Κυριακή, 5 Μαΐ
20oC Αθήνα

Η βεντέτα DECA με Καρώνη, η στάση πληρωμών στα έργα, τα ΣΔΙΤ που μένουν στα χαρτιά και η επέτειος των 20 χρόνων από τους Ολυμπιακούς Αγώνες

Η βεντέτα DECA με Καρώνη, η στάση πληρωμών στα έργα, τα ΣΔΙΤ που μένουν στα χαρτιά και η επέτειος των 20 χρόνων από τους Ολυμπιακούς Αγώνες

Η βεντέτα της DECA με τον Χάρη Καρώνη της Viva συνεχίζεται!

Με κάθε ευκαιρία ο διευθύνων σύμβουλος της Deca Investments Νίκος Κούλης καταφέρεται κατά του μεγαλομετόχου και επικεφαλής της Viva Wallet Χάρη Καρώνη. Η Deca, που ξεκίνησε κυρίως με κεφάλαια του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, υπήρξε μέτοχος της Viva και αποχώρησε στο πλαίσιο της συμφωνίας για εξαγορά του 49% της τελευταίας από την J.P. Morgan. Ο πόλεμος συνεχίστηκε όμως! Ο Χ. Καρώνης είχε επιτεθεί δημοσίως, ακόμα και κατά τη διάρκεια συνεδρίασης επιτροπής της Βουλής για την καινοτομία, στον Ν. Κούλη και στη Deca Investments. Τους τελευταίους μήνες υπήρξαν δύο δημοσιεύματα του αμερικανικού συνδρομητικού site για την τεχνολογία που δεν ήταν και τόσο κολακευτικά για Viva και Καρώνη. Στο τελευταίο, πριν από λίγες ημέρες, ο Νίκος Κούλης δηλώνει πως «έχασα δύο δύσκολα χρόνια προσπαθώντας να βγάλω άκρη με αυτό τον απαίσιο χαρακτήρα, τις απειλές και τις ανήθικες απαιτήσεις του». Ο Χ. Καρώνης είχε πει ακόμα πιο δυσάρεστα για τον Ν. Κούλη. Από τα πρόσφατα δημοσιεύματα φαίνεται πως η βεντέτα δεν έχει τελειώσει!

Η στάση πληρωμών στα έργα

Όλο και πιο έντονα γίνονται τα παράπονα των τεχνικών εταιρειών για τις πολύ μεγάλες καθυστερήσεις που καταγράφονται πλέον στην εξόφληση των χρωστούμενων του ελληνικού δημοσίου για εργασίες που έχουν εκτελεστεί και τιμολογηθεί, αλλά ακόμα δεν έχουν πληρωθεί. Οι «μουρμούρες» που διατυπώνονταν σχετικά ήπια και διακριτικά τις προηγούμενες εβδομάδες έχουν αρχίσει και γίνονται σχεδόν εκκωφαντικές, καθώς οι συσσωρευμένες οφειλές προς όλες σχεδόν τις εταιρείες έχουν πλέον φτάσει σε πολύ μεγάλα ύψη, που αθροίζουν κάποιες αρκετές εκατοντάδες εκατ. ευρώ. Δεν είναι λίγοι οι εκπρόσωποι τεχνικών εταιρειών που πλέον κάνουν ευθέως λόγο για μια άτυπη στάση πληρωμών, που θυμίζει την εποχή της μεγάλης οικονομικής κρίσης που βίωσε η χώρα. Το θέμα έχει τεθεί αρμοδίως και στον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα, αλλά και στο υπουργικό δίδυμο του υπουργείου Οικονομικών Χατζηδακη και Παπαθαναση. Ενήμερο είναι φυσικά και το Μέγαρο Μαξίμου, το οποίο ζήτησε από τους αρμόδιους υπουργούς να βρουν λύση για να ομαλοποιηθούν οι πληρωμές.

Δυσάρεστες επιπτώσεις

Πλέον, εκφράζονται φόβοι ότι η άτυπη στάση πληρωμών θα επηρεάσει την ομαλή προώθηση των έργων, που ήδη αντιμετωπίζουν σοβαρά θέματα καθυστερήσεων. Αυτό θα αποτελέσει και σημαντικό εμπόδιο στη στόχευση της κυβέρνησης για οσο το δυνατόν υψηλότερη ανάπτυξη της οικονομίας το 2024. Τα έργα υποδομών έχουν σημαντική εγχώρια προστιθέμενη αξία και μεγάλο οικονομικό πολλαπλασιαστή. Πέρα πάντως από την επίπτωση στην ανάπτυξη από την επιβράδυνση ή την παύση ορισμένων έργων, για αρκετές εταιρείες υπάρχει πλέον και σοβαρό θέμα ομαλής λειτουργίας τους και καταβολής δεδουλευμένων και οφειλών προς προμηθευτές και υπεργολάβους, με συνέπειες σε όλη την αλυσίδα παραγωγής έργων και φυσικά και για τους εργαζόμενους στον κλάδο.

Γιατί μειώνονται συνεχώς τα μη ανταποδοτικά ΣΔΙΤ

Μετά το πάγωμα του διαγωνισμού για το κτίριο ερευνών που προωθούσε η Ακαδημία Αθηνών με ΣΔΙΤ στο πάγο μπαίνουν και άλλα αντίστοιχα έργα με τις λεγόμενες πληρωμές διαθεσιμότητας. Κυρίως πρόκειται για κτιριακά έργα και σχέδια που είχαν ξεκινήσει διάφοροι φορείς του δημοσίου ή ΟΤΑ. Τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών δείχνουν πως από τα 22 ΣΔΙΤ που έχουν συμβασιοποιηθεί μέχρι σήμερα, τα εννέα περιλαμβάνουν πληρωμές διαθεσιμότητας που δεν είναι αμελητέες στο σύνολό τους. Τις μεγαλύτερες ετήσιες καταβολές πληρωμών διαθεσιμότητας έχει μέχρι στιγμής ανατολική περιφερειακή Θεσσαλονίκης με το flyover για την οποία το δημόσιο θα πληρώνει στον ανάδοχο από 55 έως 63 εκατ. ευρώ το χρόνο μέχρι το 2052. Και η δεύτερη ακριβότερη σύμβαση είναι αυτή του οδικού άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη με τον ανάδοχο να λαμβάνει γύρω στα 33 εκατ. ευρώ το χρόνο σε πληρωμές διαθεσιμότητας μέχρι το 2053. Τα νούμερα είναι μεγάλα και γι’ αυτό ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος έχει προαναγγείλει περιορισμό των μη ανταποδοτικών έργων ΣΔΙΤ.

Είκοσι χρόνια από τους Ολυμπιακούς του 2004

Σε λίγους μήνες κλείνουν δύο δεκαετίες από την επιτυχημένη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Μήπως με αφορμή την επέτειο να προχωρήσουμε σε έναν ουσιαστικό απολογισμό της διοργάνωσης; Χωρίς ευχολόγια και αφορισμούς, αλλά με πραγματικά στοιχεία για τα οφέλη και τις ζημιές, για τα ρεκόρ και τις μεγάλες αποτυχίες. Η επέτειος των 20 χρόνων βρίσκει την Αττική με κυκλοφοριακό χάος, χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί κάποιο μεγάλο έργο που θα βελτιώσει την κατάσταση από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων. Ακόμα και σήμερα, δύο δεκαετίες μετά, υπάρχουν ολυμπιακές εγκαταστάσεις που δεν έχουν αξιοποιηθεί όπως το κλειστό του Φαλήρου, ενώ κάποιες άλλες εγκαταλείφθηκαν με αποτέλεσμα να παρεμβαίνουμε πυροσβεστικά όπως συνέβη με το Στέγαστρο Καλατράβα στο Ολυμπιακό Στάδιο. Ποτέ δεν είναι αργά για μια ουσιαστική συζήτηση για τη διοργάνωση.

Γιορτινές μεγάλες συναλλαγές, αλλά και καθυστερήσεις, σε ακίνητα

Ένα από τα πρώτα ακίνητα που είχαν μπει στο χαρτοφυλάκιό της, το συγκρότημα γραφείων στο πρώην ξενοδοχείο Cecil στην Κηφισιά, πούλησε η Lamda Development στην οικογένεια Παν. Λασκαρίδη με τίμημα 19,4 εκατ. ευρώ. Μέσα στις γιορτές μεταβιβάστηκαν από την Εθνική στην Prodea (προ ετών είχαν μεταβιβαστεί στην Prodea από την Εθνική) 20 από τα 42 ακίνητα που επαναγοράζει η τράπεζα από την ΑΕΕΑΠ. Τα υπόλοιπα 22 κτίρια, που περιλαμβάνονται στη συμφωνία των δύο πλευρών, θα μεταβιβαστούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024. Οι ΑΕΕΑΠ παραμένουν κινητικές όπως δείχνει και η αύξηση κεφαλαίου της Trastor που θα διαθέσει τα νέα κεφάλαια για νέα κτίρια γραφείων και αποθήκες. Κάποιοι άλλοι, όπως η Briq των Θεοδ. Φέσσα και Ευγ. Κουτσουρέλη, έχουν μπλέξει με την αποχή των συμβολαιογράφων εξαιτίας της οποίας καθυστερεί το deal συγχώνευσης με την ICI της οικογένειας Χαλικιά.

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις