weather-icon °C AΘΗΝΑ
,

Συγκοινωνίες: Ερχονται συγχωνεύσεις μαμούθ – Αύξηση των εισιτηρίων – Ιδιωτικοί ελεγκτές

Συγκοινωνίες: Ερχονται συγχωνεύσεις μαμούθ – Αύξηση των εισιτηρίων – Ιδιωτικοί ελεγκτές

Το σχέδιο που επεξεργάζεται σύμφωνα με ΤΟ ΒΗΜΑ,  το υπουργείο Υποδομών προβλέπει συγχωνεύσεις-μαμούθ στους οργανισμούς αστικών συγκοινωνιών, οι οποίοι θα υπαχθούν στην «ομπρέλα» του ΟΑΣΑ, αναδιάταξη των δρομολογίων, μετατάξεις προσωπικού ενώ θεωρείται πολύ πιθανόν να αυξηθεί η τιμή των εισιτηρίων για να μειωθούν τα ελλείμματά τους.

Ρέππας, Παμπούκης και Πάγκαλος αναμένεται να λάβουν αύριο σε σύσκεψη που θα γίνει στο Μέγαρο Μαξίμου τις τελικές αποφάσεις.

Οι αλλαγές αναμένεται να εξαγγελθούν άμεσα αφού ήδη ο υπουργός Οικονομικών έχει προειδοποιήσει – άλλωστε υπήρξε και κόντρα γι’ αυτό με τον υπουργό Μεταφορών –  ότι το Δημόσιο, στην εποχή του μνημονίου, δεν θα μπορεί να παρέχει επί πολύν καιρό εγγυήσεις για να δανείζονται οι προβληματικές δημόσιες επιχειρήσεις.

Το ετήσιο έλλειμμα του ΟΣΕ ήταν 800- 900 εκατ. ευρώ ετησίως και συνολικά άγγιζε τα 10 δισ. ευρώ. Στις αστικές συγκοινωνίες το έλλειμμα μαζί με τα τοκοχρεολύσια ανέρχεται σε 700 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Ο ΟΑΣΑ θα μετατραπεί σε μητροπολιτικό φορέα υπό τη σκέπη του οποίου θα ενταχθούν η ΕΘΕΛ, ο ΗΛΠΑΠ, ο ΗΣΑΠ, το μετρό, το τραμ και ενδεχομένως ο προαστιακός σιδηρόδρομος.

Οι συγκοινωνιακοί φορείς θα έχουν αυστηρά καθορισμένο έργο. Σε περίπτωση κατά την οποία κάποιος από αυτούς αδυνατεί να αντεπεξέλθει, θα υπάρχει «πέναλτι», δηλαδή είτε θα μειώνεται είτε ακόμη και θα περικόπτεται η επιδότησή του, ή θα μειώνεται το έργο του το οποίο θα αναλαμβάνει άλλος φορέας που ανταποκρίνεται επαρκέστερα στις απαιτήσεις.

Τέσσερα προβλήματα έχουν εντοπίσει στις μεταφορές

1 Κακός σχεδιασμός των δρομολογίων. Μπορεί μια περιοχή να εξυπηρετείται από τρία διαφορετικά μέσα και μια άλλη από ένα ή ακόμη και κανένα.

2 Κακή διαχείριση του προσωπικού. Σε έναν φορέα μπορεί να λείπουν, π.χ., εργοδηγοί και σε έναν άλλο να είναι υπεράριθμοι.

3 Ανορθολογική κατανομή μεταξύ της κύριας και της δευτερεύουσας αμοιβής του προσωπικού- αντί η δεύτερη να καλύπτει το 15% της κύριας αμοιβής, όπως συμβαίνει στην Ευρώπη, εδώ το ποσοστό φθάνει κατά μέσον όρο στο 30% και σε ορισμένους φορείς ακόμη και στο 50%.

4 Το ζήτημα της επιδότησης των μεταφορών αποτελεί αγκάθι. Σε όλες τις χώρες, επισημαίνουν πηγές από το υπουργείο Υποδομών, οι αστικές συγκοινωνίες ακόμη και οι ιδιωτικές επιδοτούνται. Η σχέση της επιδότησης προς τα έσοδα των φορέων στις χώρες της ΕΕ είναι κατά μέσον όρο 60 προς 40. Στην Ελλάδα είναι 75 προς 25. Μολονότι κανένας δεν επιθυμεί να ανοίξει το θέμα της τιμής των εισιτηρίων, καθώς δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις, είναι φανερό ότι η προσαρμογή στα ευρωπαϊκά δεδομένα θα την επηρεάσει. Τα εισιτήρια στην Ελλάδα θεωρούνται τα φθηνότερα στην Ευρώπη.

Επιπλέον, μια αιτία απώλειας εσόδων για τους φορείς συγκοινωνιών είναι οι «τζαμπατζήδες», οι οποίοι εξαιτίας των σποραδικών ελέγχων προκαλούν ζημιές που υπολογίζονται στο 25% των προσδοκώμενων εσόδων.

‘Ετσι, έχει πέσει στο τραπέζι η ιδέα να δοθεί όλο το κομμάτι που αφορά τα εισιτήρια (εκτύπωση, πώληση και έλεγχος) σε ιδιωτικές εταιρείες.

#TAGS MM