Κυριακή, 28 Απρ.
21oC Αθήνα

Η αποστολή της ελληνικής φρεγάτας στην πολυεθνική επιχείρηση Prosperity Guardian

Η αποστολή της ελληνικής φρεγάτας στην πολυεθνική επιχείρηση Prosperity Guardian

Η ελληνική φρεγάτα που θα συμμετέχει στην επιχείρηση «Prosperity Guardian» καλείται να αντιμετωπίσει τη μεγάλη πρόκληση της αποστολής στην Ερυθρά Θάλασσα, με «όπλα» τη ναυτοσύνη των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού και την εμπειρία που έχουν από την ελληνοτουρκική κρίση το 2020 όταν βρίσκονταν για μήνες στη θάλασσα.

Αν και ο Αξιωματικός – σύνδεσμος του Στόλου δεν έχει ακόμη πάει στο Μπαχρέιν για να συνεργαστεί με τους συναδέλφους του από τις χώρες που συμμετέχουν στην επιχείρηση, το Πολεμικό Ναυτικό ήδη έχει αρχίσει τις προετοιμασίες.

Οριστική απόφαση για το πλοίο το οποίο θα λάβει μέρος στην Prosperity Guardian δεν έχει ακόμη ληφθεί ωστόσο φαβορί φέρεται να είναι η φρεγάτα «ΥΔΡΑ» με εναλλακτική λύση τη φρεγάτα «Ψαρά».

Το ενδεχόμενο αποστολής εκσυγχρονισμένης φρεγάτας «S» έχει ήδη απορριφθεί τόσο εξαιτίας της μεγάλης ηλικίας των πλοίων όσο και της σημαντικής υπεροχής των βλημάτων επιφανείας – αέρος ESSM των ΜΕΚΟ έναντι των Sea Sparrow των Kortenaer. Στόχος του Ναυτικού Επιτελείου τις επόμενες εβδομάδες έως και τον απόπλου της φρεγάτας είναι η όσο το δυνατό καλύτερη προετοιμασία του πλοίου, του οργανικού ελικοπτέρου S-70 Αegean Hawk, των πληρωμάτων αλλά και της ενισχυμένης Ομάδας των κομάντος Ειδικών Επιχειρήσεων που θα βρίσκονται πάνω στη φρεγάτα.

Αν και ακόμη δεν έχουν γίνει γνωστά τα πλοία που θα συμμετέχουν στην Prosperity Guardian, η ελληνική φρεγάτα η οποία θα βάλει ρότα για την Ερυθρά Θάλασσα είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αποτελεί την παλαιότερη Μονάδα επιφανείας της αρμάδας καθώς σύμφωνα με την εικόνα που έχει το Ναυτικό Επιτελείο όλες οι υπόλοιπες χώρες θα συμμετέχουν με καινούργια πλοία.

Μονάδες δηλαδή εξοπλισμένες με τεχνολογία αιχμής της τελευταίας δεκαετίας και σύγχρονα οπλικά συστήματα. Αντίθετα, η ελληνική φρεγάτα μεταφέρει τεχνολογία ηλικίας τεσσάρων δεκαετιών η οποία αφορά κυρίως τα ηλεκτρονικά της συστήματα και τους αισθητήρες. Όσο άρτια κι αν έχει συντηρηθεί το πλοίο είναι ξεκάθαρο ότι υπολείπεται με ότι αυτό συνεπάγεται έναντι των απειλών.

Και μπορεί τα δύο συστήματα εγγύς προστασίας τύπου Phalanx να στήσουν «ασπίδα» προστασίας γύρω από το πλοίο, όμως είναι γνωστό ότι δεν μπορούν να εγκλωβίσουν στόχους οι οποίοι κινούνται με πολύ χαμηλές ταχύτητες όπως τα drones, τα οποία άλλωστε θα αποτελούν και την κύρια απειλή στη συγκεκριμένη περιοχή. Σε μια τέτοια περίπτωση την αναχαίτιση θα αναλάβουν οι πιο ισχυροί και φυσικά υψηλού κόστους πύραυλοι τύπου ESSM.

 

Ειδικά, εάν πρόκειται για επίθεση κορεσμού από πολυάριθμα drones θα χρειαστούν αρκετοί από τους συνολικά 16 ESSM που διαθέτει στα κελιά της κάθε φρεγάτα ΜΕΚΟ. Επιπλέον οι φρεγάτες κλάσης «ΥΔΡΑ» δεν διαθέτουν ηλεκτρονικά συστήματα παρεμβολών jammers τελευταίας τεχνολογίας και ως μόνη λύση εξετάζεται η χρησιμοποίηση ενός επιπλέον εξωτερικού συστήματος το οποίο όμως δεν θα μπορεί να συνδεθεί με τα μέσα του πλοίου και θα διαθέτει περιορισμένη ακτίνα δράσης.

Όλα τα ενδεχόμενα και οι δυνατότητες θωράκισης της φρεγάτας, η οποία θα κινηθεί προς την Ερυθρά Θάλασσα εξετάζονται από το Ναυτικό Επιτελείο και αναζητούνται οι καλύτερες λύσεις. Δεδομένο θεωρείται πάντως θα επιδιωχθεί, εκ μέρους της ελληνικής πλευράς η ανάληψη χώρου ευθύνης, σε περιοχή που θα είναι όσο το δυνατό λιγότερο επικίνδυνη για επιθέσεις drones. Και αυτό μεταφράζεται σε χώρο δράσης της ελληνικής φρεγάτας σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη απόσταση από την Υεμένη και τις περιοχές από τις οποίες απογειώνονται τα drones των Χούθι.

Του Κώστα Σαρικά/onalert

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις