Πέμπτη, 28 Μαρ.
21oC Αθήνα

Ν.Δ.: Να καθιερωθούν υποχρεωτικά το πλαστικό χρήμα και η ηλεκτρονική τιμολόγηση

Ν.Δ.: Να καθιερωθούν υποχρεωτικά το πλαστικό χρήμα και η ηλεκτρονική τιμολόγηση

Ολοκληρωμένη πρόταση για την εφαρμογή και διείσδυση του πλαστικού χρήματος και της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στις οικονομικές δραστηριότητες και συναλλαγές παρουσίασε η Νέα Δημοκρατία. Με το πλαστικό χρήμα και την ηλεκτρονική τιμολόγηση η αξιωματική αντιπολίτευση εκτιμά ότι μπορεί να μπουν στα δημόσια ταμεία περισσότερα από 2,5 δισ. το χρόνο.

Το 1,5 δισ. ευρώ θα προέλθει από την ηλεκτρονική τιμολόγηση και 1 δισ. από την αύξηση της εισπραξιμότητας του ΦΠΑ, ποσό που μάλλον κρίνεται χαμηλό αν ληφθεί υπόψη ότι η απώλεια εσόδων από το ΦΠΑ κυμαίνεται μεταξύ 6 και 7 δισ. ευρώ το χρόνο.

Στο σχέδιο που έχει επεξεργαστεί η Νέα Δημοκρατία προτείνεται η υποχρεωτική σταδιακά καθιέρωση των τερματικών POS παντού, καθώς και η υποχρεωτική επίσης καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

Αναλυτικά το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης προτείνει 11 μέτρα από τα οποία τα 6 είναι διοικητικού χαρακτήρα και τα 5 χαρακτηρίζονται ως οικονομικά κίνητα.

Στα διοικητικά μέτρα εντάσσονται:

H υποχρέωση διάθεσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής (τερματικών POS) παντού. Από όλες τις δημόσιες υπηρεσίες μέχρι το πιο μικρό εμπορικό κατάστημα. Σταδιακά, σε βάθος διετίας, ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης.

1. Η υποχρεωτική σταδιακή καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, μέσα από εναλλακτικά δίκτυα και κανάλια, μεταξύ των επιχειρήσεων. Σήμερα μόνο το 6% των 250 εκατομμυρίων τιμολογίων που εκδίδονται σε ετήσια βάση διακινείται ηλεκτρονικά. Στόχος η καθολική καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσα σε τρία χρόνια (πρώτα οι μεγάλες ανώνυμες εταιρείες και στη συνέχεια, σταδιακά, οι μικρότερες επιχειρήσεις) και η αυτόματη διασύνδεσή τους με τη ΓΓΔΕ/ΓΓΠΣ.

2. Η υποχρεωτική καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης για τους προμηθευτές του Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η αξιοποίηση του ηλεκτρονικού Συστήματος Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ) μπορεί να αξιοποιηθεί αποτελεσματικότερα για τη λήψη ηλεκτρονικών τιμολογίων από τους προμηθευτές της Γενικής Κυβέρνησης που ήδη συμπεριλαμβάνονται σε αυτό. Σχετική Κοινοτική Οδηγία αναφέρει ότι αυτό θα είναι υποχρεωτικό από το Νοέμβριο του 2018, όμως μπορεί να υλοποιηθεί πιο γρήγορα στέλνοντας το μήνυμα ότι οι μεταρρυθμίσεις στη χώρα μας υλοποιούνται εμπροσθοβαρώς.

3. Η μείωση του ορίου χρήσης μετρητών στις συναλλαγές. Το όριο πρέπει να είναι περιορισμένο, αυστηρό αλλά και λογικό. Θα μπορούσε να τεθεί άμεσο όριο στα 500 ευρώ, με προοπτική σταδιακής περαιτέρω μείωσης, για συναλλαγές λιανικής με μετρητά (το όριο σήμερα είναι 1.500 ευρώ). Το αρχικό όριο και η περίοδος περιορισμού αυτού μπορεί να διαφοροποιηθούν. Όπως μπορεί να διαφοροποιηθεί και το ανώτατο όριο χρήσης μετρητών ανά κλάδο, ανάλογα με το ρίσκο φοροδιαφυγής του κλάδου.

4. Η σύνδεση της έκπτωσης φόρου («αφορολογήτου ορίου») με τις ηλεκτρονικές πληρωμές. Το «αφορολόγητο όριο» θα ξεκινάει από μηδενικό επίπεδο και θα σχηματίζεται, σταδιακά, με δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών και τραπεζικών ηλεκτρονικών πληρωμών. Μπορεί να προσμετρώνται στο διπλάσιο δαπάνες από τομείς οικονομικής δραστηριότητας που παρουσιάζουν εκτεταμένη φοροδιαφυγή (ειδικότερα για ελεύθερα επαγγέλματα και λιανικό εμπόριο), ως κίνητρο για τον περιορισμό της απόκρυψης εισοδημάτων, κατόπιν ανάλυσης κινδύνου. Μέσω της παρέμβασης αυτής, θα διαμορφωθεί ένας ολοκληρωμένος μηχανισμός διασταύρωσης των εισοδημάτων, των περιουσιακών στοιχείων και των συναλλαγών, διευκολύνοντας τους ελέγχους και τον εντοπισμό παραβάσεων.

5. Η υποχρεωτική καταβολή μισθοδοσίας ηλεκτρονικά και ο επιμερισμός της πίστωσης μισθοδοσίας (πιλοτικά δημοσίων υπαλλήλων) σε δύο διακριτά τμήματα, όπου το ένα τμήμα θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Στα οικονομικά κίνητρα εντάσσονται:

1. Η «λοταρία» αποδείξεων, μέσω της οποίας θα κληρώνονται αποδείξεις και όλοι οι συμμετέχοντες θα μπορούν να κερδίσουν αυτοκίνητα ή/και σπίτια. Το μέτρο μπορεί να εφαρμοστεί στοχευμένα σε κλάδους με υψηλό βαθμό παραβατικότητας.

2. Η επιστροφή ποσοστού του αναλογούντος ΦΠΑ για συναλλαγές σε τομείς και πεδία που η φοροδιαφυγή ανθεί. Για παράδειγμα, δεν θα υπάρχει επιστροφή στις αγορές των supermarkets, αλλά για ιατρικές ή νομικές υπηρεσίες, υδραυλικές ή άλλες εργασίες οι συναλλαγές θα τυγχάνουν επιστροφής ΦΠΑ μέχρι και 50%. Τα ποσοστά θα εξειδικευθούν μετά από σχετική ανάλυση κινδύνου και επί τη βάση υφιστάμενων μελετών του ΙΟΒΕ, του ΣΕΒ και των ελεγκτικών εταιρειών.

3. Ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, για την κάλυψη του κόστους που προκύπτει από την προμήθεια του λογισμικού ή της υπηρεσίας ηλεκτρονικής τιμολόγησης, τερματικών μέσων POS, διασύνδεσης με τη ΓΓΔΕ/ΓΓΠΣ, ή/και εκπαίδευσης προσωπικού, απαιτείται η κατάρτιση ενός συνεκτικού σχεδίου ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και προώθησης της χρήσης ηλεκτρονικών συναλλαγών και η υποβολή του για χρηματοδότηση μέσω των κονδυλίων του «Σχεδίου Γιούνκερ», ή σχετικών προγραμμάτων ΕΣΠΑ.

4. Η θεσμοθέτηση ενός «ειδικού επαγγελματικού λογαριασμού» για τις επιχειρήσεις. Ο λογαριασμός αυτός θα είναι μερικώς ακατάσχετος. Σ’ αυτόν θα πιστώνονται όλα τα χρήματα από ηλεκτρονικές συναλλαγές και αυτός με τη σειρά του θα «τροφοδοτεί» συγκεκριμένες λειτουργίες της επιχείρησης (π.χ. πληρωμή μισθοδοσίας, πληρωμή υποχρεώσεων σε Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, εξόφληση λογαριασμών ΔΕΚΟ, εξόφληση προμηθευτών κ.α.).

5. Η μείωση των τραπεζικών προμηθειών στα επίπεδα που θέτει η σχετική κοινοτική οδηγία (0,3% και 0,2% μέγιστη χρέωση για τις διατραπεζικές συναλλαγές με τις πιστωτικές και τις χρεωστικές κάρτες αντίστοιχα), προκειμένου να μην παρατηρούνται υπέρογκες χρεώσεις για πολίτες και επιχειρήσεις, γεγονός που θα καταστεί εφικτό μέσω και της μεγάλης διείσδυσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών με όλο το πλέγμα των διοικητικών και οικονομικών κινήτρων της πρότασής μας. Σήμερα οι προμήθειες είναι αρκετά υψηλές και μάλιστα υπολογίζονται στις συναλλαγές με τον ΦΠΑ καθιστώντας ακόμη πιο δυσβάστακτη τη χρέωση της επιχείρησης, αφού ο ΦΠΑ θα αποδοθεί ολόκληρος στο Δημόσιο.

Συμπερασματικά, οι εμπειρικές μελέτες που έχουν δημοσιευθεί την διετία 2015-2016, καταλήγουν ότι από το συνδυασμό όλων αυτών των παρεμβάσεων μπορεί να προέλθουν επιπλέον έσοδα για το Δημόσιο άνω των 2,5 δισ. ευρώ (1,5 δισ. ευρώ από την ηλεκτρονική τιμολόγηση και 1 δισ. ευρώ από την αύξηση της εισπραξιμότητας του ΦΠΑ).

Εμείς προκειμένου να θέσουμε ρεαλιστικούς στόχους και να «χτίσουμε» σχέση εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας προσδοκούμε ότι από τις παρεμβάσεις αυτές θα αυξήσουμε, με βιώσιμο τρόπο, τα έσοδα κατά 1,5 δισ. ευρώ σε βάθος διετίας, στόχος συντηρητικός σε σχέση με τα ευρήματα όλων των σχετικών μελετών.

Οποιοδήποτε ποσό τελικά καταφέρουμε να συλλέξουμε, θα είναι επιπλέον των ποσών που έχουμε υπολογίσει από τη μείωση δαπανών για να χρηματοδοτήσουμε τις πέντε άμεσες μειώσεις φόρων (μεσοσταθμική μείωση 30% στον ΕΝΦΙΑ, μείωση του φόρου στις επιχειρήσεις από το 29% στο 20%, μείωση του φόρου μερισμάτων από το 15% στο 5%, επαναφορά του ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια στο 13% από το 24%, κατάργηση του ΕΦΚ στο κρασί, αύξηση του ορίου υπαγωγής ΦΠΑ στις 25.000 ευρώ από τις 10.000 ευρώ).
 

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις

Σχολιάστε