Πέμπτη, 25 Απρ.
22oC Αθήνα

Συγκλονίζουν οι εικόνες της πετρελαιοκηλίδας από ψηλά – Φάμελλος: Δεν θα το έλεγα και… καταστροφή [pics, vid]

Συγκλονίζουν οι εικόνες της πετρελαιοκηλίδας από ψηλά – Φάμελλος: Δεν θα το έλεγα και… καταστροφή [pics, vid]

Πλήθος αντεκλήσεων και κατηγοριών έχει προκαλέσει το ναυάγιο του πετρελαιοφόρου “Αγία Ζώνη 2” που γέμισε με πετρέλαιο τον Σαρωνικό προκαλώντας μεγάλη οικολογική καταστροφή. Την ίδια στιγμή αποκαρδιωτικές είναι οι εικόνες που έρχονται συνεχώς από τα μέρη που έγιναν “κατάμαυρα” από το μαζούτ που διαλύει τα πάντα.

Στελέχη της κυβέρνησης αναφέρουν πως από την αρχή έγιναν τα πάντα ώστε να περιοριστεί η διαρροή από το πλοίο που ναυάγησε στην Αταλάντη χωρίς να είναι σε κίνηση, με την αντιπολίτευση και άλλους φορείς ωστόσο να την κατηγορούν ότι κωλυσιεργεί.

Την ίδια στιγμή εικόνες που τραβήχτηκαν από ελικόπτερο πάνω από τον Σαρωνικό, δείχνουν το μέγεθος της καταστροφής, οι οποίες είναι τουλάχιστον αποκαρδιωτικές. Στο βίντεο επίσης διακρίνεται από ψηλά και το “κουφάρι” του βυθισμένου πλοίου. Το βίντεο προβλήθηκε στην εκπομπή Live News του Νίκου Ευαγγελάτου στο “E”.

Την καθαρίζουμε και… ξαναεμφανίζεται

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της εταιρείας «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος», Ιωάννης Πολυχρονόπουλος, ο οποίος συμμετέχει με τέσσερα σκάφη στην ευρεία επιχείρηση που έχει στηθεί στον Σαρωνικό για τον καθαρισμό των ακτών, φαίνεται ιδιαίτερα προβληματισμένος σχετικά με τις τελευταίες πληροφορίες ότι η πετρελαιοκηλίδα ξαναβρέθηκε. «Εντύπωση κάνει πως τόσες φορές που σηκώθηκε το αεροπλάνο δεν την βρήκε. Αυτό ξέρετε, μπορεί να συμβαίνει γιατί μπορεί να πρόκειται για πετρέλαιο που έχει βιοαποικοδομηθεί, έχοντας χάσει πολλά χαρακτηριστικά του και δεν το πιάνουν οι σένσορες του αεροπλάνου».Πετρελαιοκηλίδα

Έχοντας δουλέψει σε 2.000 περιστατικά σε Ελλάδα και εξωτερικό, ο κ. Πολυχρονόπουλος, ο οποίος είχε πολλά χρόνια να δει τέτοιο ατύχημα στον Πειραιά, «Αυτή τη στιγμή όλα τα σκάφη είναι στη θάλασσα και αγωνίζονται… Εμείς έχουμε να κοιμηθούμε δύο μέρες και παρά την εξάντληση συνεχίζουμε, γιατί όλη η προσπάθεια γίνεται από αγάπη, ανεξάρτητα από το βιοποριστικό κομμάτι. Η θάλασσα είναι ιερή».

«Η θάλασσα», τονίζει ο κ Πολυχρονόπουλος, «μετά τον καθαρισμό θα είναι αναμφίβολα καθαρότερη απ’ ό,τι ήταν» και διευκρινίζει: «Εμείς παίρνουμε σκουπίδια που δεν μπορείτε να διανοηθείτε, κάτω από βράχια, από παντού».

Ο πρόεδρος της «Τεχνικής Προστασίας Περιβάλλοντος» προσθέτει πως οτιδήποτε περισυλλέγεται από τη θάλασσα κατά τον καθαρισμό, όπως πλαστικά, φύλλα, βράχια, άμμος, σίδερα, χαρτιά, ανακυκλώνονται και δεν μένει τίποτε ώστε να πάει στη χωματερή ή οπουδήποτε αλλού, ενώ για την απορρύπανση δεν χρησιμοποιείται ούτε ένα γραμμάριο χημικής ουσίας». Μόνο με μηχανικά μέσα γίνεται η συλλογή του πετρελαίου, τονίζει ο κ. Πολυχρονόπουλος.Πετρελαιοκηλίδα

Σε ερώτηση για τον χρόνο που θα χρειαστεί ώστε να περισυλλέξουν την ποσότητα πετρελαιοειδών, ο κ. Πολυχρονόπουλος απαντά: «Πολύ σύντομα. Εάν μπορέσουν τα σκάφη και συγκεντρώσουν όλη την κηλίδα που υπάρχει, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα μπορέσει να αποκατασταθεί το περιβάλλον».

Σε περίπτωση πάλι που δεν συγκεντρωθεί όλη η ποσότητα των πετρελαιοειδών, επειδή αυτή θα βγει στην παραλία, θα μπορέσουν να την περισυλλέξουν από εκεί, επισημαίνει.

Απαντώντας σε όσους υποστηρίζουν πως θα χρειαστούν ακόμα και χρόνια, ώστε να αποκατασταθεί η περιοχή, ο κ. Πολυχρονόπουλος εξηγεί πως τα αποτελέσματα για την κάθε περιοχή που καθαρίζεται έρχονται σύντομα, εξηγώντας τη διαδικασία: «Για κάθε έργο που ολοκληρώνεται, συστήνεται μια επιτροπή από εκπροσώπους όλων των εμπλεκόμενων φορέων, ώστε να παραλαμβάνουν τον χώρο. Στη συνέχεια ακολουθούν οι δειγματοληψίες του νερού, που στέλνονται στα ειδικά εργαστήρια και το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών, ώστε να βγάλουν το πόρισμά τους».

Κουρουμπλής: Ήδη είναι πιο καθαρά τα νερά.

Για “μέρες που δεν βλέπουμε μόνο πετρέλαιο” έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής ο οποίος τόνισε ότι ήδη οι περιοχές έχουν αρχίσει να καθαρίζονται και πως δεν είναι το ίδιο… μαύρες όσο πριν από 4 ημέρες.

Παράλληλα άφησε… αιχμές για τις προηγούμενες κυβερνήσεις, φέρνοντας το παράδειγμα του “Sea Diamond” λέγοντας πως δεν είχαν κάνει τίποτα τότε για να περιορίσουν την διαρροή καυσίμων, και πως και αυτό το έπραξε σε 5 ημέρες η σημερινή κυβέρνηση.

Δείτε εδώ τα όσα δήλωσε το στο Live News:

“Μύλος” με τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας

Μπορεί αρχικά να είναι γίνει γνωστό πως το “Αγία Ζώνη ΙΙ”  είχε τα απαραίτητα πιστοποιητικά, όμως η εταιρεία “Ελληνικό Νηογνώμονα” με ανακοίνωσή της αναφέρει πως ουδέποτε το έλεγξε και δεν του έδωσε κανένα πιστοποιητικό

Στην ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής: “Σχετικά με τη διασπορά ανυπόστατων φημών για το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ», η «Ελληνικός Νηογνώμων Α.Ε.» ενημερώνει ότι το εν λόγω δεξαμενόπλοιο δεν έχει επιθεωρηθεί και δεν κατέχει οποιοδήποτε πιστοποιητικό αξιοπλοΐας εκδοθέν από τον Ελληνικό Νηογνώμονα”.

Πέντε ημέρες έχουν περάσει μετά το ναυάγιο του Αγία Ζώνη ΙΙ στα ανοικτά της Σαλαμίνας και την τεράστια ρύπανση από την πετρελαιοκηλίδα που έχει προκληθεί σε όλες τις ακτές όχι μόνο της Σαλαμίνας αλλά και σε Φάληρο, Άλιμο, Ελληνικό, Γλυφάδα και στα ανοικτά της Βούλας.

Και πέντε ημέρες μετά δεν έχουμε μάθει τι ακριβώς έγινε και αν ήταν άμεση η αντίδραση του κρατικού μηχανισμού ώστε να αποφευχθεί η οικολογική καταστροφή”

Πηγές Λιμενικού: Η επιχείρηση άρχισε 4 ώρες μετά

Αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος σε ερώτηση του Αθηναίκού – Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων αν υπήρξε καθυστέρηση στην έναρξη επιχείρησης απορρύπανσης μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, τόνισαν ότι:

Από την ώρα του συμβάντος που ήταν στις 2.00 τα ξημερώματα της Κυριακής έως τις 6.00 τα ξημερώματα οπότε ξεκίνησε η όλη επιχείρηση απορρύπανσης μεσολάβησαν 4 ώρες, και σε αυτό το διάστημα υπήρξαν διαδικασίες και διαβουλεύσεις από την αρμόδια ασφαλιστική εταιρεία του πλοίου.

Με ό,τι και αν σημαίνει αυτό!

Φάμελλος: Δεν θα τη χαρακτήριζα καταστροφή…

Ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος, σημείωσε μάλιστα, ότι για το περιστατικό ενημερώθηκε και το γραφείο των Ηνωμένων Εθνών για τη Σύμβαση της Βαρκελώνης. «Κάνουμε προετοιμασία για αναβάθμιση ικανοτήτων και επιχειρησιακών εργαλείων, καθώς η χώρα παίζει έναν ευρύτερο ρόλο στη νοτιοανατολική Μεσόγειο», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Όσον αφορά την εκτίμηση του μεγέθους της καταστροφής, ο κ. Φάμελλος τόνισε ότι αυτή «δεν θα έπρεπε να την κάνουμε με υποκειμενικούς όρους, αλλά με επιστημονικούς όρους»:«Δεν θα τη χαρακτήριζα καταστροφή» δήλωσε ο κ. Φάμελλος. «Έχουμε ένα σημαντικό περιβαλλοντικό ατύχημα, το οποίο αντιμετωπίζεται» συμπλήρωσε, διευκρινίζοντας πως πλήρης αποτύπωση των προσπαθειών απορρύπανσης καθώς επίσης και των επιπτώσεων θα υπάρξει την ερχόμενη εβδομάδα.

Δούρου: Παραδειγματική τιμωρία όλων των υπευθύνων

Την ίδια ώρα η Περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου δήλωσε πως όλοι οι δήμαρχοι βρίσκονται από την αρχή στην πρώτη γραμμή και ζήτησε την παραδειγματική τιμωρία όλων των υπευθύνων.

«Σήμερα, στην περίπτωση της οικολογικής καταστροφής του Σαρωνικού, όπως και στο άμεσο παρελθόν, στις περιπτώσεις αντιμετώπισης των πυρκαγιών ή του προσφυγικού / μεταναστευτικού φαινομένου, οι αιρετοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δήμαρχοι και περιφερειάρχες, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή. Χωρίς μέσα, με προβληματικές υποδομές και με ένα ελλιπές θεσμικό πλαίσιο, δρουν μέσα σε αντίξοες συνθήκες για να προστατεύσουν τους πολίτες και το περιβάλλον. Επιβάλλονται πλέον εκείνες οι μεταρρυθμίσεις που χωρίς δημοσιονομικό κόστος θα βάλουν τέλος σε αυτόν τον φαύλο κύκλο των προδιαγεγραμμένων καταστροφών, είτε πρόκειται για τη θαλάσσια ρύπανση είτε για τις πυρκαγιές.

Το περιστατικό και κυρίως οι συνθήκες κάτω από τις οποίες προκλήθηκε μεγάλη ρύπανση σε μεγάλο μήκος των ακτών της Αττικής επιβάλλει σε όλους να επανασχεδιάσουν τα σχέδια πρόληψης, διαχείρισης και αποκατάστασης ανάλογων περιβαλλοντικών ατυχημάτων, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την αυξημένη κίνηση πλοίων και τον μεγάλο όγκο καυσίμων, που διακινούνται για διάφορες χρήσεις.

Παράλληλα, πρέπει να γίνει ολοκληρωμένος σχεδιασμός, όπως απαιτείται, για να καθοριστούν «λιμένες καταφυγής», όπου πλοία, επικίνδυνα για την πρόκληση ανάλογων σοβαρών ατυχημάτων, θα παραμένουν με ασφάλεια, χωρίς να απειλείται με οικολογική καταστροφή ο Σαρωνικός και οι άλλες θάλασσες μας.

Η Περιφέρεια Αττικής ζήτησε, από την πρώτη στιγμή, να υπάρξει άμεση, συστηματική και υπεύθυνη ενημέρωση από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το Λιμενικό Σώμα που έχουν την ευθύνη και την αρμοδιότητα του συντονισμού και της αντιμετώπισης – της διαχείρισης του ναυαγίου και της διαρροής πετρελαίου, την εξέλιξη των εργασιών απορρύπανσης και αποκατάστασης της θάλασσας και του παράκτιου μετώπου, ώστε να ενεργοποιηθούν και όλοι οι άλλοι εμπλεκόμενοι (Δήμοι, τοπικοί σύλλογοι κ.α.), σύμφωνα με τα υπάρχοντα ξεπερασμένα σχέδια. Παράλληλα κινητοποιήθηκε άμεσα και οι αρμόδιες υπηρεσίες της πραγματοποίησαν έκθεση αυτοψίας σε πληγείσες ακτές της Αττικής.

Περαιτέρω, η Διεύθυνση Αλιείας της Περιφέρειας Αττικής ενημέρωσε τους επαγγελματικούς αλιευτικούς συλλόγους της περιοχής για την ύπαρξη του ναυαγίου και προέβη σε ενημέρωση.

Από το Εθνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΚΕΘΕ) ζητήθηκε εντατικοποίηση των ελέγχων σχετικά με τυχόν ενέργειες (αποτελέσματα μετρήσεων κ.λπ.) που πρόκειται να προβεί το ΕΚΕΘΕ βάσει του «Εθνικού σχεδίου έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης από πετρέλαιο και άλλες επιβλαβείς ουσίες».

Τέλος, έχει γίνει σχετική ενημέρωση για την εντατικοποίηση των ελέγχων των αλιευμάτων από τις αρμόδιες υπηρεσίες σε όλα τα σημεία διακίνησης και εμπορίας και έχουν ενημερωθεί οι Δήμοι να τοποθετήσουν απαγορευτικές πινακίδες κολύμβησης.

Δυστυχώς, το περιστατικό επαναφέρει με δραματικό τρόπο στο προσκήνιο την ανάγκη επανεξέτασης ολόκληρου του πλαισίου επιθεωρήσεων πλοίων, χορήγησης πιστοποιητικών αξιοπλοΐας, της αυστηρής τήρησης των κανόνων στελέχωσης και της λήψης ουσιαστικών μέτρων για την προστασία των θαλασσών μας από ανάλογα περιστατικά ρύπανσης.

Επίσης, πρέπει να εξεταστεί ο εμπλουτισμός των υλικών που διαθέτουν οι λιμενικές αρχές ώστε να μπορούν με ταχύτητα, επάρκεια και αποτελεσματικότητα να παρεμβαίνουν προληπτικά και κατασταλτικά. Τέλος, απαιτείται η παραδειγματική τιμωρία των ενόχων και η ανάληψη του κόστους αποκατάστασης της περιβαλλοντικής και οικονομικής ζημιάς από τους υπαίτιους μετά την εκτίμηση του πραγματικού κόστους”

Τζανακόπουλος για πετρελαιοκηλίδα: Η κινητοποίηση ήταν άμεση

Ωστόσο, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Δημήτρης Τζανακόπουλος είχε άλλη εκδοχή για την αντίδραση του κρατικού μηχανισμού.

Μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Real Fm είπε ότι: “το σχέδιο έκτακτης ανάγκης μπήκε σε εφαρμογή 16 λεπτά μετά το συμβάν και κινητοποιήθηκαν όλες οι διαθέσιμες δυνάμεις”.

“Η προσπάθεια γίνεται από την πρώτη στιγμή, υπήρξε άμεση κινητοποίηση όλων των διαθέσιμων μέσων, έγινε άμεσα αίτημα και στη διεθνή οργάνωση για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και μόλις έγινε αυτό εφικτό ενεργεί και ένα σκάφος το οποίο για πρώτη φορά χρησιμοποιείται στις ελληνικές θάλασσες για την αντιμετώπιση τέτοιων ατυχημάτων και η στεγανοποίηση του πλοίου έγινε σχεδόν αμέσως”, είπε ο κ. Τζανακόπουλος και σημείωσε ότι είναι ένα μεγάλο ατύχημα που είναι αρκετά δύσκολο στη διαχείρισή του.

Σε 25 ημέρες θα ξέρουμε την ζημιά από την πετρελαιοκηλίδα

Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας μιλώντας για την επιχείρηση απορρύπανσης που είναι σε εξέλιξη, τόνισαν ότι θα ολοκληρωθεί σε περίπου 25 ημέρες.

Τότε αναμένεται να αναλάβει δράση το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ όπου σε όλες τις περιοχές όπου υπήρξε απορρύπανση πετρελαιοειδών μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, θα λάβει δείγματα προκειμένου μετά από έλεγχο να πιστοποιήσει την ασφάλεια και την καθαρότητα των ακτών και της θάλασσας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το «Αγ. Ζώνη ΙΙ» ήταν ασφαλισμένο για 5 εκατ. ευρώ προς τρίτους.

Πετρελαιοκηλίδα - Γλυφάδα Πετρελαιοκηλίδα - Γλυφάδα

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις