Κερδισμένη (τελικά) η Ελλάδα από την πολιτική Τραμπ
Οι επενδύσεις στο φυσικό αέριο θεωρούνταν επισφαλείς μέχρι πέρυσι, λόγω της έμφασης στην κλιματική προστασία και των πολιτικών που στήριζαν ένθερμα τα κράτη ανά την υφήλιο. Έτσι, οι πετρελαϊκές γνώριζαν ότι κάθε νέο έργο θα είχε περιορισμένο χρονικό ορίζοντα και αβέβαιες μακροπρόθεσμες προοπτικές. Αυτό καθιστούσε την εκμετάλλευση των ελληνικών κοιτασμάτων αερίου ριψοκίνδυνη και επηρέαζε τις αποφάσεις εταιρειών όπως η ExxonMobil. Πλέον, ο «αέρας» που δίνει ο Ντόναλντ Τραμπ στον κλάδο, επιτρέπει στις πετρελαϊκές να κινηθούν πιο επιθετικά, ιδίως σε νέες περιοχές όπως η Ελλάδα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ερμηνεύεται και η αυξημένη αμερικανική δραστηριοποίηση στη χώρα μας.
Ο ρόλος – κλειδί της ΔΕΗ για το AI
Στον καθοριστικό ρόλο της ΔΕΗ για την ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης και των data centers αναφέρθηκε ο υφυπουργός Οικονομίας των ΗΠΑ, Τζέικομπ Χέλμπεργκ, κατά τη Διατλαντική Σύνοδο. Τόσο ο ίδιος όσο και ο υπουργός Εσωτερικών Νταγκ Μπέργκαμ μίλησαν για τη σημασία που αποδίδουν οι ΗΠΑ στο Α.Ι., καλώντας την Ευρώπη –και ειδικά την Ελλάδα– να επενδύσει στον τομέα, ώστε να αποκομίσει έγκαιρα τα οφέλη. Η ΔΕΗ έχει ήδη δρομολογήσει την κατασκευή του πρώτου data center στη Δυτική Μακεδονία, το οποίο θα εξυπηρετεί τόσο τις δικές της ανάγκες όσο και της αγοράς.
Πληθαίνουν οι φορολογικές «τρικλοποδιές» από το ΣτΕ
Ακόμη μία απόφαση που ανατρέπει φορολογικά δεδομένα εξέδωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας. Μετά την κρίση περί αντισυνταγματικότητας της αναστολής ΑΦΜ για λόγους φοροδιαφυγής, η νέα απόφαση 603/2025 (12.09.2025) αφορά την απαλλαγή από τον φόρο μεταβίβασης πρώτης κατοικίας και για ακίνητα εκτός σχεδίου, εφόσον το οικόπεδο είναι νομίμως οικοδομήσιμο. Μέχρι σήμερα, τα εκτός σχεδίου εξαιρούνταν της απαλλαγής· το ΣτΕ όμως τα συμπεριλαμβάνει υπό προϋποθέσεις, ακυρώνοντας έτσι σειρά βεβαιωμένων οφειλών.
Η διπλή ανάγνωση του εξωδικαστικού
Θετικό στοιχείο αποτελεί ο διπλασιασμός των ρυθμίσεων ΑμεΑ στον εξωδικαστικό μηχανισμό τον Οκτώβριο, ένδειξη ότι το εργαλείο λειτουργεί και για τις ευάλωτες ομάδες. Ωστόσο, υπάρχει και δεύτερη ανάγνωση: το μαζικό κύμα αιτήσεων υποδηλώνει έντονη οικονομική πίεση στα νοικοκυριά. Η αναστολή πλειστηριασμών που παρέχει ο μηχανισμός λειτουργεί ως προσωρινό “φρένο”, όχι όμως και ως οριστική λύση. Το κρίσιμο ερώτημα είναι αν οι οφειλέτες θα καταφέρουν να παραμείνουν ενήμεροι στις ρυθμίσεις τους ή αν θα αρχίσουν να χάνουν εκ νέου τα σπίτια τους — στοιχείο που τα σημερινά δεδομένα του εξωδικαστικού δεν αποτυπώνουν επαρκώς.
«ΤΙΤΑΝας» ρεκόρ
Με ρεκόρ κερδοφορίας έκλεισε το 2025 ο όμιλος ΤΙΤΑΝ, ο οποίος εμφάνισε αυξημένες κατά 1,4%, στα 2,01 δισ. ευρώ πωλήσεις. Τα λειτουργικά κέρδη (Ebitda) ενισχύθηκαν κατά 8,4% στα 474 εκατ. ευρώ, τα EBITDA αυξήθηκαν κατά 19,9%, ενώ τα καθαρά κέρδη (χωρίς την έκτακτη ζημία 51,9 εκατ. από την πώληση της Adocim) παρέμειναν στα 223 εκατ. ευρώ. Ο καθαρός δανεισμός υποχώρησε στα 302 εκατ. από 622 εκατ. στο τέλος του 2024, με δείκτη μόχλευσης 0,5x, παρά το γενναιόδωρο μέρισμα 3 ευρώ ανά μετοχή. Οι ελεύθερες ταμειακές ροές αυξήθηκαν στα 307 εκατ. ευρώ, υποστηρίζοντας επενδύσεις 185 εκατ. σε έργα ανάπτυξης και ενεργειακής μετάβασης, όπως το εμβληματικό IFESTOS CCS. Παράλληλα, ο ΤΙΤΑΝ απέκτησε το 80% της Baupartner στη Βοσνία, εισερχόμενος δυναμικά στα προκατασκευασμένα σκυροδέματα, ενώ ενίσχυσε τη δραστηριότητά του στην Ελλάδα και τη Φλόριντα. Με ισχυρό ισολογισμό, αναβάθμιση αξιολόγησης από τη Fitch σε «BB+ θετική προοπτική» και νέα στρατηγικά projects, ο Όμιλος περνά σε φάση επιθετικής ανάπτυξης, κεφαλαιοποιώντας τη γεωγραφική του διαφοροποίηση και τις τάσεις αναγέννησης των κατασκευών σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Αίγυπτο. Σημειωτέον ότι σε αποκλειστικές διαπραγματεύσεις για την εξαγορά της εταιρείας Vracs de l’Estuaire, η οποία διαθέτει υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένου εργοστασίου άλεσης στο λιμάνι της Χάβρης, στη βόρεια Γαλλία. Τα βλέμματα είναι στραμμένα και στην Investor day στις 11 Νοεμβρίου.
Θα γίνουμε logistics hub;
Ιδιαίτερα σημαντικές είναι οι προτάσεις της Επιτροπής Logistics του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου με στόχο την αναβάθμιση της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κόμβο υψηλής προστιθέμενης αξίας, με την αξία της αγοράς αποθηκευτικών χώρων και logistics parks να διαμορφώνεται σε 9,5 δισ. Η ενίσχυση των intermodal υποδομών (λιμάνια–σιδηρόδρομος–οδικά δίκτυα) αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα, καθώς χωρίς λειτουργική διασύνδεση η χώρα δεν μπορεί να αξιοποιήσει πλήρως τη γεωγραφική της θέση. Η προώθηση «πράσινων» αποθηκών με ενεργειακή αυτονομία και συστήματα αυτοματισμού αντανακλά τις νέες ESG επιταγές της Ε.Ε., ενισχύοντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών logistics parks. Σημαντική είναι και η πρόταση για προγράμματα κατάρτισης οδηγών και ψηφιακών δεξιοτήτων, καθώς η έλλειψη προσωπικού αποτελεί τον βασικό πληθωριστικό παράγοντα του κλάδου, αυξάνοντας το κόστος μεταφοράς έως 20%. Η επιτάχυνση της ψηφιοποίησης των τελωνείων και η ενιαία ερμηνεία κανονισμών όπως CBAM και EUDR μπορούν να μειώσουν σημαντικά τις καθυστερήσεις και το διοικητικό κόστος. Ωστόσο, το κρίσιμο ζητούμενο είναι ο συγχρονισμός δημόσιου και ιδιωτικού τομέα σε ένα ενιαίο στρατηγικό σχέδιο για logistics 4.0, με φορολογικά κίνητρα, σύγχρονες υποδομές και πρόσβαση σε χρηματοδότηση RRF και CEF. Μόνο έτσι η Ελλάδα θα μπορέσει να κεφαλαιοποιήσει τη γεωστρατηγική της θέση και να καταστεί βιώσιμος κόμβος της εφοδιαστικής αλυσίδας στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Το «best play» των υποδομών
Ως την καλύτερη επιλογή στον κλάδο των υποδομών στην Ελλάδα χαρακτηρίζει τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ResearchGreece, η οποία καταγράφει τη διαρκώς εντεινόμενη αναπτυξιακή δυναμική και τη σημαντική ενίσχυση του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων του ομίλου. Η ανεξάρτητη εταιρεία αναλύσεων ανεβάζει την τιμή-στόχο στα 30,6 ευρώ από 26,9 ευρώ, αναπροσαρμογή που αντιστοιχεί σε περιθώριο ανόδου άνω του 30% από τα τρέχοντα επίπεδα. Πρόκειται για την τέταρτη, κατά σειρά, χρηματιστηριακή (Πειραιώς Securities, Mediobanca, Euroxx) που επισημαίνει τη δυναμική πορεία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αναβαθμίζοντας την τιμή-στόχο από τα επίπεδα των 25–27 ευρώ σε άνω των 30 ευρώ. Οι αναλυτές τοποθετούν στα 3,17 δισ.ευρώ την αποτίμηση της εισηγμένης, η οποία αναμένεται να είναι πολύ μεγαλύτερη προσεχώς, διότι δεν περιλαμβάνει projects, όπως ο ΒΟΑΚ, το IRC στο Ελληνικό και τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων και υδάτινων πόρων.