Κυριακή, 21 Απρ.
14oC Αθήνα

Με «αγκάθια» η παράταση του Ταμείου Ανάκαμψης στην ΕΕ – Το ελληνικό ράλι για απορρόφηση 12,2 δισ. ευρώ φέτος

Με «αγκάθια» η παράταση του Ταμείου Ανάκαμψης στην ΕΕ – Το ελληνικό ράλι για απορρόφηση 12,2 δισ. ευρώ φέτος

Σε «προσγείωση» φαίνεται πως οδηγούνται οι προσδοκίες αρκετών κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, για θεσμοθέτηση ή και επέκταση του Ταμείου Ανάκαμψης πέραν του αρχικού χρονοδιαγράμματος που θέτει ως διορία ολοκλήρωσης οροσήμων και στόχων έως τις 31 Αυγούστου 2026 ενώ οποιαδήποτε πληρωμή στο πλαίσιο του RRF θα πρέπει να εκτελεσθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2026.

Στο επίκεντρο της προσοχής στα αρμόδια όργανα της ΕΕ έχει μπει εσχάτως η περίπτωση της Πολωνίας, καθώς σύμφωνα με σχετικές διεθνείς έρευνες οι 43 από τις 56 επενδύσεις που συμπεριλαμβάνονται στο πλαίσιο του πολωνικού Ταμείου Ανάκαμψης ενδέχεται να μην υλοποιηθούν έγκαιρα, γεγονός που θα είχε ως αποτέλεσμα να μην χρηματοδοτηθούν από τα κοινοτικά κονδύλια.

Ωστόσο, η Πολωνία δεν είναι η μοναδική τέτοια περίπτωση ενώ και η χώρα μας βρίσκεται ανάμεσα στην ομάδα των κρατών-μελών η οποία «πιέζει» για μία «μονιμοποίηση» του Μηχανισμού Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας και μετά το 2026.

Και τούτο διότι, αν και η Ελλάδα έχει να επιδείξει μια σχετικά καλή επίδοση με εκταμίευση του 40% των κονδυλίων τα οποία δικαιούται, εν αντιθέσει με τον μέσο όρο που ανέρχεται σε 30%, το υπόλοιπο του προγράμματος για την επόμενη διετία, δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο.

Ο στόχος για τo 2024 είναι η ελληνική οικονομία να απορροφήσει ευρωπαϊκά κεφάλαια ύψους 12,2 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ 2021-2027, βάζοντας ψηλά τον πήχη της επιτάχυνσης των διαδικασιών. Επιπλέον, οι αναπτυξιακοί στόχοι του οικονομικού επιτελείου είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι για τα αμέσως επόμενα έτη με την αξιοποίηση των συνολικά 36 δισ. ευρώ που αναλογούν στη χώρα, ενισχύοντας τις επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητά της.

Μάλιστα, όπως τόνισε σε συνέντευξη του την Παρασκευή (1.3.2024) και ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Παπαθανάσης, με την αποτελεσματική αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων συνδέονται άρρηκτα οι στόχοι της δημιουργίας νέων και καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας, η αύξηση του εισοδήματος, η δημιουργία επιπλέον δημοσιονομικού χώρου ώστε να χρηματοδοτηθούν ανάγκες σε Υγεία και Παιδεία, αλλά και η ευρύτερη στήριξη της Κοινωνίας και ιδιαίτερα των πιο ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Εντούτοις, η ελληνική κυβέρνηση είναι ανάμεσα σε όσους υποστηρίζουν μία αλλαγή του καθεστώτος του Ταμείου Ανάκαμψης βλέποντας πως ο χρόνος τρέχει και το έργο είναι δύσκολο.

Ωστόσο, παρά τις πολλές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα περισσότερα κράτη μέλη στην έγκαιρη υλοποίηση έργων στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, η Κομισιόν φέρεται να επιμένει στη συμφωνηθείσα προθεσμία του 2026.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Euractiv, πηγές της Κομισιόν είναι κάθετα αντίθετες σε ένα νέο καθεστώς για το RRF, τονίζοντας τον προσωρινό του χαρακτήρα.

Παράλληλα τονίζεται πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν διαθέτει τη νομοθετική βάση για να πραγματοποιήσει πληρωμές μετά την τελική ημερομηνία στις 31 Δεκεμβρίου 2026.

Όπως επισημαίνουν αναλυτές, η προοπτική αυτή θα συναντούσε και περαιτέρω «αγκάθια» και συγκεκριμένα την αντίθεση από το γερμανικό συνταγματικό δικαστήριο σε ό,τι έχει να κάνει με την χρηστή διαχείριση του ευρωπαϊκού χρέους.

Το γερμανικό συνταγματικό δικαστήριο έκρινε τον Δεκέμβριο του 2022 ότι το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ είναι νόμιμο αλλά έθεσε όρους όπως το να είναι χρονικά προσδιορισμένο και περιορισμένο.

Μακρο-οικονομία Τελευταίες ειδήσεις