Παρασκευή, 26 Απρ.
17oC Αθήνα

Επιτροπή θεσμών και διαφάνειας για τα Τέμπη – Οι απαντήσεις από Καραμανλή, Χρυσοχοΐδη και Σπίρτζη

Επιτροπή θεσμών και διαφάνειας για τα Τέμπη – Οι απαντήσεις από Καραμανλή, Χρυσοχοΐδη και Σπίρτζη

Απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα που τέθηκαν για το δυστύχημα στα Τέμπη από τους βουλευτές όλων των κομμάτων στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής δίνει ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. 

«Το να φλυαρούμε χωρίς στοιχεία δεν βοηθάει τον δημόσιο διάλογο», είπε ξεκινώντας να δίνει απαντήσεις στην επιτροπή ο Κώστας Καραμανλής.

Τόνισε ότι στην τοποθέτησή του δεν περιορίστηκε στην σύμβαση 717 αλλά και στις προσλήψεις που έγιναν και τι σημαίνει τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση. Επίσης, πως ενοποιήθηκαν οι κατακερματισμένες εργολαβίες το οποίο η αντιπολίτευση δεν ψήφισε. Ξεκαθάρισε τι είχε πει για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών γραμμών. Είπε ότι η δήλωσή του παίζει αποκομμένη και πως αναφερόταν στο τρενάκι του Πηλίου απαντώντας σε μια ερώτηση του κ. Μεϊκόπουλου. Σε αυτό είπε ότι αναφερόταν πως είναι ασφαλές. Ωραία η μονταζιέρα που έχει γίνει από την αντιπολίτευση και πουλάει αλλά αν θέλετε θα καταθέσω και στα πρακτικά όλη την ερώτηση και απάντηση που δόθηκε στην Βουλή.

Για την υπόθεση του υιού Ντογιάκου είπε ότι τον γνώριζε από παλιά ως δικηγόρο και εκτιμούσε τις ικανότητές του. Και πως όταν έπιασε δουλειά στο υπουργείο Μεταφορών δεν ήταν ο πατέρας του αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου. Και επίσης ότι τώρα δεν εργάζεται στο υπουργείο.

Για τους συνδικαλιστές του ΟΣΕ είπε ότι τους είχε δει αρκετές φορές και τους απασχολούσαν αποκλειστικά θέματα ΣΣΕ και άλλα μισθολογικά και όχι θέματα ασφαλείας αλλά ούτε και η προώθηση των έργων που συζητάμε. Κατέβαλλα κάθε προσπάθεια να επιλυθούν και τα προβλήματα των συνδικαλιστών, σημείωσε.

Για το ότι ο σταθμάρχης προσελήφθη με ρουσφέτι που τον κατηγορεί η αντιπολίτευση είπε ότι δεν έγινε κάτι τέτοιο καθώς για 18 θέσεις εξέφρασαν ενδιαφέρον μόνο 2.

Ηλικιακό όριο τέθηκε μόνο στις νέες προσλήψεις είπε και είναι 42 χρόνια και όχι στην υπόθεση του σταθμάρχη.

Για το πως εκπαιδεύτηκε ο σταθμάρχης και τι εξετάσεις πέρασε είπε ότι ακούστηκαν ανακρίβειες και ψεύδη. Κράτησε έξι μήνες και εκπαιδεύτηκε για πάνω από 800 ώρες. Το ίδιο έγινε και επί ΣΥΡΙΖΑ. Οι διαδικασίες ήταν εγκεκριμένες από την ΡΑΣ. Ο νόμος για την κινητικότητα δεν προβλέπει όρια ηλικίας όπως δεν προβλέπει και ο ΟΣΕ τέτοιες δικλείδες.

Στο σημείο αυτό προκλήθηκε ένταση ανάμεσα στον κ. Καραμανλή και του κυρίους Ραγκούση και Κατρούγκαλο οι οποίοι τον κατηγορούσαν ότι ψεύδεται.

Στο γιατί η ΡΑΣ εξέφρασε διαφωνίες για την εκπαίδευση είπε ότι υπάρχουν αντιφάσεις. Δεν μπορείς να την εγκρίνεις όταν γίνεται και εκ των υστέρων να λες ότι έγινε λάθος, σημείωσε.

Για την προειδοποιητική επιστολή με την παραίτηση του Προέδρου του RTMS είπε ότι στην συγκεκριμένη επιστολή και είναι γνωστή δεν θέτει θέματα ασφαλείας για την παρούσα κατάσταση για την 717 αλλά για το μέλλον εφόσον ολοκληρωθούν οι διαδικασίες. Τα κεντρικά επιχειρήματα του συγκεκριμένου ανθρώπου καταρρίπτονται από την εθνική αρχή διαφάνειας. Ούτε εκεί μπορεί να στοιχειοθετηθεί συγκεκριμένη κατηγορία, σημείωσε.

Ο κ. Καραμανλής τόνισε ακόμα ότι το πόρισμα της αρχής διαφάνειας αναφέρεται στα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από το 2016 έως το 2019. Έγιναν τα πορίσματα και μπήκαν σε διαδικασία πειθαρχικού ελέγχου 18 άτομα και τους απάλλαξε όλους το δευτεροβάθμιο.

Είπε ακόμα ότι έκανε μια ειλικρινή προσπάθεια να κρατήσει τους τόνους όσο πιο χαμηλά γίνεται παρά τις απίστευτες προκλήσεις. «Δεν βοηθάει σε αυτή την φάση να μπούμε σε μια αντιπαράθεση. Το τι έγινε στην 717 είναι ξεκάθαρο. Υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας και πρωτόκολλα ασφαλείας. Δυστυχώς το βράδυ εκείνο δεν ακολουθήθηκαν», τόνισε.

Ο πρώην υπουργός Μεταφορών κλείνοντας αναφέρθηκε ξανά στις πέντε δικλείδες ασφαλείας που δεν τηρήθηκαν και πρόσθεσε ότι ο σταθμάρχης έβαλε το τρένο να παραβιάσει τον κόκκινο σηματοδότη και το έβαλε σε αντίθετη πορεία. Δεν μίλησε με τους μηχανοδηγούς. Ο σταθμάρχης έβλεπε για 12 λεπτά την πορεία του τρένου και δεν κατάφερε να σταματήσει το μοιραίο. Για τις παθογένειες που δεν είναι σημερινές και δεν περιορίζονται στον ΟΣΕ είναι ότι έπρεπε να υπάρχουν άλλοι δυο σταθμάρχες.

Αυτή είναι η θέση η οποία έχει βγει και από το ανακριτικό υλικό και από τα στοιχεία και πρέπει να περιμένουμε να δούμε τι θα πει η δικαιοσύνη. Ο ομιλών παραιτήθηκε αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη. Μπορεί να υπάρχουν και διοικητικές και διαχειριστικές ευθύνες και δεν θα το κρίνουμε εμείς αλλά η δικαιοσύνη. Είμαι στην διάθεση της δικαιοσύνης να καταθέσω την άποψή μου.

Παρακολουθήστε σχετικό ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ:

  

Οι πέντε δικλείδες ασφαλείας

Νωρίτερα αναφέρθηκε στις πέντε δικλείδες ασφαλείας που υπήρχαν ώστε να μη συμβεί το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, αλλά δεν τηρήθηκαν.

Αναφέρθηκε σε «ανακρίβειες και ψεύδη» που συσκοτίζουν τα γεγονότα, όπως «ο απολύτως ψευδής ισχυρισμός» ότι δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης στο σταθμό της Λάρισας.

Κατέθεσε έγγραφα σύμφωνα με τα οποία η κρίσιμη σύμβαση της τηλεδιοίκησης και της σηματοδότησης (717) όταν ανέλαβε το χαρτοφυλάκιό του ήταν «κολλημένη» και του παραδόθηκε από τον προκάτοχό του στο 18%, ενώ επί της θητείας του αυτή προχώρησε στο 70%, «δυστυχώς όμως όχι στο 100% ακόμη».

Απέναντι στα όσα υποστήριξε προηγουμένως ο πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης ο κ. Καραμανλής αντέτεινε: «Είναι μία σύμβαση που, αν είχε ολοκληρωθεί, τότε σαφώς η λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου θα ήταν ασφαλέστερη. Η πραγματικότητα είναι ότι παραλάβαμε το έργο βαλτωμένο και το προχωρήσαμε από το 18% στο 70%. Η προηγούμενη κυβέρνηση παρέδωσε λειτουργικό μόνο το 18% και εν συνεχεία αντιμετώπισε δυσκολίες και το εγκατέλειψε. Από το 2017 ως το 2019 δεν έγινε απολύτως τίποτα».

Σχετικώς με την υπόθεση της HELLENIC TRAIN, είπε ότι ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ πούλησε στην ιταλική εταιρεία την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αντί 45 εκατ., αφού προηγουμένως διέγραψε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ 692 εκατ. χρέη προς το Δημόσιο, η σημερινή κυβέρνηση ήταν αυτή που την υποχρέωσε να επιβεβαιώνει τα δρομολόγια που πραγματικά εκτελεί, να πληρώνει για τη μίσθωση της σιδηροδρομικής υποδομής και να πραγματοποιήσει επενδύσεις (με 600 εκατ. όφελος για το Δημόσιο) εκτός από τη συμμετοχή στα κέρδη, αφού συμφώνησε το ελληνικό Δημόσιο να λαμβάνει το 20% των κερδών της εταιρείας ετησίως.

Μίλησε για το λόγο της παραίτησής του και απευθύνθηκε σε προσωπικούς τόνους στη Βουλή, λέγοντας ότι για τις παθογένειες δεκαετιών φέρει κι ίδιος μερίδιο πολιτικής ευθύνης. «Παραιτήθηκα γιατί στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία. Παραιτήθηκα ενάντια στην πεπατημένη της πολιτικής πρακτικής σε τέτοιες περιστάσεις: να θέσω σε διαθεσιμότητα ή να ζητήσω τις παραιτήσεις των υφισταμένων μου. Δεν το έπραξα. Ανέλαβα εγώ την πολιτική ευθύνη. Και αυτό το έκανα από εκεί, από τον τόπο της τραγωδίας», είπε. 

Πολιτική Τελευταίες ειδήσεις