weather-icon °C AΘΗΝΑ

Η εφευρετικότητα της Καμόρα και οι διαφημιστικές πινακίδες

Η εφευρετικότητα της Καμόρα και οι διαφημιστικές πινακίδες

Η εφευρετικότητα του οργανωμένου εγκλήματος στη Νάπολη για να βγάζει χρήματα από κάθε επιχειρηματική κι οικονομική δραστηριότητα είναι ανεξάντλητη. Τελευταίο παράδειγμα η εκμετάλλευση των διαφημιστικών πινακίδων που έχουν τοποθετηθεί, για να καλύψουν τις εργασίες ανακαίνισης και συντήρησης του ναού της Σάντα Μαρία του Πορτοσάλβο, οι οποίες προκειμένου να εξυπηρετούν τα έσοδα της Καμόρα έχουν μετατραπεί για 30 χρόνια σε… γιοφύρι της Άρτας.

Στην εκκλησία της Σάντα Μαρία του Πορτοσάλβο υπήρχε κι ένας πίνακας του Καραβάτζιο, που όμως το 2004 μεταφέρθηκε μαζί με άλλα ιστορικά έργα του ναού προς φύλαξη, όταν η επιτροπή διαχείρισής του επεσήμανε τους μεγάλους κινδύνους στη δομή του κτίσματος, που χρονολογείται από τον 17ο αιώνα. «Σύντομα θα επιστρέψει στον ναό», ευελπιστεί ο πατήρ Σαλβατόρε Φρατελάντσα, που προϊσταται του εκκλησιαστικού συμβουλίου του ναού που επιβλέπει τις εργασίες, αλλά και τις διαφημιστικές χορηγίες.

Κι είναι ακριβώς αυτά τα δύο στοιχεία, οι διαφημίσεις και η ανακαίνιση που αποτελούν τα αγκάθια στη νέα υπόθεση διαφθοράς. Η μεν ανακαίνιση, που ξεκίνησε πριν 30 χρόνια, φαίνεται να μην τελειώνει ποτέ, ενώ οι διαφημιστικές επιγραφές που έχουν αναρτηθεί στις τέσσερις πλευρές του ναού και υποτίθεται ότι από τα έσοδά της θα χρηματοδοτούνται οι εργασίες, βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας έρευνας για διαφθορά από τη μαφιόζικη οργάνωση της Καμόρα.

Και αυτό, γιατί η εταιρεία που έχει αναλάβει την ανάρτηση των διαφημιστικών επιγραφών, η Spm φέρεται να εμπλέκεται στην υπόθεση ξεπλύματος βρώμικου χρήματος για λογαριασμό της λεγόμενης «συμμορίας των Καζαλέζι» (που δρα στο προάστιο Καζαλ ντελ Πρίντσιπε) και ιδιαίτερα του Μάριο Γιαβατσάρο, που σύμφωνα με τις Αρχές είναι ο ταμίας της συμμορίας. Μάλιστα, οι υπηρεσίες κατά της Μαφίας έχουν ζητήσει να κλείσει η εταιρεία και να κατασχεθούν τα υπάρχοντά της.

Η Spm έχει συνάψει με το εκκλησιαστικό συμβούλιο της Σάντα Μαρία δύο συμβόλαια, το 2015 και το 2018, για διαφημιστικές επιγραφές στις όψεις της. Το ερώτημα που γεννάται είναι εάν είναι δυνατόν η Εκκλησία να συνεργάζεται και να βρίσκεται υπό την επιρροή των «Καζαλέζι»; Όπως υποστηρίζει ο πατέρας Φρατελάντσα, ο ίδιος ανέλαβε τον ναό μόλις το 2018 και δεν γνώριζε τίποτε. Κι ούτε κανείς, ούτε ακόμη από τις Αρχές και την Περιφέρεια, τον ενημέρωσε για τα συμβόλαια. Όπως προσθέτει, μόλις ενημερώθηκε για την έρευνα διέταξε την αναστολή του συμβολαίου.

Αλλά ακριβώς η Περιφέρεια είναι εκείνη που εμπλέκεται περισσότερο στην υπόθεση αυτή, καθώς είναι ένας από τους κυριότερους πελάτης της Spm. Ακόμη κι εάν δεν είναι σε γνώση της, εμπλέκεται με μία εταιρεία που χρηματοδοτεί την Καμόρα, υπογράφοντας διαφημιστικά συμβόλαια μαζί της. Υπολογίζεται πως η Περιφέρεια έχει πληρώσει ποσά μεταξύ 15 έως 25.000 ευρώ για την ανάρτηση διαφημιστικών πινακίδων, για μία περίοδο 15 ημερών, που προβάλλουν πολιτιστικά γεγονότα που οργανώνει, ή την πρόσφατη Πανεπιστημιάδα.

Εξάλλου, η Σάντα Μαρία του Πορτοσάλβο είναι ένα από τα καλύτερα σημεία για διαφήμιση, καθώς η οδός Μαρίνα είναι μία από τις πιο πολυσύχναστες της πόλης και συνδέει το λιμάνι με το κέντρο και τη διασχίζουν οι πολυάριθμοί επισκέπτες της Νάπολης, που καταφθάνουν με τα κρουαζιερόπλοια.

Όπως είναι σαφές, τα κέρδη που αποκομίζει από κάθε διαφήμιση η Spm είναι αστρονομικά, ενώ η ίδια αποδίδει μόλις 9.000 ευρώ στην εκκλησία για τα έργα συντήρησης κι αποκατάστασης. Ποσό που δεν διευκολύνει, φυσικά, την ταχεία ολοκλήρωση των έργων αποκατάστασης, γεγονός που ωφελεί μόνον τη διάρκεια των συμβολαίων για τη διαφήμιση στις όψεις της. Τα στοιχεία αυτά είναι λογικό να φέρουν κάποιον να αναρωτιέται, μήπως υπήρχαν υπεύθυνοι μέσα στην ίδια την εκκλησία που θέλησαν να κάνουν κάποια χάρη στην Spm και κατ’ επέκταση στην Καμόρα. Το βέβαιο είναι πως η μαφιόζικη ‘Πιόβρα’ (μεγάλο χταπόδι) δε διστάζει να απλώσει τα πλοκάμια του και στην εκκλησιαστική και καλλιτεχνική κληρονομιάς της Πόλης της Νύμφης Παρθενόπης.

#TAGS MM