weather-icon °C AΘΗΝΑ

Στην παγίδα της Thomas Cook! – Πώς «έμπλεξε» Έλληνες ξενοδόχους με επικοινωνιακά τεχνάσματα

Στην παγίδα της Thomas Cook! – Πώς «έμπλεξε» Έλληνες ξενοδόχους με επικοινωνιακά τεχνάσματα

Σε ασφυκτικό κλοιό βρίσκεται η ελληνική τουριστική αγορά μετά την πτώχευση της Thomas Cook. Κι ενώ γίνονται προσπάθειες να μετριαστεί κατά το δυνατόν το κόστος και διασωθεί ό,τι μπορεί οι ξενοδόχοι εκφράζουν την αγωνία τους για το μέλλον.

Μιλώντας στο newsit.gr o επιχειρηματίας και Σύμβουλος Τουρισμού της Περιφέρειας Κρήτης Μιχάλης Βαμιεδάκης αποκαλύπτει ότι το “κανόνι” του τεράστιου βρετανικού τουριστικού γραφείου, κάθε άλλο παρά μη αναμενόμενο ήταν. «Όσοι γνώριζαν τι γίνεται στην αγορά το περίμεναν. Ήταν θέμα χρόνου. Η Thomas Cook είχε χρέη δύο δισεκατομμυρίων, ζημιογόνες χρήσεις, η μετοχή της έπεφτε και είχε φτάσει στα πρόθυρα της χρεοκοπίας και το 2012», αναφέρει.

Τα επικοινωνιακά τεχνάσματα του tour operator

Σε μια προσπάθεια να προλάβει την οικονομική κατάρρευσή της, η Thomas Cook επιδιδόταν σε κατά κάποιο τρόπο επικοινωνιακά παιχνίδια. Όπως εξηγεί ο Μιχάλης Βαμιεδάκης, «η εταιρία έπαιξε το χαρτί “to big too fail”». Με άλλα λόγια επιχείρησε να ρίξει χρήμα στην αγορά στη λογική ότι επρόκειτο για ένα πολύ ισχυρό brand name κι έναν κολοσσό στον χώρο του τουρισμού, ώστε να αποτύχει. Κατά τον κ. Βαμιεδάκη «έκανε κινήσεις οι οποίες υποστήριζαν την υπόστασή της. Αυτό όμως δεν άλλαζε τα πραγματικά οικονομικά δεδομένα».

Click4More «Όμηροι» των ξενοδόχων τουρίστες στην Τενερίφη – Τους ζητούν πληρώσουν!

Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας διάσωσης, η εταιρία χρηματοδότησε ξενοδόχους ώστε να ανακαινίσουν ξενοδοχεία και δημιούργησε δικά της hotel brands. Δυστυχώς, δεν μπόρεσε να αποφύγει εκείνο που σχεδόν νομοτελειακά συνέβη, προκαλώντας ντόμινο εξελίξεων στην παγκόσμια τουριστική αγορά και βάζοντας θηλιά στους εν Ελλάδι επιχειρηματίες του τουρισμού.

Ρίσκο χωρίς αντίκρυσμα

Πώς έφτασαν οι ξενοδόχοι να πάρουν το ρίσκο της συνεργασίας με μια εταιρία υπό κατάρρευση; Προφανώς, λέει ο κ. Βαμιεδάκης, δεν παρατήρησαν το προφανές και αρκέστηκαν στο μέγεθος, στα επικοινωνιακά πυροτεχνήματα και στο brand name της εταιρίας. «Όποιος διάβαζε τους αριθμούς θα αντιλαμβανόταν ότι επρόκειτο για ωρολογιακή βόμβα».

Η εταιρία από την άλλη εκμεταλλευόμενη την πλασματική όπως αποδείχθηκε αξία της, συμφωνούσε σε πιστώσεις 60 και πλέον ημερών. Έτσι οι ξενοδόχοι αποζημιώνονταν για όσα παρείχαν στους πελάτες της Thomas Cook, με καθυστέρηση τουλάχιστον δύο μηνών. Αυτός είναι και ο λόγος που σήμερα βρίσκονται σε δεινή οικονομική θέση. «Τα ανεξόφλητα υπόλοιπα, τα οποία δεν θα εξοφληθούν ποτέ, είναι τα δεδουλευμένα Αυγούστου και Σεπτεμβρίου» εξηγεί ο Μιχάλης Βαμιεδάκης.

Η ελληνική αγορά προ του σοκ

Εύλογα, τα αποτελέσματα της πτώχευσης του τουριστικού κολοσσού, γίνονται εμφανή στην ελληνική αγορά. Όπως εξηγεί στο newsit.gr ο Μιχάλης Βαμιεδάκης, θα προκληθεί ντόμινο αφού με τη διατάραξη της ρευστότητας των επιχειρήσεων θα είναι δύσκολο να αποπληρωθούν προμηθευτές και τράπεζες. Κατά τον κ. Βαμιεδάκη στο τέλος της σεζόν θα παρατηρηθεί σίγουρα έλλειψη ρευστότητας, ενώ αυτόματα θα δημιουργηθεί συμπίεση των τιμών λόγω του σοκ και του πανικού.

Τι σημαίνει επί της ουσίας αυτό; Ότι διάφοροι tour operators μπορεί να διεκδικήσουν συμβόλαια με ξενοδοχεία στην Ελλάδα για την επόμενη τουριστική σεζόν, από πολύ νωρίς και σε πολύ χαμηλές τιμές. «Όταν κάποιος σε καθεστώς άγχους θα δεχθεί να κάνει από τώρα συμβόλαιο για το 2020, θα διαθέσουν τα δωμάτιά του φθηνότερα. Αυτό έμμεσα θα επηρεάσει όλα τα ξενοδοχεία, δημιουργώντας συμπίεση τιμών», υπογραμμίζει ο Μιχάλης Βαμιεδάκης.

Οι απώλειες από την πτώχευση της Thomas Cook είναι ήδη εξωπραγματικές. Στα 50 έως 80 εκατομμύρια ευρώ υπολογίζονται για την Κρήτη και σχεδόν στο μισό δισεκατομμύριο ευρώ για το σύνολο της χώρας.

Η Thomas Cook στην Ελλάδα

Για να καταλάβει κανείς το μέγεθος του προβλήματος αρκεί να διαβάσει τους αριθμούς. Η βρετανική τουριστική εταιρία είχε συνεργασία σύμφωνα με πληροφορίες του newsit.gr με χιλιάδες ξενοδοχεία στην Ελλάδα, ενώ διέθετε και περίπου 1.200 εργαζόμενους μόνο στη χώρα μας.

Ταυτόχρονα με 48 ξενοδοχεία τα οποία λειτουργούσαν υπό τα σήματα smartline, sentido, sunconnect και casa cook, είχε ακόμη αμεσότερη συνεργασία, αφού μέσα από όρους που προέκυπταν από συμφωνίες εξασφάλιζε στο ξενοδοχείο καλύτερες προοπτικές πώλησης. Η Thomas Cook δεν ήταν διαχειρίστρια των συγκεκριμένων ξενοδοχείων, αλλά είχε μαζί τους εμπορικό συμβόλαιο. Αυτό σημαίνει ότι τα ξενοδοχεία μπορούν θεωρητικά να συνεχίσουν να λειτουργούν, αλλάζοντας ίσως τη φίρμα τους. Σίγουρα όμως χάνουν έναν ισχυρό σύμμαχο στο παιχνίδι της «διεκδίκησης» ταξιδιωτών κυρίως από το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και από άλλες χώρες της Ευρώπης.

Σε ό,τι αφορά τα ιδιόκτητα ξενοδοχεία, αυτά πιθανότατα θα βγουν σε πλειστηριασμό από την Τράπεζα Πειραιώς στην οποία είναι υποθηκευμένα λόγω δανείου 40 εκατομμυρίων ευρώ που πρόσφατα είχε διαθέσει στην εταιρία. Είναι πάντως απολύτως σαφές ότι οι τράπεζες έχουν εκ του νόμου προτεραιότητα στις διεκδικήσεις. Αυτό σημαίνει, όπως λέει στο newsit.gr ο κ. Βαμιεδάκης ότι «δεν υπάρχει πρακτικά πιθανότητα να πάρει κάποιος άλλος έστω και ένα ευρώ».

Η κατεύθυνση της κρατικής παρέμβασης

Το μείζον ερώτημα που από χθες απασχολεί την ελληνική αγορά είναι η κατεύθυνση στην οποία πρέπει να κινηθεί το ελληνικό κράτος ώστε να περιορίσει τις ζημίες που αυτονόητα προκαλεί το “κανόνι” του τουριστικού κολοσσού. Σημαντικό είναι κατά τον Μιχάλη Βιαμιεδάκη να υπάρξουν ελαφρύνσεις για το σύνολο του ξενοδοχειακού κλάδου και όχι μόνο για τους άμεσα πληγέντες από την πτώχευση της Thomas Cook. «Πρέπει να υπάρξουν ελαφρύνσεις στον τουριστικό κλάδο, οι οποίες όμως έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και δεκαετίες. Καλό θα είναι να χρησιμοποιηθεί το γεγονός αυτό ως αφορμή για να υπάρξει εξορθολογισμός της φορολογίας που είναι ιδιαίτερα βαριά στον ελληνικό τουρισμό» λέει ο ίδιος στο newsit.gr.

Ντόμινο πτωχεύσεων στην Ευρώπη

Το “κανόνι” της μητρικής εταιρίας θα προκαλέσει εν τω μεταξύ ντόμινο στις θυγατρικές της σε όλη την Ευρώπη. Σύμφωνα με τον Μιχάλη Βαμιέδακη η μόνη συνεργαζόμενη με την Thomas Cook που πρόκειται να διασωθεί είναι η γερμανική Condor για την οποία παρενέβη η γερμανική κυβέρνηση ώστε να της δοθεί ενδιάμεση χρηματοδότηση. Ο λόγος είναι ότι εξυπηρετεί πολλούς ακόμη tour operators, οι οποίοι είναι οικονομικά βιώσιμοι.

Ρεπορτάζ: Μάριος Αραβαντινός

#TAGS MM