Αντίστροφα μετρούν στο Πολεμικό Ναυτικό για να ολοκληρώσει η φρεγάτα «Κίμων», η πρώτη ελληνική υπερσύγχρονη ψηφιακή Belharra, τις τελευταίες και πλέον απαιτητικές θαλάσσιες δοκιμές, που θα καθορίσουν το πότε ακριβώς θα καταπλεύσει σε ελληνικά νερά για να παραδοθεί στον Στόλο.
Οι εξελίξεις στα εξοπλιστικά προγράμματα που «τρέχει» το Πολεμικό Ναυτικό είναι ραγδαίες, αφού εκτός από το πρόγραμμα των Belhara, στο προσκήνιο έχουν βρεθεί και οι φρεγάτες FREMM κλάσης Bergamini, που θα «εκτοξεύσουν» τις επιχειρησιακές δυνατότητες των ελληνικών ναυτικών δυνάμεων.
Σε ό,τι αφορά τις Belharra, αν όλα κυλήσουν σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι πληροφορίες του OnAlert.gr αναφέρουν ότι η επίσημη τελετή παράδοσης και ύψωσης της ελληνικής σημαίας τοποθετείται στις 18-19 Δεκεμβρίου 2025.
Πρόκειται σε κάθε περίπτωση για ημερομηνία σταθμό, όχι μόνο για το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά για συνολικά την εθνική αμυντική ισχύ.
Η ώρα της τελικής δοκιμής
Στο Λοριάν της Βρετάνης, εκεί όπου η Naval Group έχει αναλάβει την κατασκευή των ελληνικών φρεγατών, το πλοίο που φέρει το όνομα του στρατηγού Κίμωνα, του μεγάλου ναυμάχου της αρχαιότητας, βγαίνει στα ανοιχτά για το τελευταίο και πιο απαιτητικό test πριν περάσει στα χέρια του Πολεμικού Ναυτικού.
Οι δοκιμές αυτές, γνωστές ως third phase sea trials, θεωρούνται η «πρόβα τζενεράλε» για κάθε πλοίο που ετοιμάζεται να παραδοθεί και ενταχθεί στο οπλοστάσιο του Στόλου. Είναι η στιγμή που όλα τα συστήματα, μηχανολογικά και ηλεκτρονικά, πρέπει να λειτουργήσουν σε πραγματικές συνθήκες.
Το πλήρωμα, αποτελούμενο από 128 στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού, έχει ήδη περάσει εβδομάδες εντατικής εκπαίδευσης πάνω στο πλοίο. Κάθε αξιωματικός και υπαξιωματικός γνωρίζει ότι δεν πρόκειται απλώς για μια νέα πλατφόρμα αλλά για ένα σκάφος που ανοίγει μια νέα εποχή, μεταφέροντας το Πολεμικό Ναυτικό στη δικτυοκεντρική 5η γενιά επιχειρήσεων.
Από τη θεωρία στην πράξη
Τις επόμενες ημέρες, οι μηχανές της φρεγάτας «Κίμων» θα τεθούν ξανά σε πλήρη λειτουργία. Το πλοίο θα απομακρυνθεί από τη βάση του και θα δοκιμαστεί σε κάθε πτυχή των δυνατοτήτων του.
Από υψηλές ταχύτητες και απότομους ελιγμούς, μέχρι ολική ενεργοποίηση του συστήματος μάχης SETIS και των ραντάρ Sea Fire 500, όλα θα περάσουν από εξονυχιστικό έλεγχο. Οι δοκιμές θα γίνουν υπό την επίβλεψη τόσο των Γάλλων μηχανικών της Naval Group όσο και των Ελλήνων αξιωματικών που θα αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά του πρώτου πληρώματος.
Η φρεγάτα θα κληθεί να ανταποκριθεί σε σενάρια ναυτικού και αεροπορικού αγώνα, να εντοπίσει «εικονικούς» στόχους σε αέρα, επιφάνεια και βυθό, και να αποδείξει ότι είναι έτοιμη για κάθε αποστολή – από ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις μέχρι αεράμυνα περιοχής.
Το «ψηφιακό» πολεμικό πλοίο
Η «Κίμων» δεν είναι απλώς μια νέα φρεγάτα, αλλά το πρώτο ψηφιακό πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού, με αρχιτεκτονική πλήρως δικτυοκεντρική, ενσωματώνει τεχνολογίες που επιτρέπουν τη συνεχή ανταλλαγή δεδομένων με τα μαχητικά Rafale και F-16 Viper, τα ραντάρ εδάφους, τα UAV και τα επιτελεία διοίκησης.
Το σύστημα μάχης SETIS αποτελεί την «καρδιά» της φρεγάτας. Συλλέγει δεδομένα από αισθητήρες, σόναρ, ραντάρ και UAV, τα επεξεργάζεται σε πραγματικό χρόνο και παρέχει στον κυβερνήτη πλήρη εικόνα του πεδίου μάχης.
Το ραντάρ Sea Fire, τεχνολογίας AESA, έχει τη δυνατότητα εντοπισμού εκατοντάδων στόχων ταυτόχρονα, σε αέρα και επιφάνεια, και συνεργάζεται με το σύστημα ASTER 30 για την εξουδετέρωση απειλών σε αποστάσεις άνω των 120 χιλιομέτρων.
Η ελληνική υπογραφή στη σχεδίαση
Από την πρώτη στιγμή, η ελληνική πλευρά ξεκαθάρισε ότι οι ελληνικές φρεγάτες Belharra δεν θα είναι απλώς αντίγραφα των γαλλικών πλοίων της ίδιας κατηγορίας, αλλά θα είναι ενισχυμένες εκδόσεις, προσαρμοσμένες στις ιδιαίτερες ανάγκες του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου.
Οι κύριες ελληνικές προσθήκες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων το RAM (Rolling Airframe Missile) για άμυνα σημείου απέναντι σε κατευθυνόμενους πυραύλους. Η Naval Group, σύμφωνα με πηγές του OnAlert, έχει ήδη μελετήσει αρκετές από τις ελληνικές προσαρμογές, καθώς το γαλλικό πολεμικό ναυτικό εξετάζει την ενσωμάτωση παρόμοιων συστημάτων και στις δικές του FDI.
Το πλήρωμα και η εκπαίδευση
Η εκπαίδευση των Ελλήνων ναυτικών στο Λοριάν συνεχίζεται εντατικά. Η διαδικασία δεν περιορίζεται σε θεωρητική εκπαίδευση. Τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού εκπαιδεύονται πάνω στα ίδια τα συστήματα, μαθαίνουν να λειτουργούν το SETIS, τα όπλα, τα ραντάρ και τα σόναρ, αλλά και να συντηρούν τα μηχανολογικά τμήματα.
Κατά τη διάρκεια των τελικών sea trials, στο πλοίο θα επιβιβαστούν και στελέχη από τις επόμενες δύο φρεγάτες, τον «Νέαρχο» και τον «Φορμίων». Ο στόχος είναι η μεταφορά τεχνογνωσίας και η ταχύτερη επιχειρησιακή ετοιμότητα των επόμενων πλοίων.
Αφού ολοκληρωθούν οι τελικές δοκιμές, η «Κίμων» θα κινηθεί προς τη Βρέστη, όπου θα παραλάβει τον πλήρη οπλισμό της. Εκεί θα πραγματοποιηθούν και οι τελευταίοι έλεγχοι αποδοχής από το Πολεμικό Ναυτικό.
Στη συνέχεια, το πλοίο θα αποπλεύσει για την Ελλάδα, με τελικό προορισμό τον Ναύσταθμο Σαλαμίνας, όπου θα πραγματοποιηθεί
Η επόμενη μέρα των Belharra
Η παραλαβή της «Κίμων» δεν σημαίνει το τέλος, αλλά την αρχή ενός φιλόδοξου προγράμματος ανανέωσης του Στόλου. Η δεύτερη φρεγάτα «Νέαρχος», βρίσκεται ήδη στο στάδιο εξοπλισμού, ενώ η τρίτη, «Φορμίων», έχει καθελκυστεί και προχωρά με γρήγορους ρυθμούς, ενώ ήδη έχει αρχίσει και η ναυπήγηση της τέταρτης φρεγάτας «Θεμιστοκλής».
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Πολεμικού Ναυτικού, οι επόμενες δύο μονάδες θα φέρουν βελτιώσεις βάσει των συμπερασμάτων από την «Κίμων». Στόχος είναι να φτάσουν στο πρότυπο Standard ++, με περαιτέρω ενίσχυση σε αισθητήρες, διασυνδεσιμότητα και συστήματα αυτοπροστασίας.
Το Ναυτικό Επιτελείο καταρτίζει σχέδιο για τη σταδιακή ενσωμάτωση των FDI στον επιχειρησιακό ιστό, σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ.
Ο ρόλος των FDI στο νέο επιχειρησιακό δόγμα
Η «Κίμων» και οι υπόλοιπες τρεις Belharra θα αποτελέσουν τον πυρήνα του εθνικού σχεδίου αεράμυνας περιοχής και διασύνδεσης όλων των οπλικών συστημάτων ξηράς, θάλασσας και αέρα.
Η φρεγάτα θα μπορεί να ανταλλάσσει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο με τα Rafale, τα F-16 Viper, τα UAV και τα επίγεια ραντάρ. Έτσι, σε ένα ενιαίο επιχειρησιακό δίκτυο, κάθε στόχος θα εντοπίζεται, εγκλωβίζεται και αντιμετωπίζεται μέσα σε δευτερόλεπτα.
Με τους πυραύλους ASTER 30, οι Belharra μπορούν να προσφέρουν αντιαεροπορική κάλυψη σε ακτίνα άνω των 100 χιλιομέτρων, λειτουργώντας ως πλωτές πλατφόρμες αεράμυνας. Με το πυραυλικό σύστημα RAM και τα αντίμετρα ηλεκτρονικού πολέμου (ECM), παραμένει ικανή να προστατεύεται απέναντι σε επιθέσεις κορεσμού.
Η ιστορική διάσταση
Η τελευταία φορά που το Πολεμικό Ναυτικό παρέλαβε καινούργια φρεγάτα ήταν στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Έκτοτε, οι μονάδες επιφανείας αποτελούνται από τις φρεγάτες ΜΕΚΟ και τις παλαιότερες φρεγάτες κλάσης S. Η παραλαβή της «Κίμων» μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες σηματοδοτεί μια ιστορική ανανέωση του στόλου.
Το νέο πλοίο δεν είναι απλώς μια προσθήκη, αλλά ένα σύμβολο τεχνολογικής υπεροχής και στρατηγικής αναβάθμισης. Μαζί με τα Rafale, τα F-16 Viper, τα MH-60R και τα επερχόμενα F-35, οι FDI θα ενταχθούν σε μια ολοκληρωμένη αρχιτεκτονική ισχύος που σηματοδοτούν το πέρασμα σε μια νέα εποχή.
Πηγή: OnAlert.gr – Ρεπορτάζ: Κώστας Σαρικάς