weather-icon °C AΘΗΝΑ
,

Αυξήσεις στα εισιτήρια και μετατάξεις για εξυγίανση του ΟΣΕ

Αυξήσεις στα εισιτήρια και μετατάξεις για εξυγίανση του ΟΣΕ
Το μαχαίρι στο κόκαλο βάζει στην περίπτωση του ΟΣΕ η κυβέρνηση ξεκινώντας την ερχόμενη εβδομάδα το πιο φιλόδοξο και αποφασιστικό πρόγραμμα εξυγίανσης που έχει εφαρμοστεί ποτέ στους σιδηροδρόμους. Παρ΄ ότι η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών δηλώνει αποφασισμένη να συγκρουστεί με όποιον θελήσει να ακυρώσει το σχέδιο εξυγίανσης, ωστόσο έχει ήδη αποκλείσει τις λύσεις των απολύσεων αλλά και της εθελούσιας εξόδου του πλεονάζοντος προσωπικού.
 
Σύμφωνα με την εφημερία «Το Βήμα» μια ακόμη «κόκκινη γραμμή» που έχει θέσει ο υπουργός κ. Δ. Ρέππας είναι ότι δεν θα χάσει κανένας εργαζόμενος ούτε ευρώ από τις τακτικές του αποδοχές. Αντιθέτως όμως έχει εκπονήσει ένα σχέδιο μετατάξεων περίπου 1.200 υπαλλήλων σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου και έχει ήδη αποφασίσει την περικοπή των δευτερευουσών απολαβών που έχουν οι εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους και οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις υπερβαίνουν το 50% των τακτικών αποδοχών τους, που έτσι κι αλλιώς είναι υψηλές.
 
Η εξαιρετικά υψηλή μισθοδοσία αλλά και τα αποτυχημένα προγράμματα ανάπτυξης του ομίλου του ΟΣΕ είναι οι δύο βασικές αιτίες οι οποίες δημιούργησαν τη «μαύρη τρύπα» των 10,5 δισεκατομμυρίων ευρώ (δηλαδή το 4% του δημόσιου χρέους), που καλείται τώρα να κλείσει η κυβέρνηση εξυγιαίνοντας σε πρώτη φάση τον οργανισμό και καλύπτοντας σε δεύτερη φάση τα τεράστια χρέη του, με τη βοήθεια στρατηγικού επενδυτή που έχει ήδη αρχίσει να αναζητά στο εξωτερικό.
 
Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ από το 2004 ως σήμερα το προσωπικό μειώθηκε από 8.000 σε 6.800 υπαλλήλους υπήρξε μια αύξηση της μισθοδοσίας κατά περίπου 62% κατά μέσον όρο σε ετήσιο κόστος ανά εργαζόμενο. Αυτό και μόνο αποδεικνύει ότι δεν υπήρξε καλή διαχείριση από την κυβέρνηση Καραμανλή, ιδιαίτερα την περίοδο 2004-2006 που τα ελλείμματα εκτοξεύτηκαν στα ύψη, κυρίως λόγω των σκανδαλωδών προνομίων τα οποία διατήρησε μια μερίδα εργαζομένων.
 
Οι οριστικές αποφάσεις για την αναδιοργάνωση και την εξυγίανση θα ληφθούν την ερχόμενη εβδομάδα σε συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, κατά τη διάρκεια της οποίας θα εγκριθεί η εισήγηση του κ. Ρέππα.
 
Βάσει της εισήγησης αυτής οι βασικοί άξονες εξυγίανσης και ανάπτυξης των σιδηροδρόμων θα προβλέπουν:
 
* Ρύθμιση του χρέους του ομίλου του ΟΣΕ, που θα μεταφερθεί στο Ελληνικό Δημόσιο, με αντιστάθμισμα την ανταποδοτική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ομίλου.
 
* Οικονομικό εξορθολογισμό του ΟΣΕ και του Εθνικού Διαχειριστή Σιδηροδρομικών Υπηρεσιών, για την επίτευξη οικονομιών κλίμακος σε θέματα εταιρικής διοίκησης. Σύμφωνα με το σχέδιο το Ελληνικό Δημόσιο θα δαπανήσει για τον ΟΣΕ το 2011 το ανώτερο 50 εκατομμύρια ευρώ.
 
* Μεταβίβαση του αναγκαίου τροχαίου υλικού στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τον πλήρη διαχωρισμό των τομέων Υποδομής και Εκμετάλλευσης. * Μείωση των επιτελικών στελεχών κατά 35%, κατάργηση όλων των δευτερευουσών αποδοχών του προσωπικού και δραστική μείωση των κονδυλίων για υπερωρίες και οδοιπορικά.
 
* Αναθεώρηση και κατάργηση των έργων υποδομής που παρουσιάζουν μειωμένο σιδηροδρομικό ενδιαφέρον.
 
* Κατάργηση ή περιορισμό των ζημιογόνων δρομολογίων. (Υπολογίζεται ότι κάθε επιβάτης του δρομολογίου Αθήνα-Καλαμάτα κοστίζει στον ΟΣΕ 200 ευρώ!)
 
* Εκπαίδευση του προσωπικού που θα παραμείνει σε σύγχρονες σιδηροδρομικές ειδικότητες.
 
* Προώθηση της σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, με συμβάσεις παραχώρησης, συμμετοχή σε εταιρικά σχήματα και αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή.
 
* Καταγραφή και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ και διάθεση των κερδών για τη μείωση του χρέους του.
 
 
ΟΙ ΠΑΘΟΓΕΝΕΙΕΣ ΤΟΥ ΟΣΕ
 
* Ελλειψη στρατηγικού σχεδιασμού σε θέματα ανάπτυξης και εξυγίανσης χωρίς σαφείς και μετρήσιμους στόχους και ξεκάθαρο πλάνο υλοποίησης.
 
* Ανεξέλεγκτες δανειοδοτήσεις που σε συνδυασμό με τα μη βιώσιμα επενδυτικά σχέδια οδήγησαν σε ανολοκλήρωτα έργα.
 
* Πελατειακή προσέγγιση στον τρόπο ανάπτυξης τόσο του δικτύου και του πλέγματος δρομολογίων όσο και της ίδιας της οργάνωσης των εταιρειών του ομίλου. * Ελλιπής παρακολούθηση και ασυνεπής εφαρμογή του επενδυτικού πλάνου εξαιτίας των αλλεπάλληλων αλλαγών διοικήσεων.
 
* Ανορθολογικό κόστος μισθοδοσίας.
 
Τα μισθολογικά προνόμια των εργαζομένων
 
Ορισμένα από τα μισθολογικά προνόμια που διατηρούν ακόμη και σήμερα οι εργαζόμενοι φαντάζουν εξωπραγματικά, ιδιαίτερα όταν ο ΟΣΕ εμφανίζει συσσωρευμένα χρέη 10,5 δισ. ευρώ.
 
Μερικά από αυτά είναι:
 
1 Ο χρόνος μετάβασης και επιστροφής από την εργασία τους λογίζεται ως χρόνος εργασίας και αμείβεται υπερωριακά.
 
2 Αν ένας εργαζόμενος απομακρυνθεί πάνω από 30 χιλιόμετρα από την έδρα του, δικαιούται οδοιπορικά και ημερήσια αποζημίωση, ακόμη και όταν δεν διανυκτερεύει.
 
3 Η κάθε ημέρα ανάπαυσης (ρεπό) υπολογίζεται με 28 ώρες αντί 24 με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται ημέρες αναπαύσεως και να διαταράσσεται το ημερήσιο πρόγραμμα των δρομολογίων.
 
4 Κατά μέσον όρο στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι τακτικές ετήσιες αποδοχές του προσωπικού (1.800 εργαζόμενοι) φθάνουν τις 35.000 ευρώ και οι δευτερεύουσες στις 16.000 ευρώ επιπλέον.
 
5 Οπως έχει ήδη αποκαλυφθεί τα έσοδα από την ενοικίαση των εγκαταστάσεων του Θριασίου δεν έμπαιναν στα ταμεία του ΟΣΕ, αλλά τα εισέπρατταν οι εργαζόμενοι.
 
 

#TAGS MM