Παρασκευή, 29 Μαρ.

Οι δεινόσαυροι ήταν και νυχτόβια όντα

Συγκρίνοντας τα χαρακτηριστικά του ματίου των σημερινών ειδών με αυτά των απολιθωμάτων συμπέραναν τους κύκλους ημερήσιας δραστηριότητας των εξαφανισμένων ειδών.

Οι βελοσιράπτορες, οι μικροί, δίποδοι, σαρκοφάγοι δεινόσαυροι, ήταν αποκλειστικά νυκτόβια ζώα, όπως αποκάλυψαν Αμερικανοί παλαιοντολόγοι εξετάζοντας το σχήμα των ματιών αυτών των ερπετών που μέχρι σήμερα θεωρούνταν ημερόβια.

Η ανακάλυψη αυτή ανατρέπει την επιστημονική θεωρία που ίσχυε μέχρι σήμερα, σύμφωνα με την οποία οι δεινόσαυροι ήταν αποκλειστικά ημερόβιοι ενώ τα πρώτα θηλαστικά ήταν νυκτόβια, εξήγησε ο Ριοσούκε Μοτάνι, καθηγητής γεωλογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας και εκ των συγγραφέων της έρευνας που δημοσιεύεται στο αυριανό τεύχος της επιθεώρησης Science. Οι δεινόσαυροι εξαφανίστηκαν πριν από 65 εκατομμύρια χρόνια.

Μολονότι οι βελοσιράπτορες ξυπνούσαν μόλις σουρούπωνε και δρούσαν στο σκοτάδι, οι χορτοφάγοι δεινόσαυροι ήταν ικανοί να ζήσουν εξίσου καλά την ημέρα και τη νύχτα. Όσον αφορά τα προϊστορικά πτηνά και τους πτερόσαυρους — δηλαδή τα ιπτάμενα ερπετά –, αυτά ήταν κυρίως ημερόβια, με την εξαίρεση ορισμένων ειδών που ήταν νυκτόβια. Οι πτερόσαυροι που τρέφονταν με ψάρια ήταν νυκτόβιοι.

Οι ερευνητές μελέτησαν τη δομή του ματιού 164 σημερινών ειδών, μεταξύ των οποίων θηλαστικά, ερπετά και πτηνά. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η δομή του ματιού διαφέρει ανάλογα με το αν το ζώο είναι νυκτόβιο, ημερόβιο ή και τα δύο. Συγκεκριμένα, εξέτασαν το μήκος της κόχης του ματιού και τη διάμετρο της κεφαλής του οπτικού νεύρου που καθορίζουν την οπτική οξύτητα ανάλογα με την ένταση του φωτός.

Στη συνέχεια οι επιστήμονες εξέτασαν τα απολιθώματα 33 αρχόσαυρων (ομάδα που περιλαμβάνει δεινόσαυρους και πτερόσαυρους) του Μεσοζωικού αιώνα, μιας περιόδου που ξεκίνησε πριν από 245 εκατομμύρια χρόνια και τελείωσε πριν από 65 εκατομμύρια χρόνια.