Διακοπή καπνίσματος και αύξηση βάρους – Τι δείχνουν τώρα οι μελέτες

«Μελέτες έχουν δείξει ότι τα άτομα που διέκοψαν το κάπνισμα, αύξησαν το βάρος τους κατά μέσο όρο 4-5 κιλά μέσα στα επόμενα χρόνια, με το μεγαλύτερο μέρος του βάρους αυτού να αυξάνεται κατά το πρώτο εξάμηνο.

Επιπλέον, εκτιμάται ότι 10% των ατόμων που κόβουν το κάπνισμα αυξάνουν το βάρος τους κατά περίπου 15 κιλά», δηλώνει στο Πρακτορείο Fm και στην εκπομπή της Τάνιας Η. Μαντουβάλου «104,9 ΜΥΣΤΙΚΑ ΥΓΕΙΑΣ» η κλινική διαιτολόγος – διατροφολόγος Κωσταλένια Καλλιανιώτη.

Πώς όμως η διακοκπή καπνίσματος σχετίζεται με την αύξηση βάρους; Η νικοτίνη στα τσιγάρα επιταχύνει τον μεταβολισμό μας, καθώς αυξάνει τις θερμίδες που δαπανά το σώμα μας κατά περίπου 10%, απαντά η κ. Καλλιανιώτη και επισημαίνει ότι κατ’ εκτίμηση, ένας συστηματικός καπνιστής μπορεί να καίει 200-250 θερμίδες την ημέρα περισσότερες συγκριτικά με έναν μη καπνιστή. Άρα, όπως τονίζει η κ Καλλιανιώτη, η διακοπή του καπνίσματος μειώνει την ενεργειακή δαπάνη. Αν αναρωτιέστε πάντως γιατί ανοίγει η όρεξη, σύμφωνα με την ειδικό, αυτό συμβαίνει κυρίως στην προσπάθεια να καταπολεμηθούν τα αρνητικά συναισθήματα από την έλλειψη νικοτίνης. Επιπλέον, όπως λέει αυξάνονται τα τσιμπολογήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας, αφού ο καπνιστής εκδηλώνει νευρικότητα και ψάχνει να αντικαταστήσει τη συνήθεια του τσιγάρου.

Η νικοτίνη δρα στη σχέση μεταξύ πείνας και κορεσμού κυρίως μέσω της δράσης της στη λεπτίνη

«Η νικοτίνη δρα στη σχέση μεταξύ πείνας και κορεσμού κυρίως μέσω της δράσης της στη λεπτίνη, μια ορμόνη που ρυθμίζει το βάρος και το αίσθημα της πείνας. Δεδομένου λοιπόν, ότι το κάπνισμα μπορεί να μειώσει την όρεξη, η διακοπή του οδηγεί στο αντίθετο αποτέλεσμα. Σταδιακά, μετά τη διακοπή του καπνίσματος, ανακτάται και πάλι η γεύση μας. Συνεπώς, το φαγητό αρχίζει να έχει καλύτερη γεύση με αποτέλεσμα ο πρώην καπνιστής να αναζητά περισσότερα και πιο νόστιμα τρόφιμα προς κατανάλωση».

Ποιοι πρέπει να είναι οι στόχοι της διατροφής στη φάση της διακοπής του καπνίσματος; Σύμφωνα με τη διατροφολόγο θα πρέπει να υπάρχει ένα υγιεινό και ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής. «Τα μεγάλα και θερμιδογόνα γεύματα εντείνουν την επιθυμία για κάπνισμα. Το κλειδί στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η εφαρμογή μικρών και συχνών γευμάτων, αλλά και η σταθερότητα όσον αφορά στην κατανάλωσή τους. Συστήνεται δηλαδή να τρώμε σε καθορισμένους χρόνους: πρωινό, δεκατιανό, μεσημεριανό, απογευματινό, βραδινό και να αποφεύγουμε το ενδιάμεσο τσιμπολόγημα».

Αποφυγή γλυκισμάτων, λιπαρών τροφών και αλμυρών σνακ

Σύμφωνα με την κ. Καλλιανιώτη η κατανάλωση αλμυρών και λιπαρών τροφίμων προκαλεί την επιθυμία για κάπνισμα, λόγω της έντονης γεύσης τους. Από την άλλη, τα γλυκά, λόγω του ότι οδηγούν σε αυξομειώσεις των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, προκαλούν πείνα και κατ’ επέκταση ανάγκη για τσιγάρο. « Μία καλή λύση είναι ένα ολιγοθερμιδικό σνακ, όπως φρούτα ή κομμένα λαχανικά (πχ στικς αγγουριού, καρότου, πιπεριάς, σέλινου). Εάν η ανάγκη για τσιμπολόγημα είναι πιο συχνή, τη λύση δίνουν τσίχλες ή καραμέλες χωρίς ζάχαρη».

Επαρκής ενυδάτωση

Επίσης, σημαντική όπως μας λέει, είναι η αύξηση στην κατανάλωση νερού και υγρών γενικότερα, για να επιτευχθεί επαρκής ενυδάτωση. «Με τον τρόπο αυτό, θα γίνεται καλύτερη απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών αλλά και αποκατάσταση της γεύσης, που θα είναι προσωρινά αλλοιωμένη λόγω του καπνίσματος. Επιπλέον, η πρόσληψη υγρών οδηγεί και σε εντονότερο κορεσμό».

Περιορισμός του αλκοόλ

Η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών μπορεί να προκαλέσει την επιθυμία για κάπνισμα, ιδιαίτερα σε στιγμές χαλάρωσης. Ως εκ τούτου προτείνεται σύμφωνα με την ειδικό λίγο κόκκινο κρασί, ή αντ’ αυτού ανθρακούχο νερό, χυμοί φρούτων ή light αναψυκτικά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Υγεία Τελευταίες ειδήσεις

Κοντοζαμάνης: «Έτοιμοι για το καλό και το κακό σενάριο» – Πόσες κενές ΜΕΘ Covid υπάρχουν σήμερα

Κοντοζαμάνης: «Έτοιμοι για το καλό και το κακό σενάριο» – Πόσες κενές ΜΕΘ Covid υπάρχουν σήμερα

Το σύστημα Υγείας αντέχει ακόμη, αν και μέχρι στιγμής δεν υπάρχει αύξηση της διασποράς του κορονοϊού στις μεγαλύτερες και περισσότερο ευάλωτες ηλικίες. Σε πλήρη ετοιμότητα ... Διαβάστε περισσότερα
Αδυνάτισμα: Τι είναι τελικά οι «καταραμένοι» υδατάνθρακες και ποιες τροφές να μην φοβάσαι

Αδυνάτισμα: Τι είναι τελικά οι «καταραμένοι» υδατάνθρακες και ποιες τροφές να μην φοβάσαι

Τουλάχιστον 23 επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι τα διατροφικά πλάνα με χαμηλούς υδατάνθρακες γενικά προκαλούν περισσότερη απώλεια βάρους από εκείνα που είναι απλά χαμηλά σε ... Διαβάστε περισσότερα
Ιδού ο πανευρωπαϊκός χάρτης του κορονοϊού: Οι “κόκκινες” χώρες, που βρίσκεται η Ελλάδα

Ιδού ο πανευρωπαϊκός χάρτης του κορονοϊού: Οι “κόκκινες” χώρες, που βρίσκεται η Ελλάδα

Από πολύ χαμηλά έως μέτρια επίπεδα επιδημιολογικού φορτίου sars-cov-2, παραμένει η Ελλάδα, σύμφωνα με τη σημερινή (23.10.2020) αξιολόγηση των Ευρωπαϊκών χωρών από το Ευρωπαϊκό Κέντρο ... Διαβάστε περισσότερα
Ανατριχίλα η εξομολόγηση 35χρονου που πέρασε την COVID-19: «Κατηγορώ τον εαυτό μου κάθε μέρα που δεν πίστευα»

Ανατριχίλα η εξομολόγηση 35χρονου που πέρασε την COVID-19: «Κατηγορώ τον εαυτό μου κάθε μέρα που δεν πίστευα»

«Κατηγορώ τον εαυτό μου κάθε μέρα. Και θα έπρεπε. Είμαι υπεύθυνος γι’ αυτό. Δεν μπορώ να αλλάξω τίποτα για την οικογένειά μου τώρα, αλλά ίσως ... Διαβάστε περισσότερα
Κορονοϊός: Ας μην ελπίζουμε στην «ανοσία αγέλης» για την πανδημία Covid-19

Κορονοϊός: Ας μην ελπίζουμε στην «ανοσία αγέλης» για την πανδημία Covid-19

Νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση JAMA αποδεικνύει ότι στην περίπτωση της πανδημίας Covid-19 δεν μπορούμε να ελπίζουμε στο τοίχος προστασίας της “ανοσία αγέλης”, ... Διαβάστε περισσότερα
Κορονοϊός: Σε μεγάλη πίεση το ΕΣΥ – Σε δύο εβδομάδες οι επιπτώσεις της ραγδαίας αύξησης κρουσμάτων

Κορονοϊός: Σε μεγάλη πίεση το ΕΣΥ – Σε δύο εβδομάδες οι επιπτώσεις της ραγδαίας αύξησης κρουσμάτων

Η δραματική αύξηση των κρουσμάτων Covid στη χώρα αποτυπώνεται, ήδη, στις νοσηλείες σε νοσοκομεία και ΜΕΘ αλλά και στους θανάτους. Aκόμη μεγαλύτερες αναμένονται οι επιπτώσεις ... Διαβάστε περισσότερα