Κόσμος

Ηλεκτρικά πατίνια: Η επιτυχία που έγινε… εφιάλτης – Τροχαία, θάνατοι και “χάος” στα πεζοδρόμια

Νέο φαινόμενο στις μητροπόλεις του κόσμου, τα ηλεκτρικά πατίνια εμφανίσθηκαν στο Παρίσι το καλοκαίρι του 2018 μετά την γιορτή της μουσικής, και έκτοτε έχουν πλημμυρίσει την γαλλική πρωτεύουσα, μετατρέποντας μία επιχειρηματική επιτυχία για τους εμπνευστές της σε σπαζοκεφαλιά για τις αρχές.

Φθηνά, διαθέσιμα σε αφθονία, εύκολα στην χρήση με ένα απλό smartphone, τα ηλεκτρικά πατίνια έγιναν αστραπιαία… “must”.

Αλλά ο άναρχος πολλαπλασιασμός τους, αρχικά χωρίς καμία ρύθμιση, γρήγορα μετατράπηκε σε εφιάλτη: πεζοί τρομοκρατημένοι, πατίνια σταθμευμένα οπουδήποτε, πολλαπλασιασμός των ατυχημάτων.

«Εγινε πολύ γρήγορα και άναρχα», λέει η υπουργός Μεταφορών της Γαλλίας Ελιζαμπέτ Μπορν. «Εχει εξελιχθεί σε ζούγκλα».

Σήμερα στο Παρίσι κυκλοφορούν περί τα 20.000 πατίνια και ο αριθμός τους θα διπλασιασθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.

“Φρένο” από τον Δήμο του Παρισιού

Ομως ο δήμος του Παρισιού, αν και αιφνιδιάσθηκε αρχικά, έβαλε τελικά φρένο στην χαώδη ανάπτυξη αυτής της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Στις αρχές του Ιουνίου, ο δήμος ανακοίνωσε την απαγόρευση στάθμευσης στα πεζοδρόμια και ζήτησε από τις εταιρείες τον περιορισμό του ορίου ταχύτητας στα 20 χιλιόμετρα/ω σε ολόκληρο το Παρίσι και στα 8χλμ/ω στους πεζόδρομους.

Το Παρίσι μιμήθηκε έτσι τα μέτρα που έλαβαν άλλες πόλεις που κατακλύσθηκαν από τα πατίνια.

Το φαινόμενο ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο 2017 στην Καλιφόρνια, όταν μία start-up που ονομάζεται Bird άρχισε να τα διαθέτει στην Σάντα Μόνικα. Εξι μήνες αργότερα, ήταν η σειρά του Σαν Φρανσίσκο και τον Μάιο του 2018 μία ανταγωνιστική εταιρεία, η Lime, έκανε την είσοδό της στην αγορά.

Μέσα σε λίγους μήνες, οι δύο start-up επεκτάθηκαν στο Παρίσι και από εκεί σε ολόκληρη την Ευρώπη, την Ασία και την Λατινική Αμερική. Σήμερα, η Bird και η Lime επικρατούν στην αγορά.

«Είναι το ταχύτερα αναπτυσσόμενο επιχειρηματικό εγχείρημα στην ιστορία των νέων μέσων μεταφοράς», λέει ο Τζόελ Χάζαν, διευθυντής της εταιρείας συμβούλων Boston Consulting Group. «Εγινε πλανητικό φαινόμενο μέσα σε μόλις δύο χρόνια».

Απαγορεύσεις, άδειες, περιορισμοί

Απέναντι σε αυτήν πλημμυρίδα με διαστάσεις κανονικής εισβολής, το Σαν Φρανσίσκο αντέδρασε σε λιγότερο από δύο μήνες μετά την εμφάνιση των πατινιών, στην αρχή επιβάλλοντας την απαγόρευσή τους, πριν τελικά επιτρέψει την κυκλοφορία τους, όμως σε περιορισμένο αριθμό και στο πλαίσιο δοκιμαστικής περιόδου με δύο εταιρείες.

Ακολούθησαν άλλες πόλεις. Η Νέα Υόρκη τα απαγόρευσε εν αναμονή θέσπισης νομοθεσίας. Το Σικάγο θέσπισε τετράμηνη δοκιμαστική περίοδο σε συνεργασία με δέκα εταιρείες. Η Λισαβόνα εγκατέστησε ζώνες απαγόρευσης στάθμευσης. Η Μαδρίτη απαιτεί από τις εταιρείες έκδοση άδειας και στην Βραζιλία οι χρήστες πρέπει να περάσουν τεστ για να μπορούν να οδηγήσουν ηλεκτρικό πατίνι.

«Οι πλέον διορατικοί πολιτικοί τα απαγορεύουν, όχι οριστικά, αλλά μέχρι να τεθούν με τρόπο αποτελεσματικό, ελεγχόμενο και οργανωμένο σε συντονισμό με τα άλλα μέσα μεταφοράς», εξηγεί ο Τζόελ Χάζαν.

Στο Λονδίνο, τα ηλεκτρικά πατίνια είναι απαγορευμένα τόσο στον δρόμο όσο και στο πεζοδρόμιο, αν ο χρήστης δεν έχει άδεια, ασφάλεια, κράνος, πινακίδα και δεν καταβάλει φόρο. Ο νόμος αυτός εφαρμόζεται αυστηρά.

Ανασύσταση του αστικού χώρου

Στην Σιγκαπούρη νέος νόμος υποχρεώνει τα ηλεκτρικά πατίνια να έχουν πινακίδα και οι παραβάτες απειλούνται με πρόστιμο 1.500 δολαρίων Σιγκαπούρης (1.300 ευρώ) ή τρίμηνη φυλάκιση.

Το όριο ταχύτητας είναι τα 10 χλμ/ω και η τήρησή του ελέγχεται αυστηρά, όπως και η παράνομη στάθμευση.

«Οι πόλεις προσπαθούν να επιβάλουν αυστηρά μέτρα», εξηγεί ο Φιλίπ Κριστ, σύμβουλος του Forum International des Trasports του ΟΟΣΑ.

Η αυστηρότητα αποδίδει: «στην Σιγκαπούρη η άναρχη στάθμευση των ηλεκτρικών πατινιών είναι πολύ λιγότερο άναρχη», λέει.

«Η υποχρέωση της πινακίδας έχει ως στόχο να αποτρέψει επικίνδυνη οδήγηση και να ενισχύσει την ασφάλεια για το σύνολο των χρηστών», εξηγούν οι αρχές της Σιγκαπούρης.

Τραυματισμοί έως και θάνατοι σε τροχαία

Η ασφάλεια άλλωστε είναι το υπ΄αριθμόν ένα πρόβλημα. Ηλικιωμένοι που παρασύρονται από πατίνια, πεζοί με κατάγματα, τραυματισμοί έως και θάνατοι χρηστών σε τροχαία: τα παραδείγματα είναι πολλά, αλλά δεν υπάρχουν αξιόπιστα δεδομένα για τα ατυχήματα, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών με έδρα τις Βρυξέλλες σε έκθεση που δημοσίευσε τον περασμένο μήνα.

«Οι πόλεις έχουν σχεδιασθεί για το αυτοκίνητο και το θέμα πλέον είναι να μάθουμε πώς θα κατανείμουμε τον χώρο που είναι αφιερωμένος στα αυτοκίνητα για να δημιουργηθεί χώρος για τους πεζούς, τα ποδήλατα και τα ηλεκτρικά πατίνια», εξηγεί ο Τζόελ Χάζαν.

«Η ασφάλεια δεν θα λειτουργήσει παρά μόνο αν διαιρεθεί ο χώρος: μία ζώνη για τα αυτοκίνητα και τα λεωφορεία, μία ζώνη για τα ποδήλατα και τα πατίνια και μία τρίτη για τους πεζούς».

«Τρεις διαφορετικές ταχύτητες, τρεις διαφορετικές ζώνες».

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Κόσμος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Κόσμος: Περισσότερα άρθρα
Τα δραματικά τηλεφωνήματα αμέσως μετά τη δολοφονία της 23χρονης Ιρίνα Ζαρούτσκα: «Βιαστείτε, αιμορραγεί, μάλλον έχει πεθάνει»
Η 23χρονη Ουκρανή Ιρίνα Ζαρούτσκα βρήκε τραγικό θάνατο τον περασμένο Αύγουστο μέσα σε τρένο, όταν μαχαιρώθηκε στον λαιμό και στο σώμα από άγνωστο άνδρα
Η Iryna Zarutska δολοφονήθηκε μέσα σε τρένο στη Βόρεια Καρολίνα
Η περιουσία του Έλον Μασκ έσπασε για λίγο το φράγμα του μισού τρισεκατομμύριου δολάρια
Στην κατάταξη του Forbes μετά τον Μασκ βρίσκεται ο Λάρι Έλισον, ο ιδρυτής της Oracle, με περιουσία 350,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων και ακολουθεί ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, ο διευθυντής της Meta, με περιουσία 245,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων
Ο Έλον Μασκ
Νιου Τζέρσεϊ: 17 ετών ο stalker που σκότωσε συνομήλικη ομογενή και τη φίλη τη – Γείτονες τον έβλεπαν 3 μήνες έξω από το σπίτι της
Στη σύλληψη 17χρονου προχώρησαν οι αρχές, μετά τον θάνατο της Μαρίας Νιώτης και της Ισαμπέλα Σάλας - «Είχε κάνει καταγγελίες και δεν έγινε τίποτα. Είναι απλά μια τραγωδία»
Η 17χρονη ελληνικής καταγωγής Μαρία Νιώτης και η φίλης της Ισαμπέλα Σάλας
Ο Ζελένσκι καταγγέλλει ρωσική επιδρομή που διέκοψε την ηλεκτροδότηση του Τσερνόμπιλ: «Αυξάνεται ο κίνδυνος πυρηνικού ατυχήματος»
Ανησυχία και για τη Ζαπορίζια, τον μεγαλύτερο πυρηνικό σταθμό της Ευρώπης - Θρήνος στην Τσερνετσίνα για τον χαμό της 4μελης οικογένειας - Έγκυος σε δίδυμα η αδικοχαμένη μητέρα
Βολοντίμιρ Ζελένσκι
Οι ισραηλινές δυνάμεις αναχαίτισαν το ελληνικό σκάφος «Οξυγόνο» στα ανοιχτά της Γάζας - Καταγγελία για απαγωγές των μελών της αποστολής
Το «Οξυγόνο» δέχθηκε αναχαίτιση από τις ισραηλινές δυνάμεις στις 06:30 το πρωί - Στο σκάφος επέβαινε και η Πέτη Πέρκα, βουλευτής της Νέας Αριστεράς
Η στιγμή που Ισραηλινοί μπαίνουν στο ελληνικό σκάφος
80