Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ και ο Πρόεδρος της Νότιας Κορέας Λι Τζέ Μιουνγκ οριστικοποίησαν σήμερα Τετάρτη (29.10.2025) μια εμπορική συμφωνία, ολοκληρώνοντας μήνες διαπραγματεύσεων για την εφαρμογή μιας συμφωνίας-πλαισίου που είχε επιτευχθεί τον Ιούλιο.
Η συμφωνία προβλέπει ότι η Σεούλ θα πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους 150 δισ. δολαρίων στον τομέα της ναυπηγικής, με επιπλέον 200 δισ. δολάρια να προορίζονται για μια επενδυτική δέσμευση που μοιάζει με παρόμοια συμφωνία με την Ιαπωνία, δήλωσε σήμερα ο επικεφαλής της πολιτικής της Νότιας Κορέας Κιμ Γιονγκ-Μπομ. Αυτό σημαίνει ότι η Νότια Κορέα μπορεί να χρησιμοποιήσει όχι μόνο ίδια κεφάλαια, αλλά και δάνεια και εγγυήσεις δανείων για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού πακέτου, κάτι που αποτελεί σημαντική παραχώρηση.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο Τραμπ χαρακτήρισε τις συναντήσεις του με τη Νότια Κορέα «εξαιρετικές» και δήλωσε ότι «σχεδόν οριστικοποίησαν μια εμπορική συμφωνία» κατά τη διάρκεια ενός δείπνου που παρέθεσε ο Λι προς τιμήν του. «Νομίζω ότι καταλήξαμε σε συμφωνία για πολλά πολύ σημαντικά θέματα», δήλωσε ο Τραμπ.
Το γουάν σημείωσε άνοδο έως και 0,9% έναντι του δολαρίου μετά την πρώτη αναφορά της συμφωνίας. Ο υπουργός Οικονομικών της Νότιας Κορέας δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η πρόσφατη αδυναμία του γουάν αντανακλούσε την ανησυχία ότι η συμφωνία δεν είχε οριστικοποιηθεί.
Τόσο η Νότια Κορέα όσο και οι ΗΠΑ είχαν υποβαθμίσει την ιδέα ότι οι δύο πλευρές θα μπορούσαν να οριστικοποιήσουν τη συμφωνία, η οποία θα ορίσει ανώτατο όριο 15% στους δασμούς των ΗΠΑ για τα νοτιοκορεατικά προϊόντα, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Τραμπ.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Οι δασμοί των ΗΠΑ στις εισαγωγές κορεατικών αυτοκινήτων παρέμειναν στο 25% ενώ οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονταν. Αυτό έθεσε τους κατασκευαστές αυτοκινήτων της χώρας σε μειονεκτική θέση έναντι των ιαπωνικών ανταγωνιστών τους, καθώς το Τόκιο οριστικοποίησε τη συμφωνία του τον Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με τον Κιμ, οι δασμοί αυτοί θα μειωθούν τώρα στο 15%.
Λίγες ημέρες πριν από την υπογραφή της συμφωνίας, ο Λι δήλωσε ότι τα βασικά στοιχεία ενός επενδυτικού πακέτου ύψους 350 δισ. δολαρίων παρέμεναν αδιέξοδα, ενώ ο Τραμπ χαρακτήρισε τη συμφωνία «σχεδόν έτοιμη», υπογραμμίζοντας τη διαφορά στις αντιλήψεις, ακόμη και καθώς οι διαπραγματεύσεις πλησίαζαν στο τέλος τους.
Η συμφωνία θα ισχύει έως τον Ιανουάριο του 2029, αν και η πραγματική εκταμίευση θα κατανεμηθεί σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, δήλωσε ο Κιμ. Η Νότια Κορέα θα λάβει επίσης εγγυήσεις ότι οι εξαγωγές φαρμακευτικών προϊόντων της θα αντιστοιχούν στον χαμηλότερο δασμολογικό συντελεστή που προσφέρεται σε οποιονδήποτε εμπορικό εταίρο των ΗΠΑ, δήλωσε ο Κιμ.
Ο Κιμ δήλωσε ότι, βάσει της συμφωνίας, οι επενδύσεις στις ΗΠΑ θα περιοριστούν σε 20 δισ. δολάρια ετησίως. Νωρίτερα αυτό το μήνα, η Τράπεζα της Κορέας είχε καθορίσει το ποσό αυτό ως το μέγιστο που θα μπορούσε να διατεθεί σε δολάρια χωρίς να έχει αρνητικό αντίκτυπο στην τοπική αγορά συναλλάγματος.
Οι ΗΠΑ επιτρέπουν επίσης την εγγύηση των επενδύσεων της Κορέας ύψους 150 δισ. δολαρίων στον τομέα της ναυπηγικής από εγχώριες και διεθνείς εμπορικές τράπεζες, μειώνοντας έτσι το βάρος στην αγορά συναλλάγματος. Τα κέρδη θα μοιραστούν 50-50 μεταξύ των δύο χωρών μέχρι την αποπληρωμή του κεφαλαίου και των τόκων.
Οι δύο πλευρές συμφώνησαν επίσης να εφαρμόσουν δασμολογικά επίπεδα για τους ημιαγωγούς που δεν είναι μειονεκτικά σε σύγκριση με αυτά που εφαρμόζονται στην Ταϊβάν, τον κύριο ανταγωνιστή των κορεατικών εταιρειών.
Ο Κιμ δήλωσε ότι η κυβέρνηση ενσωμάτωσε πολλαπλά μέτρα προστασίας στο επενδυτικό πακέτο για να περιορίσει τον χρηματοοικονομικό κίνδυνο και να προστατεύσει την αγορά συναλλάγματος. Θα επιδιωχθούν μόνο «εμπορικά βιώσιμα έργα με εγγυημένη ταμειακή ροή», είπε, σημειώνοντας ότι αυτή η ρήτρα θα αναφερθεί ρητά στο μνημόνιο κατανόησης.
Πρόσθεσε ότι οι δύο πλευρές συμφώνησαν να προσαρμόσουν τους όρους κατανομής των κερδών εάν η Κορέα δεν είναι σε θέση να ανακτήσει το κεφάλαιό της εντός 20 ετών, επιτρέποντας ευελιξία στην αποπληρωμή. Η συμφωνία περιορίζει επίσης τις ετήσιες εκταμιεύσεις σε 20 δισ. δολάρια και χρησιμοποιεί μια δομή εταιρείας ειδικού σκοπού τύπου ομπρέλας, έτσι ώστε οι ζημίες σε ένα έργο να μπορούν να αντισταθμιστούν από τα κέρδη σε ένα άλλο.