Ειδήσεις ΤΖΟΚΕΡ· ΣΕΙΣΜΟΣ· ΚΑΙΡΟΣ ΑΘΗΝΑ· ΟΑΕΔ Συννεφιά 14 Αθήνα ΚΑΙΡΟΣ

Φ.Π.Α.: Οι μύθοι και η πραγματικότητα

Παναγιώτης Κοκκόρης |
Φ.Π.Α.: Οι μύθοι και η πραγματικότητα
Διαδώστε αυτό το άρθρο

 

Επιλογή κατηγορίας

Τελευταία ενημέρωση: 16.03.2010 | 13:21
Πρώτη δημοσίευση: 16.03.2010 | 13:21

Τα νέα φορολογικά μέτρα της Κυβέρνησης στερούνται εφευρετικότητας.

  Από τούτη εδώ στήλη τόνισα στο πρόσφατο παρελθόν ότι η ανάγκη να λειτουργήσουν όλοι οι εισπρακτικοί μηχανισμοί του κράτους περισσεύει. Από αυτό το σημείο όμως μέχρι τον «στραγγαλισμό» των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και την επιβάρυνση των νοικοκυριών υπάρχουν πολλές διαφορές.

 Η Κυβέρνηση καθυστέρησε υπερβολικά μέχρι να ανακοινώσει τα νέα φορολογικά μέτρα, χωρίς η καθυστέρηση να «γεννήσει» ένα δίκαιο και αξιόπιστο φορολογικό πλαίσιο το οποίο θα αποτελέσει «σύμμαχο» στην ανάπτυξη και θα λειτουργήσει υποστηρικτικά στα ελληνικά νοικοκυριά.

Αρχικώς η Κυβέρνηση χαρακτηρίζεται από αναξιοπιστία στο θέμα του Φ.Π.Α. καθώς μέχρι πρότινος διακήρυττε ότι δεν πρόκειται να αυξηθούν οι συντελεστές Φ.Π.Α. Εχουμε λοιπόν ένα δεδομένο ότι οποίο θα λειτουργήσει ως ντόμινο στην ελληνική οικονομία.

Έχει αποδειχθεί διαχρονικά ότι η αύξηση των συντελεστών δεν είναι ανάλογη με την αύξηση των εσόδων του κράτους από το Φ.Π.Α., αφού αφενός μειώνεται η κατανάλωση, αφετέρου αυξάνεται η φοροδιαφυγή. Αυτό δεν ελήφθη προφανώς υπ’ όψιν από την Κυβέρνηση.

Ακόμη η χρονική περίοδος που επιλέχθηκε να ισχύσει ο νέος συντελεστής φορτώνει επιπλέον δυσχέρειες στις υπηρεσίες από την εφαρμογή των νέων μέτρων (διενέργειες ελέγχων, διακίνηση προ 15/3, τιμολόγηση μετά 15/3 με νέο συντελεστή, διευκρινιστικές εγκύκλιοι κλπ.). και προσθέτει  επιβάρυνση στις επιχειρήσεις και τους λογιστές από την προσαρμογή στους νέους συντελεστές στα μέσα του μήνα (αλλαγές στα προγράμματα, χρήση εντύπων κλπ.).

Προκειμένου να είχε αποφευχθεί αυτή η ανωμαλία θα μπορούσε το μέτρο να ίσχυε από 1 Απριλίου (υποβολή δηλώσεων κάθε τρίμηνο από βιβλία Α΄ και Β΄ κατηγορίας), ακόμα καλύτερα και από 1 Ιανουαρίου 2010 (απλοποίηση και για εκκαθαριστικές δηλώσεις όλων των επιχειρήσεων).

Πέραν όλων αυτών η Κυβέρνηση θα ήταν χρήσιμο να εξηγήσει στην ευρύτερη επιχειρηματική κοινωνία της χώρας γιατί το προνόμιο των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α. κατά 30 % στα νησιά του Αιγαίου δεν εφαρμόζεται και σε άλλες περιοχές οι οποίες θα έπρεπε να είχαν μειωμένους συντελεστές για διάφορους λόγους; (π.χ. Θράκη και Δυτ. Μακεδονία για Εθνικούς λόγους). 

Ποιες θα μπορούσαν όμως να είναι οι λύσεις ώστε και το κράτος να εισπράξει χρήματα και οι επαγγελματίες να μη «στραγγαλιστούν»; Κατά πρώτον η διερεύνηση του θέματος για υπαγωγή των δραστηριοτήτων που έμειναν εκτός εφαρμογής Φ.Π.Α. (όπως υγεία, παιδεία κ.λπ.) σε ένα χαμηλό συντελεστή  5 %, αν αυτό συμβαδίζει με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Στον ίδιο συντελεστή να υπαχθούν και τα είδη ευρείας λαϊκής κατανάλωσης. Έτσι διευρύνεται η φορολογική βάση αφού εισπράττονται μεγάλα ποσά, παράλληλα όμως διευκολύνονται και αυτοί που πραγματικά έχουν ανάγκη.

Το κυριότερο όμως είναι ότι επιτέλους θα πρέπει να υπάρξει ένα δίκαιο και σταθερό φορολογικό σύστημα με πενταετές ορίζοντα ώστε να ηρεμήσουν οι αγορές και να προσελκύσουμε νέες επενδύσεις. Η ανάπτυξη είναι τι κλειδί της σωτηρίας της εγχώριας οικονομίας. Αντί κινήτρων όμως το κράτος ακόμα και το Φ.Π.Α. που δικαιούνται και χρειάζονται οι επιχειρήσεις, δεν τον επιστρέφει!

Παναγιώτης Κοκκόρης


   Διαδώστε αυτό το άρθρο