Πέμπτη, 25 Απρ.
19oC Αθήνα

ΔΕΣΦΑ: Το Κουβέιτ, οι επενδύσεις των 540 εκατ. ευρώ και οι μειώσεις στην τιμή φυσικού αερίου από το 2022

ΔΕΣΦΑ: Το Κουβέιτ, οι επενδύσεις των 540 εκατ. ευρώ και οι μειώσεις στην τιμή φυσικού αερίου από το 2022

Τη μείωση κατά 20% μεσοσταθμικά στα τιμολόγια χρηστών του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, από τον Ιανουάριο του 2022, ανακοίνωσε μεταξύ άλλων η διοίκηση της ΔΕΣΦΑ, στο πλαίσιο εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε για την παρουσίαση της νέας εταιρικής ταυτότητας, όπου επίσης ανακοινώθηκαν και επενδύσεις 540 εκατ. ευρώ, καθώς και η επέκταση για πρώτη φορά εκτός συνόρων.  

Κι όλα αυτά, όταν η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα, στο πρώτο εξάμηνο 2021, σημείωσε αύξηση κατά 14,11% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Στο 7,29% διαμορφώθηκε η αύξηση επί του συνόλου της ζήτησης (εγχώρια κατανάλωση και εξαγωγές).

Η διοίκηση μετέφερε το μήνυμα ότι ο ΔΕΣΦΑ εισήλθε σε «μια νέα εποχή», μέσα από ένα φιλόδοξο σχέδιο επενδύσεων και επιχειρηματικού μετασχηματισμού για τα επόμενα χρόνια, με σκοπό να αποτελέσει κινητήρια δύναμη για ένα βιώσιμο ενεργειακό μέλλον και κομβικό παράγοντα στην ανάπτυξη μιας ρευστής αγοράς φυσικού αερίου και στην εθνική προσπάθεια για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Ρόλο-κλειδί για τη μετάβαση του ΔΕΣΦΑ στη νέα εποχή κατέχει ο επιχειρησιακός μετασχηματισμός της εταιρείας. Από το 2019 μέχρι σήμερα, έχουν αναπτυχθεί πάνω από 20 προγράμματα ψηφιακού μετασχηματισμού για την αναβάθμιση και την εγκατάσταση νέων υποδομών και λειτουργιών, ύψους €8 εκατ. για την υποστήριξη της επιχειρησιακής του λειτουργίας. Ακόμη, ολοκληρώνονται οι διαπραγματεύσεις για την έκδοση ομολογιακού δανείου, ύψους €400 εκατ. από τέσσερις μεγάλες ελληνικές τράπεζες. Η συμφωνία αυτή  επισφραγίζει την εμπιστοσύνη που δείχνει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, επιτρέποντας στον ΔΕΣΦΑ να υλοποιήσει το μακροπρόθεσμο επενδυτικό του πλάνο.

Τα τιμολόγια φυσικού αερίου

Όσον αφορά την τιμολογιακή πολιτική, η διοίκηση ανέφερε ότι ανάλογα με το σημείο εισόδου του φυσικού αερίου  οι μειώσεις κυμαίνονται από το 17% έως το 24%. Έτσι με μια μέση τιμή ανά MWh στα 3,3 ευρώ που ισχύει για φέτος η μείωση αναμένεται να ανέλθει στα 66 λεπτά περίπου, δηλαδή η τιμή ανά MWH θα πέσει κάτω από τα 3 ευρώ. Οι χρεώσεις αφορούν περίπου 49 εταιρίες στον κλάδο μεταφοράς και 33 στον κλάδο Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, κυρίως εγχώριες εκ των οποίων οι 35 είναι άκρως ενεργές την περίοδο αυτή.

Παρά τις μειώσεις στις τιμές, ο ΔΕΣΦΑ δεν θα μειώσει τα κέρδη του τα επόμενα χρόνια, όπως διευκρίνισε η CEO της εταιρείας, κ. Maria Rita Galli. Αναφορικά με τα έσοδα η ίδια ανέφερε ότι, λόγω των μείωσης και των φετινών χρεώσεων θα υπάρξει μια οριακή πτώση, ωστόσο κάπως ισοσταθμίζεται από την αύξηση της ζήτησης και την εκτόξευση των εξαγωγών που το πρώτο εξάμηνο του 2021 έφτασαν τις 3,68 TWh.

Οι επενδύσεις

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο επενδυτικό πρόγραμμα, το ύψος του οποίου ξεπερνά τα 540 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνοντας  48 έργα για την επόμενη δεκαετία. Ειδικότερα, το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030, όπως έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ, «εμπεριέχει σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές που αναβαθμίζουν και επεκτείνουν το σύστημα σε νέες περιοχές και αγορές, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας και της ευρύτερης περιοχής.» Μάλιστα όπως τόνισε η κα Galli υπάρχει αισιοδοξία ότι πολλά έργα από αυτά θα λάβουν και κοινοτική χρηματοδότηση παρά τους αυστηρούς κανόνες που θέτει η ΕΕ κυρίως λόγω των μεγάλων αναγκών της ευρύτερης περιοχής σε φυσικό αέριο που αποτελεί το μεταβατικό καύσιμο για την απανθρακιοποίηση της οικονομίας.

Μεταξύ άλλων προβλέπεται, η ανάπτυξη νέων αγωγών Υψηλής Πίεσης στη Δυτική Μακεδονία και την περιοχή της Πάτρας, Η τελική επενδυτική απόφαση για τη Δ. Μακεδονία αναμένεται μέχρι το Νοε 2021 και για τη Δ. Ελλάδα μέχρι τον Ιαν 2023.

Παράλληλα, όπως αναφέρθηκε, «επενδύοντας στις δυνατότητες του Τερματικού Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει μια σειρά εγκαταστάσεων Small Scale LNG, όπως ο Πιλοτικός Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG (LNG Truck Loading) και η νέα προβλήτα Small Scale LNG (Small Scale LNG Jetty).

Σημαντικό επίσης ρόλο στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030 καταλαμβάνει, επίσης η Αναβάθμιση του Σταθμού Συμπίεσης στη Νέα Μεσήμβρια, καθώς και η κατασκευή νέων Σταθμών Συμπίεσης στην Αμπέλια και στους Κήπους και Ρυθμιστικού Σταθμού στην Κομοτηνή.

Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας

Έως τα μέσα του επόμενου φθινόπωρου, η εταιρεία προβλέπει ότι θα έχει δημιουργήσει μία πλατφόρμα συναλλαγών για το φυσικό αέριο, επιτρέποντας τις ανώνυμες συναλλαγές, προς όφελος των τελικών καταναλωτών.  Σε αυτό το πλαίσιο συνεργάζεται στενά με το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ).

Επίσης μετά από ένα επιτυχημένο δεσμευτικό market test, ο ΔΕΣΦΑ έλαβε θετική απόφαση για την απόκτηση μεριδίου 20% στην Gastrade για το FSRU Αλεξανδρούπολης.  Υπενθυμίζεται πως από τον Δεκέμβριο του 2018, ο ΔΕΣΦΑ είναι επίσης υπεύθυνος για τη συντήρηση του ελληνικού τμήματος του αγωγού ΤΑΡ, μήκους 550 χλμ.

Στο Κουβέιτ

Η διοίκηση έκανε επίσης αναφορά στο πρώτο έργο εκτός συνόρων και συγκεκριμένα στο Κουβέιτ.  Από τον Απρίλιο του 2021 και για διάστημα τουλάχιστον 5 ετών, ο ΔΕΣΦΑ έχει αναλάβει την παροχή υπηρεσιών Λειτουργίας και Συντήρησης σε έναν από τους μεγαλύτερους τερματικούς σταθμούς LNG παγκοσμίως – το LNGI (Liquefied Natural Gas Import), του νέου τερματικού σταθμού LNG της κρατικής εταιρείας του Κουβέιτ, KIPIC. Όπως ανέφερε η  Maria Rita Galli. τον Οκτώβριο του 2020, ο ΔΕΣΦΑ κέρδισε την πρώτη διεθνή σύμβαση O&M για την Λ&Σ του Τερματικού LNGI στο Κουβέιτ. Η Σύμβαση υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2020, με ημερομηνία έναρξης τις 24 Μαΐου 2021.

Επιχειρήσεις Τελευταίες ειδήσεις