Τρίτη, 30 Απρ.
21oC Αθήνα

Peugeot 3008 vs Audi Q2: Αναζητώντας το premium

Peugeot 3008 vs Audi Q2: Αναζητώντας το premium

Η Peugeot με το 3008 άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της, διεκδικώντας μια θέση μεταξύ των premium κατασκευαστών. Πρέπει να ανησυχεί η Audi;

Θεωρητικά το Audi Q2 είναι μισή κατηγορία κάτω από το Peugeot 3008 σε μέγεθος. Είναι όμως κοντά σε τιμή, με κοινό παρονομαστή την εξωστρέφεια όπως αυτή εκφράζεται από την ξεχωριστή σχεδίαση, τα χρώματα, τις δυνατότητες εξατομίκευσης και την τεχνολογία. Με αυτά τα δεδομένα, η πιθανότητα να βρεθούν στην ίδια λίστα είναι αυξημένη.

Πραγματικό δίλημμα
Μακρύτερο κατά 25 εκατοστά, πέντε φαρδύτερο και δώδεκα σχεδόν ψηλότερο, το 3008 έχει σημαντικά μεγαλύτερο εκτόπισμα. Οι σχεδιαστές της Peugeot ενσωματώνουν περίπλοκες φόρμες στη μάσκα, στα φώτα και στους αεραγωγούς. Στο πίσω μέρος, η χαρακτηριστική «νυχιά» στα φώτα και η εντύπωση της αιωρούμενης σκεπής υπογραμμίζουν τη σπορ διάθεση ενός αυτοκινήτου με τυπικές κατά τα άλλα αναλογίες SUV. Ενώ φωνάζει Peugeot από μακριά, ξεχωρίζει τόσο μέσα στην γκάμα της μάρκας όσο και στον ωκεανό των SUV που κατακλύζουν την αγορά και τους δρόμους.

Αντίθετα με το 3008 που μοιάζει ζωγραφισμένο με μολύβι, τα αυστηρά γεωμετρικά μοτίβα στις πλευρικές επιφάνειες του Q2 σου δίνουν την εντύπωση ότι το σχήμα του είναι σμιλεμένο πάνω σε ένα μασίφ κομμάτι υλικού. Το σεμνό, διακριτικό του παράστημα βγάζει μια… συστολή. Αν μιλούσαμε για ανθρώπους, θα μπορούσε κάποιος να την ερμηνεύσει ως έλλειψη αυτοπεποίθησης. Ή, ως υπερβολική αυτοπεποίθηση. Τέτοια που δεν χρειάζεται να δηλώνεται διότι απλώς θα φανεί στην πορεία.

Το 3008 βασίζεται στην πλατφόρμα EMP2 (Efficient Modular Platform 2) που, χάρη στην προσεκτική σχεδίαση κάθε τμήματος, τη χρήση ειδικού χάλυβα υψηλής και υπέρ-υψηλής αντοχής σε ποσοστό 76%, και τις προηγμένες τεχνικές παραγωγής, είναι κατά 70 kg ελαφρύτερη. Επιπλέον κιλά έχουν εξοικονομηθεί με τη χρήση αλουμινίου στα φτερά, στους βραχίονες της εμπρός ανάρτησης και στο πλαίσιο των πίσω καθισμάτων, ενώ το δάπεδο του χώρου αποσκευών και η πίσω πόρτα είναι από θερμοπλαστικό. Το Q2 είναι χτισμένο πάνω στην προσαρμοζόμενη πλατφόρμα MQB. Βασικό χαρακτηριστικό της είναι επίσης η ακαμψία και το χαμηλό βάρος, χάρη στη χρήση χάλυβα υψηλής αντοχής κατεργασμένου με ψυχρό σοκ (από τους 900 βαθμούς Κελσίου στους 200), σε ποσοστό 22% της βασικής δομής. Στη συγκεκριμένη περίπτωση χρησιμοποιείται το πάτωμα με τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα. Η διάταξη πολλαπλών συνδέσμων είναι προνόμιο των μεγαλύτερων τετρακίνητων εκδόσεων. Ημιάκαμπτο άξονα πίσω έχει και το Peugeot. Εμπρός και τα δύο αυτοκίνητα χρησιμοποιούν γόνατα MacPherson.

Το συναίσθημα που εμπνέει στον οδηγό και στους επιβάτες η καμπίνα είναι σίγουρα μια παράμετρος του «premium factor». Και από αυτή την άποψη, το Peugeot αξίζει να χαρακτηριστεί premium, χάρη στην ευφάνταστη σχεδίαση του ταμπλό, τα τεχνολογικά γκάτζετ και τον όμορφο φωτισμό. Το μεγάλο πλάτος δίνει μια απολαυστική αίσθηση ευρυχωρίας. Η διαμόρφωση είναι οδηγοκεντρική, και εδώ το i-Cockpit βρίσκει την ιδανική εφαρμογή καθώς το μικρό και χαμηλά τοποθετημένο τιμόνι δεν κρύβει τον πίνακα οργάνων. Ο οποίος είναι ψηφιακός ακόμη και στη βασική έκδοση, μια προσαρμοζόμενη έγχρωμη οθόνη TFT υψηλής ευκρίνειας, 12,3 ιντσών. Στην κορυφή της κονσόλας μια δεύτερη οθόνη οκτώ ιντσών φιλοξενεί το σύστημα πολυμέσων, τον κλιματισμό και τις άλλες δευτερεύουσες λειτουργίες. Η επιλογή μενού γίνεται από τους πανέμορφους αλουμινένιους διακόπτες ακριβώς από κάτω. Τα πλαστικά του ταμπλό είναι μαλακά, πολύ καλής ποιότητας και η συναρμογή προσεγμένη, ενώ αρκετές και βολικές είναι και οι θήκες για μικροαντικείμενα. Στο Audi, το Virtual Cockpit διατίθεται με έξτρα χρέωση, ενώ από την μεταξύ των καθισμάτων κονσόλα λείπουν δύο θέσεις για κάτι στο μέγεθος τηλεφώνου ή πακέτου με χαρτομάντηλα, που υπάρχουν στο Peugeot. Μικρότερο είναι και το ντουλαπάκι κάτω από το υποβραχιόνιο. Η μινιμαλιστική σχεδίαση του ταμπλό σαφώς έχει τους δικούς της οπαδούς, αλλά τα γραφικά της κεντρικά τοποθετημένης οθόνης 7” δείχνουν κάπως ξεπερασμένα. Η ποιότητα πάντως των πλαστικών είναι κορυφαία, κρίνοντας τόσο από την όψη όσο και την αφή. Και η συναρμογή ιδιαίτερα στιβαρή, με περισσότερη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες από το Peugeot.

Είπαμε στην αρχή αυτής της δοκιμής ότι η τιμή των δύο αυτοκινήτων επιτρέπει τη σύγκριση. Και στην πραγματικότητα μιλάμε για το απόλυτο δίλημμα, όταν βάζουμε δίπλα δίπλα τις εκδόσεις Design του Audi και Active Grip του Peugeot. Ο εξοπλισμός είναι αντίστοιχου επιπέδου. Εκτός των κλασικών ηλεκτρικών ευκολιών, έχουμε διζωνικό κλιματισμό, έξι αερόσακους και οδηγικά βοηθήματα ενεργητικής ασφάλειας που αφορούν στον έλεγχο του χώρου εμπρός από το αυτοκίνητο. Στην περίπτωση του 3008 έχουμε επιπλέον cruise control και αυτόματα φώτα και υαλοκαθαριστήρες, καθώς και το σύστημα Advance Grip Control με διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας για εκτός ασφάλτου οδήγηση ή συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης. Και το Audi διαθέτει διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας μέσω του Drive Select, αλλά με λιγότερες επιλογές που αφορούν μόνο την άσφαλτο. Συγκρίνοντας χειροκίνητες εκδόσεις έχουμε την απόλυτη ισοπαλία, με το Q2 να κοστίζει €31.430 και το 3008 στρογγυλά €31.500. Επιλέγοντας αυτόματο κιβώτιο, η επιβάρυνση είναι €2.500 και €2.000, αντίστοιχα. Το Peugeot υπερέχει ξεκάθαρα σε χώρους επιβατών, απολύτως αναμενόμενο λόγω μεγέθους. Ο χώρος για τα γόνατα επιβάτη αναστήματος 1,90 στο πίσω κάθισμα είναι υπεραρκετός, ακόμα και με αντίστοιχου σωματότυπου οδηγό. Το ίδιο ισχύει και για το κεφάλι. Το πλάτος θα βολέψει ακόμη και τρεις, πράγμα που δεν μπορεί να γίνει στο Q2 παρά μόνο για λίγο. Ο χώρος για τα γόνατα είναι οριακός στο Audi, ενώ και η πρόσβαση στο πίσω κάθισμα δυσκολότερη. Μεγάλο είναι το προβάδισμα του 3008 και στο χώρο αποσκευών με 520 λίτρα έναντι 405.

Ό,τι πει ο καφές
Και οι δύο κινητήρες έχουν ομαλή λειτουργία και χαμηλό επίπεδο θορύβου και κραδασμών. Είναι από τους πλέον εκλεπτυσμένους ντίζελ, αλλά το Peugeot φαίνεται να έχει καλύτερη ηχομόνωση. Γενικότερα. Το περιβάλλον στην καμπίνα είναι πιο ήσυχο, όχι μόνο από κινητήρα. Τόσο η κύλιση όσο και ο αέρας απασχολούν λιγότερο, έως και καθόλου, τους επιβάτες. Στην πόλη, το 3008 επιβεβαιώνει όλα τα κλισέ περί γαλλικής άνεσης. Η απόσβεση είναι αφράτη, το αυτοκίνητο περνά χωρίς θόρυβο τις κοφτερές λακκούβες και αποσβένει τα σαμαράκια και τα μπαλώματα της ασφάλτου. Το Audi μεταφέρει πολύ περισσότερες αναταράξεις στην καμπίνα και κάποιους δυσάρεστους αν και όχι ανησυχητικούς ήχους που προδίδουν την πιο ξερή αντίδραση της ανάρτησης. Μεγάλη διαφορά; Εξαρτάται από τις ανοχές καθενός. Πάντως, στη μία περίπτωση κατεβαίνεις από Ν. Χαλκηδόνα στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, μέσα από τα στενά, και το αφρόγαλα θα μείνει πάνω από τον καφέ. Στην άλλη, ο καπουτσίνο θα έχει γίνει φραπέ.

Στο ταξίδι και τα δύο κρατούν υψηλή μέση ωριαία, χωρίς κόπο. Είναι ευθύβολα, σταθερά στον πλευρικό άνεμο που φυσούσε δυνατός τις μέρες της δοκιμής, με το Audi να είναι λίγο καλύτερο σε αυτό τον τομέα. Η σταθερότητα ακόμη και σε ταχύτητα κοντά στην τελική είναι ακλόνητη και το συναίσθημα ασφάλειας υψηλό. Στοιχείο και αυτό σημαντικό κάθε αυτοκινήτου που θέλει να λέγεται premium. Όπως και η συνδεδεμένη με το απόθεμα ισχύος κάτω από το δεξί πόδι αυτοπεποίθηση, ακόμη και με τα αυτοκίνητα φορτωμένα.

Και στις δύο περιπτώσεις έχουμε 4κύλινδρο σύνολο 1.6 τουρμποντίζελ, με μπλοκ από χυτοσίδηρο και κεφαλή από κράμα αλουμινίου. Με άμεσο ψεκασμό common rail και τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας. Αυτός της Audi είναι 16βάλβιδος και αποδίδει 116 PS στις 3.250-4.000 rpm και 25,5 kgm από τις 1.500 ως τις 3.250 rpm. Ο 8βάλβιδος της Peugeot είναι ελαφρώς ισχυρότερος, με 120 PS στις 3.500 rpm και 30,6 kgm στις 1.750 rpm. Αλλά έχει να κινήσει 80 kg επιπλέον, σύμφωνα με τη ζυγαριά μας. Συγκρίνοντας μετρήσεις με χειροκίνητο κιβώτιο, το Audi βρίσκεται εμπρός με διαφορά τρία δέκατα στο 0-100 km/h, με χρόνο 10,6”, διαφορά που αυξομειώνεται και στο χιλιόμετρο έχει φτάσει το μισό δευτερόλεπτο: Το Q2 να κόβει το νήμα σε 32,4” και το 3008 σε 32,9”. Το Peugeot παίρνει τη ρεβάνς, κερδίζοντας στις ρεπρίζ, και επιβεβαιώνει στην πράξη την αίσθηση ζωντάνιας που σου δίνει στις χαμηλές και μεσαίες στροφές. Στο φάσμα εκείνο της απόδοσης που χρησιμοποιείς, τόσο μέσα στην πόλη, από τη μία διασταύρωση έως την άλλη, όσο και στην περιφέρεια όταν, ειδικά με ένα τέτοιο αυτοκίνητο, θέλεις να ταξιδεύεις οικονομικά, έχοντας τους επιβάτες «στα πούπουλα». Με 3η λοιπόν, στα 50-80 km/h το Peugeot είναι μπροστά με 3,8” αντί 4” και με 4η στα 80-110 km/h με 6,2” αντί 6,5”. Ακόμη μεγαλύτερη είναι η διαφορά με 5η, όταν το 3008 αρκείται σε 7,7” για τα 80-110 km/h και 10,5” για τα 110-140 km/h, ενώ το Q2 θέλει 9,5” και 12”, αντίστοιχα.

Και τα δύο αυτοκίνητα είναι ευκολοδήγητα, με απρόσκοπτη ορατότητα προς κάθε κατεύθυνση. Μέσα στην πόλη λογικά, λόγω διαστάσεων, το Q2 ελίσσεται λίγο πιο άνετα. Τα χειριστήρια των διαφόρων λειτουργιών άνεσης και ψυχαγωγίας έχουν ποιοτική αίσθηση, με τα πλήκτρα πιάνου και την οθόνη αφής του Peugeot να κάνουν κάπως πιο ξεχωριστή την εμπειρία. Στα της οδήγησης, το Audi έχει πιο στιβαρό και ακριβή λεβιέ ταχυτήτων, με μικρότερες διαδρομές.

Τα προγράμματα οδήγησης αφορούν την απόκριση στο γκάζι και την υποβοήθηση του τιμονιού, αφού κανένα από τα δύο δεν διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ. Στην περίπτωση του Audi, η αντίσταση στη ρύθμιση Dynamic βαραίνει το τιμόνι μάλλον υπερβολικά, χωρίς να κερδίζεις κάτι ουσιαστικό. Οπότε αξιοποιώντας την επιλογή Individual κάνουμε ξεχωριστή παραμετροποίηση. Το Q2 έχει τη μεταβλητού βήματος κρεμαγέρα με μόλις 2,0 στροφές από τέρμα σε τέρμα, ωστόσο έχεις την εντύπωση ότι το εμπρός μέρος του Peugeot είναι το πιο ευαίσθητο στις εντολές των χεριών. Το γαλλικό σύστημα διεύθυνσης μεταφέρει λίγη παραπάνω πληροφορία και μια απρόσμενη εντύπωση ακρίβειας, όσο ακόμη είσαι στη θέση της ευθείας ή κάπου κοντά σε αυτή. Με τους τροχούς υπό γωνία τα πράγματα αλλάζουν κάπως. Το πιο σκληρό και ελαφρύ Audi αποδεικνύεται πιο άμεσο, παίρνει μικρότερη κλίση και εμπνέει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην είσοδο της στροφής όταν την προσεγγίζεις επιθετικά. Τοποθετείται πρόθυμα από την είσοδο, αξιοποιώντας όση ελευθερία επιτρέπει το ESP στην ουρά για να σημαδέψει την κορυφή και ακολουθεί τη γραμμή που του δείχνεις με μεγαλύτερη ακρίβεια. Το Peugeot είναι πιο μαλακό και παίρνει μεγαλύτερη κλίση. Σου δίνει την εντύπωση ότι έχει ψηλότερα το κέντρο βάρους και μάλλον έτσι είναι αφού και η απόσταση από έδαφος είναι 22 cm έναντι 20 στο Q2. Αλλά και το ίδιο το αυτοκίνητο ψηλότερο. Μάλιστα, λόγω των ελαστικών Mud & Snow (τα οποία συνδυάζονται υποχρεωτικά με το σύστημα Advanced Grip Control) έχει χαμηλότερη πρόσφυση. Παρότι όμως γλιστρά νωρίτερα αποδεικνύεται εξαιρετικά ισορροπημένο αλλά και ρυθμίσιμο μέσα στη στροφή, με το γκάζι και το τιμόνι. Περισσότερο από το Audi που έχει μεν υψηλότερο όριο, αλλά είναι πιο μονοκόμματο στον τρόπο που διαχειρίζεται τη στροφή. Και στα δύο αυτοκίνητα τα φρένα είναι κορυφαία από άποψη αντοχής. Το πεντάλ του Peugeot έχει πιο ισχυρό δάγκωμα με λιγότερη δύναμη, αυτό του Audi πιο γραμμική λειτουργία. Λόγω βάρους και ελαστικών, το Q2 ακινητοποιείται τέσσερα μέτρα νωρίτερα από τα 100 km/h, στα 35,3 μέτρα αντί 39,1.

Μάχη ουσιαστικών εντυπώσεων
Ο όρος premium είναι μια εφεύρεση του μάρκετινγκ, μια επιστημονική διατύπωση του δικαιώματος να υπερτιμολογείς… αέρα. Με την καλή έννοια. Μια υπεραξία που ξεπερνά το πραγματικό κόστος σχεδιασμού, εξέλιξης και κατασκευής του προϊόντος. Και συνδέεται με το κύρος του κατασκευαστή, την αναγνώριση, τη μεταπωλητική αξία. Πώς όμως κατακτάς αυτό το δικαίωμα; Με βάση ένα εξαιρετικό προϊόν και σωστό… μάρκετινγκ. Άρα, τελικά, ίσως να μην πρόκειται για «αέρα», αλλά για κάτι χειροπιαστό που όντως κοστίζει παραπάνω. Πάντως δεν αρκεί να κάνεις «τικ» σε όλα τα σωστά κουτάκια και να φτιάξεις το προϊόν, το αυτοκίνητο στην περίπτωσή μας. Για να είσαι premium πρέπει και να το πουλήσεις. Να πείσεις την αγορά, να βρεις το κοινό που θα πειστεί να πληρώσει αυτό το κάτι παραπάνω. Και η Audi αυτό το έχει καταφέρει εδώ και δεκαετίες, με το σπαθί της.

Η Peugeot έκανε το πρώτο βήμα. Έφτιαξε το αυτοκίνητο. Στη συγκεκριμένη σύγκριση κερδίζει στα σημεία, αφού με τα ίδια χρήματα παίρνεις σημαντικά μεγαλύτερους χώρους, καλύτερη άνεση, κάτι παραπάνω σε εξοπλισμό, ελαφρώς περισσότερη ελευθερία κίνησης εκτός δρόμου και κυρίως μια υπέροχη καμπίνα. Ένα πολύ… premium περιβάλλον για να περνάς το χρόνο σου οδηγώντας. Έστω κι αν υστερεί λίγο σε κράτημα στην επιθετική οδήγηση, η σχέση αξίας προς τιμή είναι υπέρ του. Αυτή όμως είναι μια κρίση επί μετρήσιμων μεγεθών. Οι πωλήσεις σε βάθος χρόνου θα αποδείξουν αν το κοινό έχει πειστεί για την υπεραξία των προϊόντων της γαλλικής φίρμας.

 

Δοκιμές Τελευταίες ειδήσεις