Σάββατο, 4 Μαΐ
21oC Αθήνα

Κρίση στη ναυτιλία λόγω των Χούθι: «Άλμα» 173% στις τιμές spot για τα κοντέινερ – «Συστημικά σημαντική» η Ερυθρά Θάλλασα, λέει το ΔΝΤ

Κρίση στη ναυτιλία λόγω των Χούθι: «Άλμα» 173% στις τιμές spot για τα κοντέινερ – «Συστημικά σημαντική» η Ερυθρά Θάλλασα, λέει το ΔΝΤ

Ανεβαίνουν οι βραχυπρόθεσμες τιμές για τη μεταφορά κοντέινερ μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και ΗΠΑ, λόγω της μειωμένης χωρητικότητας που προκαλείται από τις απειλές για τα φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.

Η τιμή spot για τη μεταφορά εμπορευμάτων σε εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών από την Ασία στη βόρεια Ευρώπη ξεπερνά πλέον τα 4. 000 δολάρια, ένα άλμα 173% σε σχέση με λίγο πριν την έναρξη των εκτροπών στα μέσα Δεκεμβρίου, ανέφερε η Freightos.com, μια πλατφόρμα κρατήσεων και πληρωμών φορτίων, αργά την Τετάρτη (03.01.24),  σύμφωνα με το Bloomberg.

Το κόστος για τα εμπορεύματα από την Ασία προς τη Μεσόγειο αυξήθηκε στα 5. 175 δολάρια, ανέφερε η Freightos, προσθέτοντας ότι ορισμένοι μεταφορείς έχουν ανακοινώσει τιμές άνω των 6. 000 δολαρίων για τη συγκεκριμένη διαδρομή από τα μέσα Ιανουαρίου.

Οι τιμές από την Ασία προς την Ανατολική Ακτή της Βόρειας Αμερικής αυξήθηκαν κατά 55% στα 3. 900 δολάρια για ένα κοντέινερ 40 ποδιών.

Οι υπηρεσίες από την Ασία προς τη βόρεια Ευρώπη και προς τη Μεσόγειο κοστίζουν υπερδιπλάσια σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2019, αλλά εξακολουθούν να βρίσκονται πολύ χαμηλότερα από τις μέγιστες τιμές τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, δήλωσε ο Judah Levine, επικεφαλής έρευνας της Freightos.

Μια ξεχωριστή μέτρηση των τιμών των κοντέινερ spot που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη έδειξε επίσης αύξηση. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Δείκτη Εμπορευματοκιβωτίων Drewry, οι τιμές από την Κίνα προς την Ευρώπη έχουν υπερδιπλασιαστεί από τις 21 Δεκεμβρίου 2023 και εκείνες από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες αυξήθηκαν κατά 30%.

Η αύξηση των τιμών είναι μέρος των συνεπειών της επιβράδυνσης της κυκλοφορίας στη διώρυγα του Σουέζ, η οποία έχει μειωθεί κατά περισσότερο από το ένα τέταρτο τις τελευταίες ημέρες, καθώς τα πλοία ακολουθούν μεγαλύτερες διαδρομές για να αποφύγουν τα πυραυλικά πλήγματα από τους υποστηριζόμενους από το Ιράν μαχητές Χούτι της Υεμένης. Οι Χούθι λένε ότι κυνηγούν κάθε πλοίο που έχει σχέση με το Ισραήλ, αν και οι υποτιθέμενοι αυτοί δεσμοί φαίνονται όλο και πιο αδύναμοι.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες αυξάνουν τις τιμές τους όταν η χωρητικότητα είναι περιορισμένη, και προσθέτουν προσαυξήσεις για τον επιπλέον χρόνο που απαιτείται για την παράδοση των εμπορευμάτων και κατά τη διάρκεια περιόδων με μεγαλύτερη κίνηση από την κανονική του έτους.

Εν τω μεταξύ, οι εκρήξεις κοντά στον τάφο του Ιρανού διοικητή Qassem Soleimani, από τις οποίες σκοτώθηκαν σχεδόν 100 άνθρωποι, απειλούν να διευρύνουν τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή. Η Τεχεράνη δήλωσε ότι οι επιθέσεις πραγματοποιήθηκαν για να τιμωρηθεί η στάση της έναντι του Ισραήλ, αν και οι ΗΠΑ δήλωσαν ότι ούτε το Ισραήλ ούτε οι ίδιες εμπλέκονται.
“Αυτό δεν λαμβάνει χώρα πλέον ούτε κατά τη διάρκεια της ανάπαυλας των διακοπών – η ζήτηση μπορεί να αυξάνεται καθώς οι ναυλωτές αρχίζουν να ανασύρουν προς τα εμπρός όγκους για να καλύψουν τους μεγαλύτερους χρόνους διαμετακόμισης και ως προετοιμασία για τις διακοπές του Σεληνιακού Νέου Έτους της Κίνας στις αρχές Φεβρουαρίου”, ανέφερε ο Levine σε ανάρτηση στο blog του. “Μαζί, αυτό θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο συμφόρησης”.

Στις 10 ημέρες μέχρι τις 2 Ιανουαρίου, ο αριθμός των διελεύσεων από το Σουέζ μειώθηκε κατά 28% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την Τετάρτη από την πλατφόρμα PortWatch του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, η οποία παράγεται σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Αυτό συνάδει με την εκτροπή του 3,1% του παγκόσμιου εμπορίου από την Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Το ΔΝΤ αποκάλεσε την Ερυθρά Θάλασσα “συστημικά σημαντική” ναυτιλιακή λωρίδα που διαχειρίζεται περισσότερες από 19.000 διελεύσεις πλοίων ετησίως. Η μειωμένη κίνηση παρατηρείται από τις 16 Δεκεμβρίου, ανέφερε στο σημείωμα το ίδρυμα που εδρεύει στην Ουάσιγκτον.

Για τους ιδιοκτήτες φορτίων που βλέπουν το κόστος μεταφοράς τους να αυξάνεται, ο κίνδυνος είναι ότι οι τιμές spot θα παραμείνουν αυξημένες και θα τους αφήσουν με λιγότερη επιρροή κατά τη διαπραγμάτευση μακροπρόθεσμων συμβάσεων, η οποία συνήθως πραγματοποιείται μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου. Τα περισσότερα θαλάσσια φορτία κινούνται με βάση τις τιμές που καθορίζονται σε αυτά τα συμβόλαια.
Ο αντίκτυπος υπερβαίνει τον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων.  Οι αγορές δεξαμενόπλοιων πετρελαίου έχουν επίσης σημειώσει κάποια κέρδη, έγραψε η ναυλομεσιτική εταιρεία Braemar σε ερευνητική έκθεση, κυρίως για πλοία που μεταφέρουν διυλισμένα καύσιμα όπως βενζίνη και ντίζελ. Τα κέρδη για τα πλοία που μεταφέρουν διυλισμένα καύσιμα από τη Μεσόγειο στην Ιαπωνία μέσω της διώρυγας έχουν σκαρφαλώσει από περίπου 8.000 δολάρια την ημέρα στις αρχές Δεκεμβρίου, σε 26.000 δολάρια αυτή την εβδομάδα.
“Οποιαδήποτε διαδρομή που περιλαμβάνει την Ερυθρά Θάλασσα είναι “καυτή””, δήλωσαν οι αναλυτές της Braemar.

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις