Τρίτη, 19 Μαρ.
15oC Αθήνα

Πεσμένη η κίνηση στην αγορά μετά το restart – Όλες οι ελπίδες στο Πάσχα

Πεσμένη η κίνηση στην αγορά μετά το restart – Όλες οι ελπίδες στο Πάσχα

Μπορεί το λιανεμπόριο να άνοιξε σήμερα για Αχαΐα και Θεσσαλονίκη και οι πελάτες ανά τ.μ να αυξήθηκαν στα μεγάλα καταστήματα, οι ίδιοι οι έμποροι όμως, αναφέρουν ότι η αγοραστική κίνηση είναι για την ώρα πολύ μέτρια με τους καταστηματάρχες να αγωνιούν έντονα για το μέλλον των επιχειρήσεων τους. 

«Την πρώτη εβδομάδα η κατάσταση ήταν: πολλοί έβλεπαν, λίγοι αγόραζαν», μας δίνει τον παλμό της πρώτης εβδομάδας της επαναλειτουργίας της αγοράς ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του ΕΒΕΠ.

Όπως συνεχίζει να μας περιγράφει: «Οι καταναλωτές είναι μουδιασμένοι. Ειδικά στις περιφερειακές αγορές, η κατάσταση είναι κακή. Σε Κηφισιά, Καλλιθέα, Γλυφάδα, Νέα Ιωνία, ακόμα και στο Περιστέρι που είναι μια δυναμική αγορά με πολύ κόσμο, κινήθηκαν ελάχιστα. Σε αυτές τις αγορές, τα καταστήματα εξυπηρετούσαν κατά μέσο όρο 5 άτομα την ημέρα. Η δε Ερμού, που προβάλλεται συχνά από τα media, δεν είναι μια ενδεικτική αγορά για να βγάλεις συμπέρασμα για την εμπορική κίνηση. H Ερμού είναι κατά βάση βόλτα.

Όσο για την αύξηση των τ.μ που ανακοινώθηκε σήμερα για τα μεγάλα καταστήματα, αυτή σύμφωνα με τον κο Κορκίδη είναι μια νέα μικρή ανάσα, δεδομένου ότι τα μεγάλα καταστήματα των 200 ατόμων χωρητικότητας, θα λειτουργούν τώρα σαν super marke κι εκεί που εξυπηρετούσαν 20 ανθρώπους  θα πηγαίνουν στους τουλάχιστον 40. Το ερώτημα όπως το θέτει ο ίδιος είναι: «θα μπει μέσα το κοινό να ψωνίσει; Οι καταναλωτές πηγαίνουν αναγνωριστικά, έχουν χάσει εισόδημα, έχουν χάσει διάθεση και νιώθουν ότι όλα είναι ακόμα ρευστά».

Μιλώντας με τη σειρά του στο newsit.gr, o Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Αθηνών, επιβεβαίωσε την εικόνα που δίνει ο κος Κορκίδης. «Την εβδομάδα που πέρασε, τα καταστήματα λειτούργησαν άψογα από άποψη τήρησης των μέτρων, αλλά η κίνηση ήταν δυστυχώς υποτονική.  Η κατάσταση με την πανδημία είναι σύνθετη και το κοινό διστακτικό. Όσο για την αύξηση των τ.μ στα μεγάλα καταστήματα, αυτή δεν μπορεί να αλλάξει και πολλά σε αυτή τη φάση, αλλά καλοδεχούμενη είναι. Σε κάθε περίπτωση, το επόμενο 6μηνο είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για τη βιωσιμότητα των καταστημάτων».

Η αγωνία του μικρομεσαίου εμπόρου

«Σκεφτείτε ότι στις συνοικιακές αγορές, αρκετά μαγαζιά δεν έχουν καν τη δυνατότητα για click inside ή click away, αφού δεν διαθέτουν site. Έτσι, κάποιοι δεν άνοιξαν καθόλου», λέει ο κος Κορκίδης και προσθέτει: «Στην αρχή των lockdown είδαμε ότι από 60.000 επιχειρήσεις μόνο 1500 είχαν site.  Πολλές, ενεργοποίησαν το ηλεκτρονικό τους κομμάτι στην πορεία αλλά ακόμα πολλές παραμένουν ανενεργές.  Άλλες πάλι, από τις προαναφερθείσες επιχειρήσεις δεν είχαν καθόλου εμπορεύματα ή μπορεί να χρωστούσαν στους προμηθευτές και προτίμησαν να μην ανεβάσουν ρολά».

Σύμφωνα πάντως με τον κο Κορκίδη, η εικόνα στα μεγάλα franchise καταστήματα, και στις διεθνείς αλυσίδες δεν είναι καλύτερη: «Οι έδρες των καταστημάτων στις ευρωπαϊκές αγορές έχουν εξίσου μεγάλα προβλήματα. 1 στα 5 καταστήματα απειλούνται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο».

Οι αριθμοί που αποτυπώνουν τη ζοφερή εικόνα

Τα νούμερα που αναφέρει ο κος Κορκίδης αποτυπώνουν το μέγεθος μιας επαπειλούμενης καταστροφής. «Σκεφτείτε ότι σε δημόσιο, τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία και ΔΕΚΟ υπάρχουν αυτή τη στιγμή 28 δις ‘παγωμένες’ οφειλές από τον κόσμο του λιανεμπορίου και της εστίασης. Όταν λοιπόν λήξει η περίοδος της αναστολής πληρωμών, των επιδοτήσεων και διευκολύνσεων, τότε θα δούμε την πραγματική εικόνα της βιωσιμότητας των καταστημάτων. Για την ώρα, 8 στους 10 προσπαθούν να κρατηθούν στη ζωή με δικά τους κεφάλαια, ενώ 1 στους 2 που επαναλειτούργησαν έχουν ταμειακά διαθέσιμα μόνο για ένα μήνα».

H εικόνα που έχει ο κος Κορκίδης είναι ακόμα πως 1 στις 3 επιχειρήσεις απειλούνται με λουκέτο- «Είναι περίπου 60.000 αυτές οι επιχειρήσεις που είναι ‘στο κόκκινο’ και οι οποίες απασχολούν κατά μέσο όρο 2 εργαζόμενους. 120.000 θέσεις εργασίας απειλούνται σοβαρά αυτή τη στιγμή», εξηγεί ο ίδιος.

Το βλέμμα στραμμένο στο Πάσχα

Κάπως έτσι, το μεγάλο βάρος πέφτει τώρα στο στοίχημα της περιόδου του Πάσχα. Όπως εξηγεί ο κος Κορκίδης: «παραδοσιακά, η τρέχουσα περίοδος ήταν πάντα ‘νεκρή’ . O τζίρος όμως που αποφέρει πανελλαδικά στην αγορά η περίοδος του Πάσχα φτάνει το 1, 5 δις ευρώ. Αυτό το 10ημερο περιμένουν πως και πως για να σωθούν οι έμποροι, οι οποίοι θα ποντάρουν στα έσοδα τους από αυτή την περίοδο για να αγοράσουν το καλοκαιρινό εμπόρευμα. Είναι μικρό το νέο stock που υπάρχει σε αυτή τη φάση στα μαγαζιά.  Οι προμηθευτές δεν έχουν και αυτοί άλλες αντοχές για πιστώσεις. Από αυτή την άποψη, όπως λένε και ειδικοί και κυβερνώντες ‘οι επόμενες δύο εβδομάδες είναι κρίσιμες’.

Ρεπορτάζ: Δήμητρα Τριανταφύλλου

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις