Πολιτισμός

Η διάσημη «οικία Κοκοβίκου» μετατρέπεται σε πολιτιστικό χώρο προβολής ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου

Το υπουργείο Πολιτισμού προχωρά στην αποκατάσταση και μετατροπή του κτιρίου, το οποίο είναι εξαιρετικό δείγμα Αθηναϊκού σπιτιού, σε πολιτιστικό χώρο, ενώ η διάσωσή του συμβάλλει στην ιστορία της Ελληνικής Αρχιτεκτονικής

Δεν είναι μόνο ένα κτίριο, και σίγουρα δεν ήταν μόνο μία τοποθεσία για γυρίσματα ταινίας. Είναι το σπίτι που έγινε σήμα κατατεθέν του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Είναι το σπιτάκι όπου διέμενε ο Αντώνης και η Ελένη Κοκοβίκου, μέσα στο οποίο γνώρισαν τα… «ζόρια» του έγγαμου βίου, μέσα από το οποίο έφυγαν χώρια, και μέσα από του οποίου τα χαλάσματα «ξαναγεννήθηκε» ο έρωτάς τους.

Το σπίτι του «Αντωνάκη και της Ελενίτσας Κοκοβίκου» που βρίσκεται στην καρδιά της Αθήνας, είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό κτίριο που έγινε γνωστό από την ταινία του ελληνικού κινηματογράφου «Η δε γυνή να φοβήται τον άντρα». Με το απίστευτο ταλέντο τους και το ατελείωτο χιούμορ τους, η Μάρω Κοντού και ο Γιώργος Κωνσταντίνου, μετέτρεψαν το σπιτάκι τους στην οδό Τριπόδων, σε πόλο έλξης θαυμαστών, ο οποίοι επί 10ετίες περνούν από το σημείο, κάνοντας βόλτα στην Πλάκα και αναπολώντας την τότε εικόνα της Αθήνας.

Το υπουργείο Πολιτισμού στο πλαίσιο της πολιτικής του για τη δημιουργία πολιτιστικών πυρήνων στο κέντρο της Αθήνας, προχωρά στην αποκατάσταση του κτιρίου, επί της οδού Τριπόδων 32, της γνωστής «οικίας Κοκοβίκου», στην Πλάκα και τη μετατροπή της σε πολιτιστικό χώρο. Όπως ενημερώνει ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, το κτίριο, σε ερειπιώδη κατάσταση σήμερα, έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο με τον περιβάλλοντα χώρο του, διότι αποτελεί εξαιρετικό δείγμα Αθηναϊκού σπιτιού, ενώ η διάσωσή του συμβάλλει στην ιστορία της Ελληνικής Αρχιτεκτονικής.

Οι μελέτες για την αποκατάσταση του κτιρίου και του περιβάλλοντος χώρου του εκπονήθηκαν με πόρους του Υπουργείου Πολιτισμού. Το έργο χρηματοδοτείται από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Αττικής- ΕΣΠΑ 2021-2027 με 1.700.000 ευρώ.

Η οικία Κοκοβίκου στην Πλάκα

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε: «Το Υπουργείο Πολιτισμού, στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της υλοποίησης ενός συνολικού προγράμματος προστασίας και ανάδειξης κτηρίων -ιδιοκτησίας του Δημοσίου- στην Πλάκα, της γειτονιάς που έχει συνδεθεί περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη, με τον χαρακτήρα του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, προχωρά στην αποκατάσταση της “οικίας Κοκοβίκου” -όπως επικράτησε να λέγεται το κινηματογραφικό σπίτι του Αντωνάκη και της Ελενίτσας, από την ελληνική ταινία “Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα”- και τη μετατροπή της σε πολιτιστικό χώρο, προβολής ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου.

Η οικία Κοκοβίκου στην Πλάκα
Εδώ πραγματοποιήκαν τα τα εξωτερικά γυρίσματα της ταινίας «Η γυνή να φοβήται τον άνδρα» / Πηγή φωτογραφίας: Υπουργείο Πολιτισμού
Η οικία Κοκοβίκου στην Πλάκα
Η εικόνα του κτηρίου τη δεκαετία του 1950 / Πηγή φωτογραφίας: Υπουργείο Πολιτισμού

Η διάσωση, η αποκατάσταση και η επανάχρηση ενός κτιρίου-μνημείου, από τα ελάχιστα πλέον σωζόμενα “αθηναϊκά σπίτια” συμβάλλει στην ένταξή του στη σύγχρονη ζωή, ανασυγκροτεί την ιστορική εικόνα του με την ανασύσταση του βασικού συνοδού κτίσματος, μεγάλου μέρους της αυλής σε επαφή με το κτίριο και στην αποκατάσταση του μετώπου του οικοπέδου, με πολλαπλό όφελος για το ανάπτυγμα της οδού και τον ιστορικό τόπο της Πλάκας.

Στόχος μας είναι η ενίσχυση του ιδιαίτερου ιστορικού και πολιτιστικού χαρακτήρα της Πλάκας, σεβόμενοι το μνημειακό της χαρακτήρα, αλλά και η ενίσχυση του τουριστικού ενδιαφέροντος για την Αθήνα, μέσα από την ανάδειξη νέων πολιτιστικών προορισμών.

Η οικία Κοκοβίκου στην Πλάκα
Η οικία Κοκοβίκου στην Πλάκα / ΑΠΕ – ΜΠΕ

 

Η οικία Κοκοβίκου στην Πλάκα
Σχέδια για την αποκατάσταση του κτιρίου / Πηγή φωτογραφίας: Υπουργείο Πολιτισμού

Μαζί με την Οικία Κωλέττη επί της Πολυγνώτου, το Σπίτι του Ελύτη, το κτήριο επί της Διοσκούρων 7, το οποίο προορίζεται να φιλοξενήσει το Μουσείο Καρόλου Κουν, την οικία Κωστή Παλαμά επί της Περιάνδρου, την «οικία Κοκοβίκου» επί της Τριπόδων, δημιουργούμε ένα πυρήνα κτηριακών υποδομών για πολιτιστικές χρήσεις, αναδεικνύοντας τις διαφορετικές εκφάνσεις και εποχές της ιστορίας των Αθηνών. Ευχαριστώ τον Περιφερειάρχη Αττικής Νίκο Χαρδαλιά για την εξαιρετικά γόνιμη συνεργασία μας για την ενίσχυση και αναβάθμιση της πολιτιστικής φυσιογνωμίας της πρωτεύουσας και της Αττικής».

Η ίδια ανακοίνωση ενημερώνει πως, σύμφωνα με την εγκριθείσα μελέτη, αποκαθίσταται η ιστορική εικόνα του κτιρίου, αναδεικνύεται ο μνημειακός του χαρακτήρας, ενώ διασφαλίζεται η καθολική προσβασιμότητα. Εκτελούνται εργασίες αποκατάστασης του κελύφους και ανασύστασης του κυρίως προσκτίσματος-συνοδού διώροφου κτιρίου, ώστε να αποκατασταθεί η τυπολογία της Αθηναϊκής αυλής, συνδυαστικά με την διαχείριση του μετώπου της οδού Τριπόδων, καθώς και της λειτουργικής αναβάθμισης του κτιρίου για τη νέα του χρήση.

Η οικία Κοκοβίκου στην Πλάκα
Φωτογραμμετρική αποτύπωση αρχαιοτήτων / Πηγή φωτογραφίας: Υπουργείο Πολιτισμού

Ταυτόχρονα, συντηρούνται τα αρχαία αρχιτεκτονικά λείψανα που έχουν εντοπισθεί στο εσωτερικό του κτιρίου και στον αύλειο χώρο του, ενώ παράλληλα, διασφαλίζεται η απρόσκοπτη θέασή τους.

Η οικία Κοκοβίκου στην Πλάκα
Η εικόνα του κτiρίου επί εποχή Όθωνος / Πηγή φωτογραφίας: Υπουργείο Πολιτισμού

Το κτίριο, συνολικής επιφανείας 266 τ.μ., είναι τριώροφο με ξύλινο συνεχές χαγιάτι, σε όλες τις στάθμες, ανταποκρινόμενο στα πρότυπα της πρώιμης οθωνικής περιόδου. Αποτελεί μέρος συγκροτήματος με άλλοτε συνοδά κτίρια και εσωτερική αυλή, τυπολογία που επικράτησε στα χρόνια της Οθωμανοκρατίας, στην Πλάκα.

Τα γυρίσματα της ταινίας Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα
Τα γυρίσματα της ταινίας Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα / Πηγή φωτογραφίας: Υπουργείο Πολιτισμού

Η παρουσία του κυρίως κτιρίου μαζί με τα προσκτίσματά του, τεκμηριώνεται την περίοδο 1836-1837. Αποτελεί παλίμψηστο λόγω της παρουσίας σωζόμενων ορατών αρχαιοτήτων, σε στάθμη χαμηλότερη από το δάπεδο του ισογείου, τόσο εντός του κτιρίου στην κατώτερη στάθμη του, όσο και στον άλλοτε αύλειο χώρο. Έχει δεχτεί σειρά επεμβάσεων και τροποποιήσεων λόγω μεταλλαγής του αύλειου χώρου του (καθαιρέσεις συνοδών κτισμάτων και μανδρότοιχου), διενέργειας ανασκαφικής έρευνας σε ολόκληρο σχεδόν τον χώρο και στο εσωτερικό του κτιρίου, και συνολικής επισκευής. Η μορφή του ακινήτου διασώζεται σε τεκμήρια εποχής.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Πολιτισμός
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Πολιτισμός: Περισσότερα άρθρα