Βρέθηκε μεθάνιο στον Άρη! Τι “δείχνει” για την ύπαρξη ζωής

Η παρουσία μεθανίου στην ατμόσφαιρα του Άρη επιβεβαιώθηκε από μια νέα ανάλυση των δεδομένων του ευρωπαϊκού σκάφους Mars Express, όπως ανακοίνωσαν οι επιστήμονες, υπογραμμίζοντας ότι το αέριο αυτό ενδέχεται να αποτελεί ένδειξη για την ύπαρξη μορφών μικροοργανικής ζωής στον πλανήτη.

Το Mars Express, που βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τον κόκκινο πλανήτη από τα τέλη του 2003, είχε ήδη εντοπίσει ίχνη μεθανίου στην ατμόσφαιρά του το 2004, χάρη στον υπέρυθρο φασματογράφο PFS. Όπως το συμπέρασμα αυτό δεν έπεισε πλήρως τους ειδικούς, για τεχνικούς λόγους.

Τον Ιούνιο του 2018 η NASA ανακοίνωσε με τη σειρά της ότι το ρομπότ Curiosity εντόπισε μεθάνιο στην ατμόσφαιρα του Άρη στις 15 Ιουνίου 2013, κοντά στον κρατήρα Γκάλε. Ωστότο, τα αποτελέσματα προκάλεσαν και πάλι ερωτηματικά, με ορισμένους να υποστηρίζουν ότι το μεθάνιο μπορεί να προερχόταν από το ίδιο το ρόβερ, όπως υπενθύμισε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Μάρκο Τζουράνα, του ιταλικού Ινστιτούτου Αστροφυσικής στη Ρώμη.

Στο μεταξύ, μια διεθνής ομάδα επιστημόνων με επικεφαλής τον Ιταλό ερευνητή κατάφερε να βελτιώσει την ποιότητα των δεδομένων που συλλέγει ο φασματογράφος του Mars Express. “Αναπτύξαμε μια νέα προσέγγιση για να επιλέγουμε, να χειριζόμαστε και να συγκεντρώνουμε τα δεδομένα. Το γεγονός αυτό μειώνει σημαντικά τις ασάφειες σε ό,τι αφορά τις μετρήσεις του PFS”, είπε ο Τζουράνα.

Λίγο καιρό μετά την προσεδάφιση του Curiosity στον κρατήρα Γκάλε, το 2012, “αποφάσισα να προχωρήσω στη μακροχρόνια παρατήρηση της ατμόσφαιρας” στην περιοχή αυτή, είπε ο επιστήμονας, η μελέτη του οποίου δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Nature Geoscience. Στις 16 Ιουνίου 2013, μία ημέρα μετά το Curiosity, ο φασματογράφος του Mars Express κατέγραψε επίσης εκπομπή μεθανίου στον κρατήρα.

Το αποτέλεσμα αυτό συνιστά “μια ανεξάρτητη επιβεβαίωση των μετρήσεων του Curiosity”, επισημαίνεται στη μελέτη.

Γιατί είναι σημαντική αυτή η ανακάλυψη

Η ανακάλυψη μεθανίου (CH4) στον Άρη θεωρείται πολύ σημαντική για τους επιστήμονες γιατί θα μπορούσε να είναι ένδειξη για την ύπαρξη μικροβιακής ζωής. Το μεθάνιο θα μπορούσε όμως να είναι το αποτέλεσμα διαφόρων γεωχημικών διεργασιών που δεν σχετίζονται με την ύπαρξη ζωής.

Το “κερασάκι στην τούρτα” ήταν ότι η ομάδα του Μάρκο Τζουράνα πιστεύει ότι κατάφερε να εντοπίσει την πηγή του μεθανίου, σε ένα ρήγμα στα ανατολικά του κρατήρα Γκάλε. “Είναι συναρπαστικό και καθόλου αναμενόμενο”, είπε ενθουσιασμένος ο Ιταλός ερευνητής. “Εντοπίσαμε τεκτονικά ρήγματα που ενδέχεται να εκτείνονται κάτω από μια περιοχή καλυμμένη με ένα λεπτό στρώμα πάγου (…) Είναι πιθανόν το μεθάνιο να είναι εγκλωβισμένο στον πάγο και να απελευθερώνεται τυχαία, όταν θραύονται τα ρήγματα”, πρόσθεσε ο Τζουζέπε Ετιόπε, του Εθνικού Ινστιτούτου Γεωφυσικής και Ηφαιστειολογίας της Ρώμης.

Θρίλερ στις Μπαχάμες: Γυναίκα βρήκε σε παραλία μπάλα τιτανίου που έπεσε από το διάστημα