Βρέθηκε ο μικρότερος «ξέμπαρκος» εξωπλανήτης στο μέγεθος της Γης

Μία διεθνής ομάδα επιστημόνων ανακοίνωσε ότι ανακάλυψε τον μικρότερο «ξέμπαρκο» εξωπλανήτη, με μέγεθος περίπου ανάλογο της Γης, ο οποίος περιφέρεται στον γαλαξία μας μόνος του, χωρίς να ανήκει σε κάποιο ηλιακό σύστημα. Οι αστρονόμοι εκτιμούν ότι ο γαλαξίας μας μπορεί να βρίθει από τέτοιους εξωπλανήτες, που δεν είναι βαρυτικά προσδεμένοι σε κάποιο άστρο, όπως είναι η Γη στον Ήλιο.

Μέχρι στιγμής έχει επιβεβαιωθεί η ύπαρξη σχεδόν 4.300 εξωπλανητών. Αν και πολλοί δεν μοιάζουν με τους πλανήτες του ηλιακού συστήματός μας, έχουν όλοι κάτι κοινό: Βρίσκονται σε τροχιά γύρω από κάποιο μητρικό άστρο.

Αυτήν τη φορά, οι αστρονόμοι, με επικεφαλής Πολωνούς ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βαρσοβίας, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό αστροφυσικής «Astrophysical Journal Letters», ανακάλυψαν τον μικρότερο αδέσμευτο πλανήτη που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα στον δικό μας γαλαξία.

Πως βρίσκουν τους ξέμπαρκους εξωπλανήτες

Η ανίχνευση των αδέσμευτων πλανητών γίνεται με τη μέθοδο του λεγόμενου «βαρυτικού μικροφακού», σύμφωνα με την οποία -όπως προβλέπει η γενική θεωρία σχετικότητας του Αϊνστάιν- ένα μεγάλης μάζας αντικείμενο στο διάστημα (ο φακός) μπορεί να καμπυλώσει το φως ενός αντικειμένου στο υπόβαθρο (η πηγή). Η βαρύτητα του φακού (ο οποίος μπορεί να είναι κάποιο κοντινό άστρο ή πλανήτης) δρα ως τεράστιος μεγεθυντικός φακός, που αφενός καμπυλώνει και αφετέρου μεγεθύνει το φως των μακρινών άστρων.

Η ανακάλυψη του αδέσμευτου εξωπλανήτη έγινε από την ερευνητική ομάδα OGLE με τη βοήθεια του διαμέτρου 1,3 μέτρων Τηλεσκοπίου της Βαρσοβίας, το οποίο βρίσκεται στο Παρατηρητήριο Λας Καμπάνας στη Χιλή.

Οι αδέσμευτοι εξωπλανήτες εκτιμάται ότι αρχικά σχηματίστηκαν σε πρωτοπλανητικούς δίσκους γύρω από άστρα, αλλά κάποια στιγμή εκτινάχθηκαν μακριά από το μητρικό σύστημά τους, πιθανώς μετά από ισχυρή βαρυτική αλληλεπίδραση με άλλους πλανήτες στη γειτονιά τους.

Πόσοι κατοικήσιμοι πλανήτες υπάρχουν εκεί έξω;

Οι επιστήμονες της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA) και του αμερικανικού Ινστιτούτου Αναζήτησης Εξωγήινης Νοημοσύνης (SETI) ανακοίνωσαν ότι, με βάση νεότερους υπολογισμούς τους, στον γαλαξία μας μπορεί να υπάρχουν έως 300 εκατομμύρια εξωπλανήτες δυνητικά φιλόξενοι για ζωή. Από αυτούς, τέσσερις βρίσκονται σε απόσταση έως μόνο 30 ετών φωτός από τη Γη, με τον κοντινότερο στα περίπου 20 έτη φωτός.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Στιβ Μπράισον του ερευνητικού κέντρου Ames της NASA, έκαναν σχετική προδημοσίευση στο arXiv, ενώ θα ακολουθήσει δημοσίευση στο περιοδικό Αστρονομίας Astronomical Journal. «Είναι η πρώτη φορά που όλα τα κομμάτια του παζλ συνδυάστηκαν για να παρέχουν μία αξιόπιστη μέτρηση του αριθμού των εν δυνάμει κατοικήσιμων πλανητών στον γαλαξία μας», δήλωσε ο Τζεφ Κάφλιν του SETI.

Οι επιστήμονες εστιάστηκαν σε πλανήτες μεγέθους παρόμοιου με τη Γη (με ακτίνα 0,5 έως 1,5 φορές σε σχέση με εκείνη του δικού μας πλανήτη), οι οποίοι συνεπώς είναι πιθανότερο να είναι βραχώδεις, καθώς και σε άστρα σαν τον Ήλιο, που έχουν περίπου την ίδια ηλικία και θερμοκρασία με αυτόν. Επίσης, βασικές παράμετροι ήταν αφενός κατά πόσο ένας πλανήτης μπορεί να βρίσκεται σε κατάλληλη απόσταση από το άστρο του, ώστε να διαθέτει νερό σε υγρή μορφή, αφετέρου πόση ακτινοβολία δέχεται ο πλανήτης από το άστρο του. Εκτιμάται ότι περίπου τα μισά άστρα σαν τον Ήλιο μπορεί να διαθέτουν γύρω τους βραχώδεις δυνητικά φιλόξενους για ζωή εξωπλανήτες.

Μέχρι σήμερα έχει επιβεβαιωθεί η ύπαρξη περίπου 4.300 εξωπλανητών. Μέχρι οι αστρονόμοι να βρουν και τα 300 εκατομμύρια, έχουν πολύ καιρό!

Γυναίκα επιτέθηκε σε δυο άλλες στην Ελβετία! Μαχαίρωσε τη μια και πήγε να πνίξει την άλλη!

Ένα πολύ περίεργο περιστατικό έγινε σε πολυκατάστημα στο Λουγκάνο της Ελβετίας.  Μια γυναίκα επιτέθηκε σε δύο άλλες, προσπαθώντας να πνίξει την μία και μαχαιρώνοντας τη ... Διαβάστε περισσότερα
Αυστριακός ευρωβουλευτής: Να αφαιρεθεί από την Τουρκία η υποψηφιότητα για ένταξη στην ΕΕ

Την αφαίρεση από την Τουρκία του καθεστώτος της υποψήφιας προς ένταξη χώρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τη διακοπή κάθε προενταξιακής βοήθειας, επαναλαμβάνοντας επανειλημμένη απαίτησή του ... Διαβάστε περισσότερα
Οριστικό! Ο Μπάιντεν κέρδισε -ξανά- την Πενσιλβάνια από τον Τραμπ

Η Πενσιλβάνια επικύρωσε τα εκλογικά αποτελέσματα της 3ης Νοεμβρίου, ανακηρύσσοντας νικητή τον Δημοκρατικό Τζο Μπάιντεν, ανακοίνωσε σήμερα ο κυβερνήτης της Πολιτείας αυτής. «Σήμερα, το υπουργείο ... Διαβάστε περισσότερα
Νέα μέτρα και δραματική κατάσταση στην Σερβία με σχεδόν 7.000 νέα κρούσματα κορονοϊού σε 24 ώρες

Το τελευταίο 24ωρο στη Σερβία επιβεβαιώθηκαν 6.842 νέα κρούσματα κορονοϊού, ενώ κατέληξαν 37 ασθενείς. Πρόκειται για νέο αρνητικό ρεκόρ σε ημερήσια κρούσματα και θανάτους. Τα ... Διαβάστε περισσότερα
Η “εξομολόγηση” Σχοινά: Όποιον αρνείται τον κορονοϊό, στείλτε τον σε μένα

Την προσωπική του περιπέτεια με τον κορονοϊό περιέγραψε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργαρίτης Σχοινάς κατά την παρουσίαση του Σχεδίου Δράσης της Επιτροπής για την Ενσωμάτωση ... Διαβάστε περισσότερα
Σύστημα τεχνητής νοημοσύνης με… ελληνική υπογραφή ανιχνεύει τον κορονοϊό ταχύτερα και ακριβέστερα!

Επιστήμονες στις ΗΠΑ, με επικεφαλής έναν Έλληνα της διασποράς, δημιούργησαν μια νέα πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης με αλγόριθμο μηχανικής μάθησης ικανό να διαγνώσει τον κορονοϊό, αναλύοντας ... Διαβάστε περισσότερα