Σάββατο, 27 Απρ.

NASA: Το Perseverance ανακάλυψε οργανική ύλη στον πλανήτη Άρη – Τι σημαίνει για την ύπαρξη ζωής

Φωτογραφία Αρχείου / ΑΠΕ - ΜΠΕ

Διάφορους τύπους μορίων οργανικής ύλης βρήκε το ρόβερ Perseverance της NASA στον πλανήτη Άρη και η ανακάλυψη αυτή εγείρει νέα ερωτήματα για το παρελθόν του κόκκινου πλανήτη, ωστόσο δεν είναι σαφές αν προέρχονται από παλαιότερη μορφή ζωής ή αν σχηματίστηκαν από άλλους παράγοντες.

Σύμφωνα με τον Independent, που επικαλείται τους επιστήμονες της NASA, το ρόβερ Perseverance εντόπισε την οργανική ύλη στον κρατήρα Jezero του πλανήτη Άρη και δεν αποκλείεται να προέρχεται από βιοτική ύλη, δηλαδή να υπήρχε ζωή παλαιότερα εκεί ή να σχηματίστηκε από άλλους παράγοντες.

Μόρια οργανικής ύλης μπορούν να σχηματιστούν από αλληλεπιδράσεις μεταξύ νερού και σκόνης αλλά και να εντοπιστούν σε κομμάτια μετεωριτών και άλλων υλικών που μπορεί να έχουν πέσει στην επιφάνεια του πλανήτη Άρη.

Όπως και να ‘χει, η ανακάλυψη του Perseverance είναι σημαντική γιατί μπορεί να δώσει νέα στοιχεία για το – πιθανότατα πιο ενεργό από όσο πιστεύαμε – παρελθόν του πλανήτη Άρη αλλά και να γίνουν πιο ουσιαστικά βήματα για ενδεχόμενη ανακάλυψη εξωγήινης ζωής.

Άλλωστε, είναι γνωστές οι εκτιμήσεις ότι ο πλανήτης Άρης ήταν γεμάτος νερό πιο παλιά. Εννοώντας πιο παλιά, μπορεί να μιλάμε ακόμα και για εκατομμύρια ή και δισεκατομμύρια χρόνια πριν, όμως τα μόρια οργανικής ύλης που βρήκε το ρόβερ της NASA, μπορούν να ρίξουν φως σε πιθανές πηγές άνθρακα, οι οποίες θα μπορούσαν να δώσουν ζωή.

Ο κρατήρας Jezero και το σύστημα SHERLOC

Ο κρατήρας Jezero είναι ένας από τους πιο σημαντικούς του πλανήτη Άρη, καθώς πριν από δισεκατομμύρια χρόνια εκεί υπήρχε μια τεράστια λίμνη.

Ανακαλύφθηκε το 2021 και από τότε οι επιστήμονες της NASA εξερευνούν τη γεωλογική σύνθεση του δαπέδου του κρατήρα χρησιμοποιώντας μια σειρά εργαλείων στο ρόβερ που μπορούν να τραβήξουν φωτογραφίες και να αναλύσουν τους βράχους.

Ένα από αυτά τα εργαλεία είναι το σύστημα SHERLOC (Scanning Habitable Environments with Raman and Luminescence for Organics and Chemicals), που ερευνά κατοικήσιμα περιβάλλοντα με φασματοσκόπιο και άλλους τύπους φωτισμού.

Τα μόρια οργανικής ύλης εντοπίστηκαν και στα 10 σημεία που ερεύνησε το Perseverance στο δάπεδο του Jezero, τα οποία «έδειξαν» μια ποικιλία με συσχετισμούς ορυκτών αλλά και μια χωρική κατανομή που είναι μοναδική για κάθε συνδυασμό.

Χωρική κατανομή είναι η διάταξη ενός φαινομένου σε όλη την επιφάνεια ενός πλανήτη και η γραφική απεικόνιση μιας τέτοιας διάταξης είναι ένα σημαντικό εργαλείο στις γεωγραφικές και περιβαλλοντικές στατιστικές.

«Τα ευρήματα μάς υποδηλώνουν ότι μπορεί να υπάρχει μια ποικιλία αρωματικών μορίων που επικρατούν στην επιφάνεια του Άρη, όπου τα υλικά αυτά παραμένουν εκεί παρά την έκθεσή τους σε άλλα φαινόμενα στην επιφάνειά του.

Αυτά τα οργανικά μόρια βρίσκονται σε μεγάλο βαθμό μέσα σε ορυκτά που συνδέονται με υδατικές διεργασίες, υποδεικνύοντας ότι αυτές οι διεργασίες μπορεί να είχαν βασικό ρόλο στην οργανική σύνθεση, μεταφορά ή διατήρησή τους στον πλανήτη Άρη», εξηγούν οι επιστήμονες της NASA στο περιοδικό Nature.