Πέμπτη, 25 Απρ.

Eιδικό γενετικό τεστ καθοδηγεί τη στοχευμένη χημειοθεραπεία…

Μια μετάλλαξη (πολυμορφισμός) σε δύο γονίδια του χρωμοσώματος 8

(LAPTM4B και YWHAZ), η οποία εμφανίζεται σε ορισμένους άνθρωπους, μπορεί να μειώσει σημαντικά τη δράση και την αποτελεσματικότητα δύο χημειοθεραπευτικών φαρμάκων που χορηγούνται από τους ογκολόγους παθολόγους για τον καρκίνο του μαστού, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική έρευνα. Η συγκεκριμένη μάλιστα ανακάλυψη μπορεί να βοηθήσει τους γιατρούς να εξατομικεύσουν με τον καλύτερο τρόπο τις θεραπείες με βάση την ιδιομορφία του εκάστοτε ασθενή.

Με βάση, λοιπόν,  την έρευνα, η παρουσία μεταλλάξεων στα  δύο προαναφερθέντα γονίδια στο χρωμόσωμα 8 αυξάνει την αντοχή των καρκινικών όγκων στις ανθρακυκλίνες, αλλά όχι σε άλλα χημειοθεραπευτικά φάρμακα. Η ανακάλυψη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “Nature Medicine”, έγινε από ομάδα ερευνητών της Ιατρικής Σχολής του πανεπιστημίου του Χάρβαρντ. Μεταξύ των ερευνητών, βρίσκεται ο ελληνικής καταγωγής ερευνητής Χρήστος Σωτηρίου του Τμήματος Ογκολογίας του Ινστιτούτου Jules Bordet στις Βρυξέλλες του Βελγίου.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι δυνατό στο μέλλον να καθιερωθεί  αυτό το γενετικό τεστ, που θα καθοδηγεί τους γιατρούς σε μια πιο εξατομικευμένη και εξειδικευμένη  θεραπεία. Ήδη έχουν διεξαχθεί σχετικές κλινικές δοκιμές και πιστεύεται πως εντός ενός περίπου χρόνου θα έχει ετοιμασθεί το συγκεκριμένο γονιδιακό τεστ. Οι γιατροί ήδη μπορούν να κάνουν γενετικά τεστ για να δουν αν ο καρκίνος του μαστού μιας γυναίκας είναι ευαίσθητος στις ορμόνες των οιστρογόνων, οπότε η ασθενής είναι υποψήφια να λάβει φάρμακα που μπλοκάρουν τις ορμόνες, όπως παραδείγματος χάριν, το tamoxifen. Τον προηγούμενο μήνα, μια μελέτη που παρουσιάστηκε στο συμπόσιο για τον καρκίνο του μαστού που διοργάνωσε ο Αμερικανικός Σύλλογος για την Έρευνα του Καρκίνου, διαπίστωσε ότι ένα γενετικό τεστ που ονομάζεται Oncotype DX και έχει δημιουργηθεί από την εταιρία Genomic Health, δίνει τη δυνατότητα στους θεράποντες ιατρούς-ογκολόγους παθολόγους να εντοπίσουν εκείνους τους τύπους καρκίνου που είναι πιθανό να μην αντιδρούν σωστά στην χημειοθεραπεία.

Σύμφωνα πάντως με τη ευρωπαίους ερευνητές, δεν υπάρχουν ακόμα τεστ που μπορούν να καθοδηγήσουν τους γιατρούς με βεβαιότητα, όσον προς το ποια χημικοθεραπευτικά φάρμακα θα είναι τα πιο δραστικά για την περίπτωση κάθε μεμονωμένου ασθενούς. Ήδη, και ένα ελληνικό εργαστήριο, το Geno-Type biotechnology, εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση της δημιουργίας, ενός φθηνού εμπορικού γενετικού τεστ που θα απευθύνεται σε όλες τις ασθενείς με πρόβλημα καρκίνου του μαστού.

Γνώμη Τελευταίες ειδήσεις