Σε πλεόνασμα 2,308 δισ. ευρώ έκλεισε ο κρατικός προϋπολογισμός την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2025, έναντι στόχου για έλλειμμα 1,581 δισ. ευρώ και με το πρωτογενές πλεόνασμα να διαμορφώνεται σε 9,355 δισ. ευρώ, αισθητά υψηλότερο από τον στόχο των 5,209 δισ. ευρώ και υπεράνω των 8,735 δισ. ευρώ της αντίστοιχης περιόδου του 2024.
Το πρωτογενές πλεόνασμα στηρίζεται στις ισχυρότερες των προβλέψεων φορολογικές εισπράξεις και από χαμηλότερες πληρωμές σε συγκεκριμένες γραμμές δαπανών λόγω χρονισμού. Τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 54,565 δισ. ευρώ, περίπου 0,9% πάνω από τον στόχο, με οδηγό τα φορολογικά έσοδα.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Πριν από τις επιστροφές, οι φόροι έφτασαν τα 52,819 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας τον στόχο κατά 4,3%. Οι επιστροφές φόρων ανήλθαν σε 6,764 δισ. ευρώ, περιλαμβάνοντας και ποσά ΦΠΑ που συνδέονται με τη νέα σύμβαση για την Αττική Οδό. Τα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κινήθηκαν χαμηλότερα των προβλέψεων, στα 2,874 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά περίπου 571 εκατ. ευρώ κάτω από τον στόχο του εννεαμήνου.
Τον Σεπτέμβριο τα καθαρά έσοδα διαμορφώθηκαν σε 6,107 δισ. ευρώ, υπερβαίνοντας τον μηνιαίο στόχο κατά 277 εκατ. ευρώ, με τις ακαθάριστες εισπράξεις φόρων στα 6,300 δισ. ευρώ (+2,3% έναντι στόχου). Οι επιστροφές φόρων του μήνα υποχώρησαν κάτω από τον στόχο, στα 583 εκατ. ευρώ, ενώ τα έσοδα ΠΔΕ διαμορφώθηκαν σε 182 εκατ. ευρώ, χαμηλότερα από το προϋπολογισμένο.
Στις δαπάνες, η εκτέλεση του προϋπολογισμού δείχνει συγκράτηση έναντι των στόχων, αλλά υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με πέρυσι. Συνολικά διαμορφώθηκαν σε 52,257 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 3,429 δισ. ευρώ χαμηλότερα από τον στόχο, αλλά αυξημένες κατά 2,927 δισ. ευρώ σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2024. Το «κενό» έναντι του στόχου αποδίδεται κυρίως σε ετεροχρονισμούς πληρωμών σε μεταβιβάσεις (περί τα 2,073 δισ. ευρώ) και σε εξοπλιστικά προγράμματα (περί τα 650 εκατ. ευρώ) που δεν έχουν ακόμη περάσει από τα ταμεία. Πρόκειται για γραμμές που δεν επιβαρύνουν τον ορισμό του ελλείμματος της Γενικής Κυβέρνησης τη στιγμή που μετακινούνται χρονικά, αλλά επηρεάζουν την ενδοετή εικόνα του κρατικού προϋπολογισμού.
Οι επενδυτικές δαπάνες ανήλθαν σε 8,186 δισ. ευρώ, πολύ κοντά στον στόχο (–138 εκατ. ευρώ), με αξιοσημείωτη υπεραπόδοση στο σκέλος του Ταμείου Ανάκαμψης, όπου οι πληρωμές έφτασαν τα 2,629 δισ. ευρώ, περίπου 240 εκατ. ευρώ πάνω από τον στόχο. Στις ειδικές μεταβιβάσεις ξεχωρίζουν πληρωμές 952 εκατ. ευρώ προς νοσοκομεία και ΥΠΕ, 463 εκατ. ευρώ προς τον ΕΚΑΠΥ, περίπου 400 εκατ. ευρώ για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας στην ενέργεια, 282 εκατ. ευρώ για τις αστικές συγκοινωνίες και τον σιδηρόδρομο (ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ, ΟΣΕ) και 153 εκατ. ευρώ προς τα ΑΕΙ.
Στην πλευρά των εφάπαξ και τεχνικών παραγόντων, σημειώνεται ότι ποσά που αφορούν συμβάσεις παραχώρησης δεν έχουν ακόμη ολοκληρωτικά αποτυπωθεί στο σκέλος των εσόδων, ενώ στις επιστροφές φόρων περιλαμβάνονται κινήσεις που σχετίζονται με μεγάλες συμβάσεις και είναι ουδέτερες στο τελικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα όταν ιδωθούν μαζί με τα αντίστοιχα ακαθάριστα έσοδα. Επίσης, στο λογαριασμό της χρονιάς πρέπει να συνυπολογίζονται μεταφορές πληρωμών από μήνα σε μήνα, οι οποίες βελτιώνουν πρόσκαιρα την εικόνα ενός τριμήνου ή εννεαμήνου αλλά τείνουν να «κλείνουν» προς το τέλος του έτους.