Πέμπτη, 28 Μαρ.

Κοντά στο «σωματίδιο του Θεού» το Cern

REUTERS
Οι επιστήμονες του CERN ανακοίνωσαν σήμερα ότι εντόπισαν «σημάδια» ύπαρξης του μποζoνίου του Higgs, χωρίς ωστόσο να μιλούν ακόμη για «ανακάλυψη». Εμφανίζονται πάντως αισιόδοξοι ότι ο γρίφος θα λυθεί εντός του 2012.
Η Φαμπιόλα Τζιανότι, η επικεφαλής επιστήμονας του πειράματος ATLAS (ένα από τα δυο πειράματα στα πλαίσια των οποίων αναζητείται το μποζόνιο) είπε ότι το «σήμα» επικεντρώνεται στα 125 GeV (Giga electron volts). Οι κρίσιμες περιοχές είναι τα 116-130 GeV για το ATLAS και τα 115-127 GeV για το CMS.

«Πιστεύω ότι είναι πάρα πολύ πιθανό το μποζόνιο του Higgs να βρίσκεται εδώ» δήλωσε η επιστήμονας προσθέτοντας ωστόσο ότι «είναι πολύ νωρίς για τελικά συμπεράσματα. Χρειάζονται περισσότερες μελέτες και περισσότερα στοιχεία. Οι επόμενοι μήνες θα είναι συναρπαστικοί…Δεν ξέρω ποια θα είναι τα συμπεράσματα…Μπορούμε να αναμένουμε λύση του γρίφου εντός του 2012».

Εξίσου αισιόδοξος εμφανίστηκε και ο Γκουίντο Τονέλι, εκπρόσωπος του δεύτερου πειράματος (CMS).

Θεωρητικά, το μποζόνιο του Higgs είναι αυτό που δίνει μάζα σε όλα τα άλλα θεμελιώδη σωματίδια και θεωρείται ο «χαμένος κρίκος» στο Καθιερωμένο Μοντέλο (Standard Model) της Φυσικής.

Αν και η ανακάλυψή του θα ήταν η μεγαλύτερη ανακάλυψη των τελευταίων 60 ετών, τα αποτελέσματα των πειραμάτων στο CERN θα μπορούσαν επίσης να δείξουν ότι το μποζόνιο του Higgs- «το φυλλάδιο οδηγιών» για την αλληλεπίδραση των σωματιδίων- δεν υφίσταται, κάτι που θα μεταφραζόταν σε πιθανή αναθεώρηση του Καθιερωμένου Μοντέλου.

«Το σωματίδιο του Θεού»

Το μποζόνιο του Higgs είναι ένα υπο-ατομικό σωματίδιο που πιστεύεται ότι υπάρχει, ωστόσο δεν έχει εντοπιστεί μέχρι σήμερα.
Είχε προταθεί το 1964 από έξι φυσικούς- μεταξύ των οποίων και ο Πίτερ Χιγκς (Higgs)- ως ένας «μηχανισμός» βάσει του οποίου εξηγείται η μάζα.
Είναι ο «χαμένος κρίκος» του Καθιερωμένου Μοντέλου (Standard Model) της Φυσικής, που εξηγεί πως αλληλεπιδρούν τα σωματίδια.

Πηγές: Cern, Reuters, BBC, Εθνός