Σάββατο, 20 Απρ.
20oC Αθήνα

Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G 184PS: Ένα roadster για οδηγούς – Πιστό στην παράδοση 

Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G 184PS: Ένα roadster για οδηγούς – Πιστό στην παράδοση 

Την εποχή που η κατηγορία των roadster ολοένα και χάνει από τη δημοφιλία της και το downsizing των κινητήρων έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας, η Mazda με την 4η γενιά του MX-5 δίνει δυναμικό «παρών» με την ατμοσφαιρική δίλιτρη έκδοση των 184PS να εντυπωσιάζει, κλείνοντας το μάτι στον συντηρητισμό και στην σύγχρονη τάση.

Το MX-5 από την πρώτη κιόλας γενιά, 34 χρόνια πριν, ταρακούνησε τα νερά της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας και αποτέλεσε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα sportscars. Αγαπήθηκε, κρίθηκε, πολυβραβεύτηκε, έγινε best seller και κέρδισε επάξια τον τίτλο ως ένα από τα πιο προσιτά fun-to-drive αυτοκίνητα.

Η σημερινή τέταρτη γενιά (το ND πρωτοπαρουσιάστηκε το 2014 και παράγεται από το 2015, δέχθηκε κάποιες βελτιώσεις το 2019 και εσωτερικά ονομάζεται ND2) διαθέτει όλα τα σημαντικά στοιχεία για να συνεχίσει την αυτοκρατορία της οδηγικής απόλαυσης στηριγμένη στις βασικές αρχές των MX-5.

Σχεδιαστικά η facelift έκδοση ND2 έχει ελάχιστες διαφορές από αυτό που γνωρίζουμε. Μακρύ καπό, επιθετικό με την πρώτη ματιά, αλλά όταν το κοιτάξεις κατάματα είναι σαν να σου χαμογελάει. Ίσως από αυτοπεποίθηση ότι το χαμόγελο θα μεταφερθεί οσονούπω και στον οδηγό.

Η γνωστή μαλακή αναδιπλούμενη οροφή ανοίγει και κλείνει γρήγορα και πανεύκολα, ενώ το πίσω μέρος είναι κοντό και με τα χαρακτηριστικά φώτα. Η πιο ενδιαφέρουσα, ωστόσο, είδηση του facelift βρίσκεται κάτω από το καπό του.

Σε πείσμα των καιρών, οι Ιάπωνες επιμένουν στην «ατμόσφαιρα», αγνοώντας την τάση της πλειονότητας των κατασκευαστών που θέλουν υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες χαμηλών κυβικών και υψηλής ιπποδύναμης. 

Έτσι, ο ατμοσφαιρικός δίλιτρος κινητήρας της Mazda Skyactiv-G που αποδίδει 184PS στις 7.000rpm και 205Nm ροπής στις 4.000rpm είναι το «διαμαντάκι» που συμπληρώνει ένα πολύ καλό σύνολο. Και αυτό φαίνεται και στα νούμερα, αφού αγγίζει από στάση τα 100km/h σε 6,5sec και η τελική ταχύτητα είναι 219km/h.

Το σημερινό MX-5 σε αντίθεση με αυτό της τρίτης γενιάς που είχε μεγαλώσει σε διαστάσεις, είναι πλέον μικρότερο σε μήκος και ελαφρύτερο, κάτι που μας θυμίζει την πρώτη γενιά (μήκος/πλάτος/ύψος: 3.915mm/1.735mm/1.230mm και βάρος: 1.100kg το 2.0lt και 1.075kg το 1.5lt).

Το ίδιο γνώριμο μοτίβο ισχύει και για το εσωτερικό. Κάποιος που δεν έχει μπει ποτέ σε Miata ND, θα εντυπωσιαστεί με τον ποιοτικό διάκοσμο συγκριτικά με των προηγούμενων γενιών. Επιπλέον, η μοντέρνα σχεδίαση δεν περνά απαρατήρητη ούτε και τα υλικά κατασκευής, καθώς και το ποιοτικό δέρμα Nappa που αγκαλιάζει -τα πολύ καλής στήριξης- καθίσματα σε απόχρωση Terracotta στην έκδοση Takumi της δοκιμής μας. Οι θήκες είναι μόνο για τα άκρως απαραίτητα, ώστε να μην υπάρχει κάποιο ελεύθερο αντικείμενο στην καμπίνα. Οι δύο αποσπώμενες ποτηροθήκες πάντως στο πίσω μέρος της κεντρικής κονσόλας, χωρούν κανονικότατα το οικολογικό μας ποτήρι, σε αντίθεση μάλιστα με κάποια διαφορετικού προσανατολισμού αυτοκίνητα που δίνουν έμφαση στην πρακτικότητα, αλλά οι ποτηροθήκες είναι στενές ή ρηχές.

Ανάμεσα στο κάθισμα και το πίσω μέρος δεν υπάρχει καθόλου χώρος ούτε για μπουφάν, ενώ ο ιαπωνικός μινιμαλιστικός προσανατολισμός συνεχίζεται και στο πορτ-μπαγκάζ, ο χώρος του οποίου φτάνει τα 130lt. Η αλήθεια είναι ότι δεν προβληματιστήκαμε καθόλου από τον περιορισμένο χώρο στο οβάλ σχήμα του πορτ-μπαγκάζ, αφού οι χειραποσκευές στα αεροπλάνα μια χαρά μας έχουν εξασκήσει ώστε να παίρνουμε αυτά που πραγματικά χρειαζόμαστε, χωρίς να κουβαλάμε μαζί και τις ανασφάλειές μας. Μας αρέσει επίσης ότι ο χώρος δεν επηρεάζεται, όταν είναι κάτω η οροφή.

Το infotainment συνδέεται με Apple CarPlay και Android Auto. Μέσω της οθόνης αφής 7 ιντσών, αλλά και της ροδέλας στην κεντρική κονσόλα διαχειρίζεσαι τις πληροφορίες, ωστόσο, για εκείνον που δίνει περισσότερη σημασία στα gadgets από το πραγματικό αυτοκίνητο, μπορεί και να μην τον καλύψει. Εντυπωσιακό είναι το ηχοσύστημα της Bose με τα 9 ηχεία που ενισχύει ακόμα περισσότερο τη fun ατμόσφαιρα που επικρατεί στο MX-5. Παρά τη σπαρτιάτικη φιλοσοφία δε λείπει τίποτα από ανέσεις ή συστήματα ασφαλείας.

Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή, αρκεί ο οδηγός να μην είναι πολύ μεγαλόσωμος. Καλό θα ήταν πριν προβεί κάποιος αρκετά ψηλός στην αγορά του πολυπόθητου roadster, να δοκιμάσει τη θέση οδήγησης με κλειστή την οροφή. Το τιμόνι ρυθμίζεται τόσο καθ’ ύψος όσο και τηλεσκοπικά, αλλά δε ρυθμίζεται το κάθισμα σε ύψος, γεγονός που κάποιους σωματότυπους μπορεί να επηρεάσει στο να βρουν την ιδανική θέση οδήγησης.

Ευτυχώς, βρισκόμαστε στο μέσο όρο… μεγέθους και μόλις φτιάξαμε στα μέτρα μας τη θέση οδήγησης, αμέσως μπήκαμε στο ιαπωνικό πνεύμα και το Jinba Ittai (oneness of horse and rider) διαπέρασε κάθε κύτταρο του κορμιού μας. Ναι, είναι ένα αυτοκίνητο που ανεβάζει τη διάθεση του οδηγού από τη στιγμή που θα πατήσει το start button.

Η ορατότητα είναι πολύ καλή και νιώθεις πραγματικά να είσαι ένα με το αυτοκίνητο, όταν βλέπεις τις ακμές από το καπό. Ωστόσο, όπως συμβαίνει σε αυτής της κατηγορίας τα αυτοκίνητα η ορατότητα πίσω είναι πιο περιορισμένη, αλλά το σύστημα ελέγχου τυφλής γωνίας (BSA) με προειδοποίηση πίσω διασταυρούμενης κυκλοφορίας (RCTA) διευκολύνουν ιδιαίτερα το έργο του οδηγού.

Με ανεβασμένη ή κάτω την οροφή η ουσία είναι μία. Χαίρεσαι να οδηγείς! Οι προορισμοί αποκτούν και πάλι νόημα και η ανυπομονησία να οδηγήσεις φέρνει πεταλούδες χαράς στο στομάχι σου. Πατώντας το γκάζι ο ήχος από το δίλιτρο κινητήρα σε αναστατώνει και χαμογελάς. Η απόκριση είναι άμεση σε όλο το εύρος των στροφών. Ακόμα και με 5η σχέση να είσαι στο εξαιρετικό 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο και πατήσεις το γκάζι, το MX-5 θα ανταποκριθεί άμεσα. Η γραμμική απόδοση του τετρακύλινδρου συνόλου εντυπωσιάζει, ενώ από τις 2.000rpm μέχρι τις 7.500rpm, ο κινητήρας… παραδίδει μαθήματα και το αγαπημένο sportscar χαρίζει συγκινήσεις.

Ο κινητήρας είναι τοποθετημένος μπροστά στο διαμήκη άξονα και ταιριάζει απόλυτα στο πιο άκαμπτο πλαίσιο, σε σχέση με τον προκάτοχο, του νέου MX-5. Tο άψογο ζύγισμα με κατανομή βάρους 50-50 εμπρός-πίσω, η καλορυθμισμένη ανάρτηση με τα διπλά ψαλίδια εμπρός και τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, το πολύ καλό σύστημα διεύθυνσης, το υπέροχο σε αίσθηση κιβώτιο ταχυτήτων κάνουν το ιαπωνικό roadster να προσφέρει απλόχερα συγκινήσεις σε κάθε περιβάλλον. Είτε πρόκειται για αστικό είτε για αυτοκινητόδρομο είτε για επαρχιακό δρόμο με στροφές, όπου εκεί είναι και το παραδοσιακό playground του MX-5.

Το ευχάριστο της υπόθεσης είναι ότι η κατανάλωση υπό νορμάλ συνθήκες κυμάνθηκε γύρω στο 7,4lt/100km (6,9lt/100km κατά WLTP σε μεικτό κύκλο), ενώ δεν ξεπέρασε τα 8,7lt/100km παρά την πίεση στον πιο έντονο ρυθμό. Ευτυχώς, το κόστος χρήσης δεν αυξάνεται αναλογικά με το επίπεδο της απόλαυσης!

Μέσα στην πόλη, το MX-5 είναι ευέλικτο και ευχάριστο. Μπορεί εύκολα να χωθεί στα στενά, αλλά και να μετατρέψει τις συνηθισμένες βόλτες στην παραλιακή σε προσομοίωση ρομαντικών διαδρομών στις Κάννες με ή χωρίς συνοδηγό στο δίπλα κάθισμα. Παρεμπιπτόντως, φροντίστε να έχετε καλές σχέσεις με το συνοδηγό, γιατί έρχεστε αρκετά κοντά μέσα στην… ενωτική καμπίνα του MX-5.

Επίσης, το σύστημα i-stop παίζει το ρόλο του start/stop στα φανάρια και στις στάσεις, το οποίο μπορεί να απενεργοποιηθεί. Το πισωκίνητο roadster περνάει αδιαμαρτύρητα και ακούραστα από κάθε λογής λακκούβα, αλλά και από εγκάρσιες ανωμαλίες χάρη στην απορροφητική ανάρτηση. Παρά το γεγονός ότι η άνεση δε θυσιάζεται, η ανάρτηση στέκεται στο ύψος των περιστάσεων και στην πιο έντονη οδήγηση κυρίως σε ανοιχτές στροφές, χωρίς να εμφανίζει έντονες κλίσεις.

Στον αυτοκινητόδρομο και πάλι η συνεργασία με το ιαπωνικό roadster αποδεικνύεται άψογη. Είναι σταθερό και ευθύβολο, ωστόσο, λόγω της μαλακής οροφής, ένα μέρος από τους εξωτερικούς ήχους και κυρίως από τον αέρα περνούν μέσα στην καμπίνα, κάτι ωστόσο αναμενόμενο για αυτοκίνητο με soft top.

Η οδήγηση σε επαρχιακό δρόμο μπορεί να είναι ευχάριστη ακόμα και σε χαλαρό ρυθμό. Με απενεργοποιημένα τα ηλεκτρονικά και με έντονη προσπάθεια του οδηγού, η υπερστροφή έρχεται προοδευτικά και μόνο εάν επιμείνεις. Όταν κινηθείς σε λιγότερο έντονο ρυθμό, ενδεικτικά σε ένα επίπεδο οδήγησης 7 στα 10, η συμπεριφορά είναι πιο ουδέτερη.

To fun-to-drive κομμάτι παραμένει, αλλά προτεραιότητα για την ιαπωνική μάρκα είναι η ασφάλεια. Το περιθώριο πρόσφυσης είναι υψηλό και δεν τρομάζει σε καμία περίπτωση τον οδηγό που αποφασίσει να κινηθεί πιο σβέλτα. Το τιμόνι είναι άμεσο και ακριβές, ενώ το χειροκίνητο εξάρι κιβώτιο συνδυάζεται άψογα με τον κινητήρα και δε χορταίνεις να ανεβάζεις και να κατεβάζεις σχέσεις στο σφιχτό επιλογέα. Εκτός από το εξαιρετικό ζύγισμα, στην πολύ καλή συμπεριφορά του MX-5 στις στροφές, παίζει ρόλο και η παραδειγματική λειτουργία του μηχανικού μπλοκέ διαφορικού που συναντάμε στη δίλιτρη έκδοση.

Σημειώστε και την προσθήκη σε όλες τις εκδόσεις των MX-5, του Kinematic Posture Control (KPC), του συστήματος που φρενάρει ελαφρώς τον πίσω εσωτερικό τροχό, ώστε να είναι πιο σταθερό το πίσω μέρος, αφού περιορίζει τις τάσεις ανύψωσης και το «ελάφρωμα» της ουράς κατά τη διάρκεια οδήγησης στις στροφές. Μπορεί να ακούγεται παρεμβατικό, αλλά ο οδηγός δεν το αντιλαμβάνεται όταν λειτουργεί.

Για να διαπιστώσουμε όμως με πλήρη ασφάλεια και σε συγκεκριμένες συνθήκες τη συμπεριφορά του δίλιτρου MX-5, επιλέξαμε να πάμε στο Κέντρο Ασφαλούς Οδήγησης Driving Academy στο Markopoulo Park, τις μοναδικές μόνιμες εγκαταστάσεις για ασφαλή και τεχνική οδήγηση στην Ελλάδα. Ο Θωμάς και ο Νικόλας Παπαπάσχος, ιδιοκτήτες του Driving Academy, εκτός των ποικίλων σεμιναρίων (Safe&Eco, Car Control, VIP driving, High Performance, drift, κ.ά.) που πραγματοποιούν σε ιδιώτες και εταιρείες, έχουν… γράψει άπειρα χιλιόμετρα εμπειρίας με το MX-5 NC 200PS της Ακαδημίας και εκπαιδεύουν κατόχους όλων των γενεών MX-5, ώστε να μάθουν με ασφάλεια να αξιοποιούν όλες τις αρετές της πίσω κίνησης του ιαπωνικού τους roadster και να το απολαμβάνουν στο μέγιστο.

Έτσι, δοκιμάσαμε να «γυρίσουμε» το πίσω μέρος του δίλιτρου MX-5 στο Skidpad Area, δηλαδή στην ειδικά σχεδιασμένη περιοχή που περιλαμβάνει δύο κύκλους πρόσφυσης πλάτους 22 μέτρων σε βρεγμένο οδόστρωμα και αποτελεί μέρος των ασκήσεων που ο οδηγός εκπαιδεύεται με πισωκίνητο αυτοκίνητο να βγάλει με το πλάι τον κύκλο ή μέρους του κύκλου. Στην προσπάθεια να δούμε πώς συμπεριφέρεται στην παραπάνω κατάσταση, διαπιστώσαμε αρχικά ότι το δίλιτρο MX-5 έδειξε λίγο πιο δύστροπο-απότομο χαρακτήρα μέχρι να βρούμε το κατάλληλο σημείο του, ώστε να ακολουθήσει και η απόλαυση.

Στις συνθήκες αυτές, όπως και στη γρήγορη οδήγηση σε κομμάτι με αλληλουχία κλειστών στροφών, η ανάρτηση εμφανίζεται πιο μαλακή από το επιθυμητό, η οποία από την άλλη προσφέρει άνεση στην καθημερινή συμβίωση με το MX-5 ND2. Εάν κάποιος, παρόλ’ αυτά, θέλει πιο σκληροπυρηνική κατάσταση και εστιάζει σε συνθήκες πίστας, μπορεί να στραφεί σε after market αναρτήσεις. Έτσι κι αλλιώς, η Mazda προσφέρει ως βάση ένα εξαιρετικό σύνολο και οι πιο… petrolheads της μάρκας παραδοσιακά αρέσκονται να «παίζουν» με το στήσιμο ανάλογα με τα γούστα και τις προτιμήσεις τους.

Το δίλιτρο MX-5 τέταρτης γενιάς έχει εξελιχθεί βασισμένο στη φιλοσοφία των Miata όλων των προηγούμενων γενιών και παραμένει πιστό στις βασικές αρχές τους. Ο στόχος του είναι η ικανοποίηση του οδηγού του ποικιλοτρόπως. Είτε αυτό σημαίνει χαλαρές βόλτες με ανοιχτή οροφή είτε πιο ενδιαφέρουσες οδηγικές διαδρομές, κυνηγώντας την οδηγική απόλαυση, η οποία μπορεί να έρθει σε νόμιμες ταχύτητες!

Ο δίλιτρος Skyactiv-G κινητήρας είναι ο πιο ισχυρός που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε MX-5 και ολοκληρώνει με τον καλύτερο τρόπο το συνδυασμό που πολλοί αγαπήσαμε: ελαφρύ αμάξωμα, ατμοσφαιρικός κινητήρας, ζύγισμα 50-50 και πίσω κίνηση. Το Jinba Ittai μας με το πανέμορφο αυτοκίνητο δοκιμής μας, στο ιριδίζον σαγηνευτικό χρώμα Platinum Quartz Metallic, ήταν τόσο ισχυρό που νιώσαμε λύπη στον αποχωρισμό. Η συνύπαρξη με τέτοια αυτοκίνητα ποτέ δεν είναι αρκετή, ειδικά για τους λάτρεις των πισωκίνητων διθέσιων που η ευτυχία τους βρίσκεται στην ανοιχτή οροφή και την καλή τετράτροχη παρέα. Η τιμή του δίλιτρου ξεκινά από 38.272 ευρώ και περιλαμβάνει πλούσιο εξοπλισμό και συστήματα ασφάλειας, ενώ του 1.5lt από 28.765 ευρώ.

Ευχαριστούμε το Κέντρο Ασφαλούς Οδήγησης Driving Academy για τη φιλοξενία

Αυτοκίνητο Τελευταίες ειδήσεις