Είναι αλήθεια ότι πολλές στιγμές της καθημερινής σχέσης του Έλληνα πολίτη με το ελληνικό δημόσιο έχουν περάσει από το «χαρτί» σε κάτι άυλο, στο «ψηφιακό» αποτύπωμά τους. Αυτό το κάτι μετακινείται και «μεταφέρεται» πλέον μεταξύ του πολίτη και του ελληνικού δημοσίου μέσω του διαδικτύου και όχι με κάποιες τυπωμένες σελίδες χαρτιού. Ειδικά αυτό έχει προχωρήσει με εμφανή τρόπο στον τομέα της φορολογίας εισοδήματος και εμπορικών συναλλαγών και με ιδιαίτερη μάλιστα ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στον τομέα της λειτουργίας και εισπραξιμότητας του ΦΠΑ.
Υπάρχουν όμως και κάποιες «περιοχές» ψηφιακού εκσυγχρονισμού που αυτή η μετάβαση ακούγεται περισσότερο σαν ανέκδοτο παρά σαν «ψηφιακή μετάβαση».
Ένας από τους τομείς αυτούς είναι και η περιοχή της κοινωνικής ασφάλισης με πεδίο εφαρμογής τον ΕΦΚΑ.
Πρόσφατα φίλος της στήλης μας έλεγε ότι βρέθηκε σε αρμόδιο γραφείο για υπόθεση που αφορούσε την προώθηση της διαδικασίας συνταξιοδότησής του και με έκπληξη πληροφορήθηκε ότι δύο διαφορετικές Γενικές Διευθύνσεις μέσα στο ίδιο κτήριο δεν μπορούσαν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους μέσω των πληροφορικών συστημάτων τους γιατί τα δύο συστήματα δεν ήταν συμβατά ! Στο ίδιο κτήριο στο ίδιο «κατάστημα».
Κατά συνέπεια ο φίλος μας υποχρεώθηκε να κλείσει – διαδικτυακά – νέο ραντεβού πολύ αργότερα βέβαια με την διαφορετική διεύθυνση για να κάνει αίτημα να πάρει τα στοιχεία που χρειαζόταν μετά από κάμποσο χρόνο και να τα φέρει ο ίδιος στην άλλη διεύθυνση στον ίδιο κτηριακό χώρο…
(Όσοι παλιά διάβαζαν Αστερίξ θα θυμούνται ίσως ένα ξεκαρδιστικό σχετικό επεισόδιο σε μία επίσκεψη του Αστερίξ σε κτήριο δημόσιας υπηρεσίας στην Ρώμη).
Αποφεύγουμε να αναφέρουμε περισσότερα στοιχεία για το που συνέβη αυτό, γιατί είναι γνωστό το πως αντιδρούν οι εγκάθετοι προϊστάμενοι στους υπαλλήλους τους, όταν τέτοια επεισόδια ξεφεύγουν των ορίων των υπηρεσιών τους και δημοσιοποιούνται.
Βέβαια ο καλός φίλος της στήλης μας ενημέρωσε ότι αυτό δεν ήταν το μοναδικό επεισόδιο της περιπέτειάς του στο συγκριμένο κατάστημα. Πολλά άλλα τον περίμεναν στην συνέχεια, όπως λάθος καταχωρημένα στοιχεία, αδυναμία επικοινωνίας με άλλες υπηρεσίες για διόρθωση στοιχείων, κ.λ.π. Αλλά τελικά η διαδικασία έκδοσης της σύνταξης ολοκληρώθηκε κάποια στιγμή. Όχι όμως λόγω της αυτοματοποιημένης υπέρβασης των υπηρεσιακών «ρηγμάτων» στο εσωτερικό του Οργανισμού.
Όχι, άλλος ήταν ο λόγος που τα … κατάφερε όπως μας εκμυστηρεύτηκε ανακουφισμένος.
Όπως μας εξήγησε είχε την τύχη να πέσει πάνω σε μία υπάλληλο η οποία αντιλήφθηκε με υψηλό βαθμό ενσυναίσθησης την απελπισία του. Και ανέλαβε η ίδια να υπερβεί τα υπηρεσιακά εμπόδια διατρέχοντας – ως μη όφειλε και παραβιάζοντας υπηρεσιακές διαδικασίες – με σημειώματα σε χαρτί στα χέρια μεταξύ των αρμόδιων γραφείων διαφορετικών γενικών διευθύνσεων για να συμπληρώσει στο τέλος τα σχετικά στοιχεία στο «ηλεκτρονικό έγγραφο» που δρομολόγησε την έκδοση της περιβόητης σύνταξης…
Θα πεί κανείς, ναι μπορεί αυτό να ήταν η περιπέτεια του ενός, αλλά σε γενικές γραμμές η πλειοψηφία των σχετικών εργασιών έχει απλοποιηθεί με την ηλεκτρονική συγκέντρωση και μεταφορά στοιχείων μεταξύ των υπηρεσιών.
Είναι έτσι; Γιατί μόλις πρόσφατα – σε πολύ χαμηλούς τόνους – ενημερωθήκαμε αρμοδίως (και από τον Αποκρυπτογράφο) ότι το πάλε ποτέ σχέδιο για την ταυτόχρονη έκδοση φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας – δύο απλές βεβαιώσεις από τις οποίες όμως εξαρτώνται πάμπολλες λειτουργίες των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και των πολιτών – δεν μπορεί να γίνει !
Γιατί; Γιατί τα συστήματα των δύο υπηρεσιών δεν είναι συμβατά; Γιατί δεν μπορούν να επικοινωνήσουν τα δύο συστήματα; Γιατί δεν υπάρχουν λεφτά για να τρέξουν τα σχετικά προγράμματα; Γιατί δεν υπάρχει χρόνος; Γιατί είναι άσχετοι ή ανεπαρκείς αυτοί που έχουν αναλάβει το έργο; Γιατί οι διαδικασίες οργάνωσης και εκτέλεσης του έργου έχουν σκοντάψει σε «ιδιαίτερα» συμφέροντα;
Κανείς δεν εξηγεί δημοσίως και επισήμως τι από αυτά ισχύει και τι όχι. Αλλά ένα είναι δεδομένο: το έργο αυτό είχε δρομολογηθεί το 2022 με υπερεπάρκεια χρηματοδοτικής κάλυψης προκειμένου να λειτουργήσει το 2024. Δεν λειτούργησε το 2024 και πήρε αναβολή για το 2025. Και τώρα πληροφορούμαστε «αρμοδίως» ότι δεν θα λειτουργήσει το 2025 και δεν είναι βέβαιο αν μπορεί γενικά να λειτουργήσει στο ορατό μέλλον…
Στην περίπτωση του φίλου μας και της σύνταξής του, δεν μπορούσαν να επικοινωνήσουν δύο γενικές διευθύνσεις μέσα στο ίδιο κατάστημα του ΕΦΚΑ, στην περίπτωση της ενοποίησης των δύο βεβαιώσεων (φορολογικής και ασφαλιστικής) δεν μπορούν να επικοινωνήσουν δύο από τις σημαντικότερες υπηρεσίες στο εσωτερικό της ίδιας κυβέρνησης…
Στο μεταξύ σε λιγότερο από 10 μήνες το βασικό κανάλι χρηματοδότησης της ψηφιακής μετάβασης στο ελληνικό δημόσιο, το Ταμείο Ανάκαμψης θα κλείσει τις πόρτες του …
Ακόμα περιμένουμε να ακούσουμε από αρμόδια χείλη τι ακολουθήσει τον επερχόμενο «επενδυτικό γκρεμό» στον οποίο φθάνουμε τον Αύγουστο του 2026.
