Πέθανε ο Ratan Tata, πρόεδρος της μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ινδίας. Η Tata Motors κατασκευάζει αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία, επαγγελματικά βαν και στρατιωτικά οχήματα.
Ο Ratan Tata, ο πρώην πρόεδρος της πολυεθνικής αυτοκινητοβιομηχανίας της Ινδίας, «έφυγε» από τη ζωή σε ηλικία 86 ετών την Τετάρτη (09.10.2024), σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας Tata Motors.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο Tata, ο οποίος διηύθυνε τον όμιλο δραστηριοτήτων για περισσότερα από 20 χρόνια ως πρόεδρος, υποβαλλόταν σε εντατική θεραπεία σε νοσοκομείο της Βομβάης, ανέφεραν στο Reuters άτομα από το στενό του περιβάλλον.
H Tata Motors, η οποία πρωταγωνιστεί στην παγκόσμια αγορά με μία σειρά από εξαγορές υψηλού προφίλ, παράγει αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία, επαγγελματικά βαν και στρατιωτικά οχήματα.
Είναι η 18η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία, η τέταρτη μεγαλύτερη κατασκευάστρια φορτηγών και η δεύτερη μεγαλύτερη κατασκευάστρια λεωφορείων κατ’ όγκο στον κόσμο.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ιδρύθηκε το 1945, αρχικά ως κατασκευάστρια μόνο ατμομηχανών.
Η Tata Motors κατατάσσεται 314η στο Fortune Global 500 του 2012, με τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως και είχε 82.797 υπαλλήλους το 2019.
REUTERS/Amit Dave/File Photo
Ratan Tata: Η επαγγελματική του διαδρομή
Αφού σπούδασε αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ, ο Ράταν Τάτα επέστρεψε στην Ινδία και το 1962 άρχισε να εργάζεται για τον όμιλο που είχε ιδρύσει ο προπάππος του σχεδόν έναν αιώνα νωρίτερα. Εργάστηκε σε πολλές εταιρείες Tata, όπως τις Telco (σήμερα Tata Motors Ltd) και Tata Steel Ltd, αφήνοντας το στίγμα του αφού εξάλειψε τις ζημιές και αύξησε το μερίδιο αγοράς στη National Radio & Electronics Company.
Το 1991 πήρε τα ηνία του ομίλου μετά την αποχώρηση του θείου του, του Τζ.Ρ.Ντ. Τάτα. Ήταν ακριβώς η στιγμή που η Ινδία ξεκινούσε ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις που άνοιξαν την οικονομία της στον κόσμο και οδήγησαν σε μια εποχή υψηλής ανάπτυξης. Στα πρώτα του βήματα, ο Ratan Tata επιχείρησε να ελέγξει ορισμένους επικεφαλής των εταιρειών του ομίλου, επιβάλλοντας υποχρεωτική ηλικία συνταξιοδότησης και προωθώντας νεότερα στελέχη σε ανώτερες θέσεις. Το 1996 ίδρυσε την εταιρεία τηλεπικοινωνιών Tata Teleservices.
Αλλά για να αναπτυχθεί σωστά, ο όμιλος αποφάσισε ότι έπρεπε να στραφεί πέρα από τις ινδικές ακτές. «Αναζητώντας την ανάπτυξη και την αλλαγή των κανόνων είπαμε ότι μπορούμε να αναπτυχθούμε με εξαγορές, κάτι που δεν είχαμε κάνει ποτέ στο παρελθόν», εξήγησε ο ίδιος σε μια συνέντευξή του το 2013.
Ο όμιλος αγόρασε τη βρετανική εταιρεία τσαγιών Tetley το 2000 έναντι 432 εκατ. δολαρίων και την αγγλοολλανδική χαλυβουργία Corus το 2007 έναντι 13 δισεκ. δολαρίων – τότε ήταν η μεγαλύτερη εξαγορά ξένης εταιρείας από οποιαδήποτε ινδική εταιρεία. Στη συνέχεια η Tata Motors αγόρασε τη βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία Jaguar και τη Land Rover από τη Ford Motor Co έναντι 2,3 δισεκ. δολαρίων.
Η Tata Motors κατασκεύαζε το Indica, το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε στην Ινδία, καθώς και το Nano, το φτηνότερο αυτοκίνητο του κόσμου, όπως το αποκαλούσε, αφού κόστιζε μόνο 100.000 ρουπίες (περίπου 1.200 δολάρια). Η παραγωγή του Nano σταμάτησε έπειτα από δέκα χρόνια.
Ο Ράταν Τάτα είχε δίπλωμα πιλότου και κάποιες φορές πιλοτάριζε ο ίδιος το αεροπλάνο της εταιρείας. Δεν παντρεύτηκε ποτέ και ήταν γνωστός για τον σχετικά ταπεινό τρόπο ζωής του και το φιλανθρωπικό έργο του. Σχεδόν τα δύο τρίτα του μετοχικού κεφαλαίου της Tata Sons, της εταιρείας χαρτοφυλακίου του ομίλου, ανήκουν σε φιλανθρωπικά καταπιστεύματα.
Ο Ratan Tata παρέμεινε επίτιμος πρόεδρος του ομίλου, μετά την αποχώρησή του. Τα τελευταία χρόνια επένδυσε σε ινδικές startup, στηρίζοντας πληθώρα εταιρειών, όπως την εταιρεία ψηφιακών πληρωμών Paytm, την Ola Electric και την εταιρεία υπηρεσιών Urban Company.