Σάββατο, 20 Απρ.
13oC Αθήνα

Βενζίνη: Ποιος φταίει για τις τιμές που «καίνε» – Οι αιχμές για αισχροκέρδεια και διυλιστήρια

Βενζίνη: Ποιος φταίει για τις τιμές που «καίνε» – Οι αιχμές για αισχροκέρδεια και διυλιστήρια
Φωτογραφία Αρχείου / Intime

«Φωτιά» έχουν πάρει οι αυξήσεις στην τιμή της βενζίνης και σύμφωνα με τους ειδικούς αναμένεται τις ερχόμενες εβδομάδες να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ. Με την τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων να πλησιάζει ταχύτατα τα 2,5€ οι καταναλωτές πλέον αγοράζουν βενζίνη με το σταγονόμετρο. Αποτέλεσμα βέβαια είναι να βάζουν όσο το δυνατόν λιγότερα λίτρα αλλά με τιμές σαν να έχουν γεμίσει το ντεπόζιτο.

Η ενεργειακή κρίση αλλά και ο πόλεμος στην Ουκρανία φαίνεται να είναι οι αιτίες που έχουν ως συνέπεια να «καίνε» την τσέπη του καταναλωτή και να δυσχεραίνουν ακόμα περισσότερο την καθημερινότητα των πολιτών. Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης, μέσα σε μία εβδομάδα η μέση τιμή της βενζίνης αυξήθηκε κατά 0,03€.

Ειδικότερα, στις 9 Μαΐου η αμόλυβδη 95 οκτανίων ήταν 2,171€, ενώ χθες Δευτέρα 16 Μαΐου η τιμή ανήλθε στα 2,205€ (+0,0034€). Ίδια αύξηση παρατηρείται και στην αμόλυβδη των 100 οκτανίων, καθώς στις την προηγούμενη Δευτέρα 9 Μαΐου η τιμή ήταν στα 2,323 ενώ χθες στα 2,354(+0,0031€). Αντίθετα η diesel κίνησης έχει μειωθεί από 1,911€ που ήταν την προηγούμενη Δευτέρα, χθες πήγε στα 1,890€.

Στην Αττική, η αμόλυβδη 95 οκτανίων έφθασε χθες (16/05/2022) τα 2,183€, ενώ πριν μία εβδομάδα στις 9 Μαΐου ήταν στα 2,153€. Στο νομό Θεσσαλονίκης η βενζίνη 95 οκτανίων αυξήθηκε από τα 2,140€ που ήταν στις 9 Μαΐου στα 2,173€ χθες Δευτέρα. Παρόμοια εικόνα και στα Δωδεκάνησα ενώ αύξηση σχεδόν 0,005€ παρουσιάζουν οι τιμές της αμόλυβδης 95 οκτ. στην Ευρυτανία, στις Κυκλάδες και στα Χανιά. Για παράδειγμα, στην Ευρυτανία πριν μία εβδομάδα η βενζίνη πωλούνταν στα 2,266€ το λίτρο ενώ χθες σκαρφάλωσε στα 2,313€/lt. Και στις Κυκλάδες από 2,359€ που θα την έβρισκε ο καταναλωτής στις 9 Μαΐου, χθες ήταν στα 2,380€/lt.

Όσον αφορά στην αμόλυβδη 100 οκτανίων, στο νομό Αττικής χθες ήταν στα 2,355€ το λίτρο ενώ στις 9 Μαΐου ήταν στα 2,321€/Lt. Στην Θεσσαλονίκη από 2,295€ που πωλούνταν την προηγούμενη Δευτέρα, χθες η τιμή έφτασε στα 2,329€. Στα Δωδεκάνησα η βενζίνη 100 οκτ. στις 9 Μαΐου ήταν στα 2,295€, ενώ χθες 2,352€. Μία ανάσα από τα 2,5€ είναι Ευρυτανία, τις Κυκλάδες και τα Χανιά. Στην Ευρυτανία χθες 16 Μαΐου η βενζίνη έφτασε στα 2,424€, στις Κυκλάδες στα 2,443€ και στα Χανιά στα 2,366€ από 2,417€, 2,436€, και 2,357€ που ήταν την προηγούμενη Δευτέρα.

Αντίθετα, μικρή μείωση παρατηρείται στην τιμή της diesel κίνησης πανελλαδικά. Στην Αττική από 1,886€ που ήταν την προηγούμενη Δευτέρα η τιμή του πετρελαίου κίνησης χθες μειώθηκε στα 1,853€. Στην Θεσσαλονίκη χθες 16 Μαΐου η τιμή του πετρελαίου κίνησης ήταν 1,856€, ενώ στις 9 Μαΐου ήταν στα 1,883€. Στα Δωδεκάνησα η diesel κίνησης από 2,021€ που ήταν στις 9 Μαΐου, χθες ήταν στα 2,011€. Μείωση 0,03€ παρατηρείται στο νομό Ευρυτανίας, καθώς από 2,005€ που ήταν την προηγούμενη Δευτέρα πήγε στα 1,970€. Και στο νομό Χανίων παρατηρείται μία μικρή μείωση στην τιμή πετρελαίου κίνησης καθώς από 1,946€ που ήταν η τιμή στις 9 Μαΐου, χθες 16 Μαΐου ήταν στα 1,930€. Πάντως στις Κυκλάδες παρατηρείται μία μικρή αύξηση και στην diesel κίνησης καθώς χθες πωλούνταν στα 2,092€ από 2,077€ που ήταν τιμή την προηγούμενη Δευτέρα.

Οι τιμές στα πρατήρια βενζίνης τρέχουν με «σπασμένα φρένα»

Σύμφωνα με τους πρατηριούχους οι τιμές των καυσίμων τρέχουν με «σπασμένα φρένα», ενώ ούτε οι ίδιοι είναι σε θέση να γνωρίζουν που θα σταματήσει αυτό το ράλι ανόδου.

«Βλέπουμε μεγάλη διαφορά στα πρατήρια. Παίρνουν λιγότερα λίτρα οι άνθρωποι με τα ίδια χρήματα που έδιναν παλιότερα. Αυτό το ζήτημα απασχολεί όλο τον κόσμο» αναφέρει μιλώντας στο newsit.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης ΕΝΒΕΘ και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Έμπορων Καυσίμων ΠΟΠΕΚ, Θέμης Κιουρτζής, ενώ εστιάζει στο ποιες θα πρέπει να είναι οι ενέργειες του κράτους αναφέροντας ότι «μεγάλο ρόλο παίζει η προετοιμασία της πολιτείας. Τα 0,15€ έκπτωση που έδωσε η κυβέρνηση είναι όντως ένα καλό βοήθημα, τα άλλα όμως δεν είναι τίποτα.

Ο πρόεδρος της ΕΝΒΕΘ και της ΠΟΠΕΚ δείχνει τον προβληματισμό του ως προς το αν η γεωμετρική αύξηση στην τιμή της βενζίνης είναι κάτι προσωρινό ή όχι. «Δεν ξέρω αν είναι ενεργειακή κρίση ή ένα νέο ενεργειακό καθεστώς που εκεί θα είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Θα περάσει σε έναν, δύο, τέσσερις μήνες; Ή έχουμε ένα νέο ενεργειακό καθεστώς; Αυτό το δίλημμα υπάρχει πριν ξεκινήσει ο πόλεμος, πριν ξεκινήσουν όλα».

Ο κ. Κιουρτζής ρίχνει τα βέλη του και στα διυλιστήρια και υπογραμμίζει ότι ο περισσότερος κόσμος κατηγορεί τους πρατηριούχους για αισχροκέρδεια, τονίζοντας πως «πρέπει να βλέπουμε το πώς και κατά πόσο αυξάνονται οι τιμές στα διυλιστήρια και όχι στα βενζινάδικα. Στις τιμές των διυλιστηρίων προσθέτουμε και 24% και έρχεται μία τιμή στο πρατήριο, το οποίο επειδή είναι επιχείρηση πρέπει να βγάλει και ένα κέρδος». Μάλιστα μας έδωσε ένα παράδειγμα σε σχέση με την χθεσινή τιμή (16/05/2022) της αμόλυβδης 95 οκτανίων.

«Η αμόλυβδη 95 οκτανίων είναι στα διυλιστήρια είναι στο 1,719€. Συν το 24%, το διυλιστήριο την πουλάει 2,131€ στις εταιρείες. Οι εταιρείες θα βάλουν το περιθώριό τους θα πληρώσουν και την μεταφορά και θα το πουλήσουν στον πρατηριούχο. Το θέμα είναι ότι οι αυξήσεις που παίρνουν οι τιμές στα διυλιστήρια και όχι να κατηγορούμε για αισχροκέρδεια τον πρατηριούχο που πουλάει πιο ακριβά την βενζίνη. Θέλετε να έχετε πρατήριο στο νησί που είναι ένα και δουλεύει δύο μήνες και πληρώνει έξοδα για 12 μήνες (ΕΦΚΑ, ενοίκιο ΔΕΗ, ΟΤΕ, μηχανογραφική υποστήριξη); Πρόστιμα πέφτουν μόνο στα πρατήρια για κερδοσκοπία και όχι στις εταιρείες και τα διυλιστήρια».

Μάλιστα ο κ. Κιουρτζής αφήνει αιχμές προς τους συναδέλφους του, αλλά απευθύνεται και προς το κράτος για το κέρδος που θα έπρεπε να έχει ένα πρατήριο «Ρωτάμε ευθέως το Υπουργείο να μας πει επιτέλους πόσο θεωρεί η κυβέρνηση έννομο, κοστολογημένο και εύλογο κέρδος για να σταματήσουν να μας κατηγορούν για αισχροκέρδεια και κερδοσκοπία στα πρατήρια που δεν υπάρχει. Εμείς σαν κλάδος δεν πρέπει να τρομοκρατούμε τον κόσμο ή να δημιουργούμε φρούδες ελπίδες, όταν πρόκειται για χρηματιστηριακά διεθνή προϊόντα».

Ρεπορτάζ: Άννα Τριανταφυλλιά Τσούτσα

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις