Κορονοϊός: Γάτα κολλάει εύκολα άλλη γάτα λένε κινέζοι επιστήμονες

Ο νέος κορονοϊός όχι μόνο μπορεί να μεταδοθεί σε μία γάτα, αλλά αυτή με τη σειρά της να κολλήσει κάποια άλλη γάτα, σύμφωνα με νέα κινεζική επιστημονική έρευνα. Η πιθανότητα λοίμωξης σκύλου και μετάδοσης του κορονοϊού μεταξύ σκύλων φαίνεται να είναι πολύ μικρότερη έως μηδαμινή.

Η μετάδοση από κατοικίδιο ζώο σε άνθρωπο δεν έχει επιβεβαιωθεί έως τώρα, πάντως όσοι έχουν γάτα ή σκύλο στο σπίτι τους, σύμφωνα με τους επιστήμονες, καλά θα κάνουν να παίρνουν κάποιες προφυλάξεις, όπως να πλένουν καλά τα χέρια τους αφού έχουν πιάσει τα ζώα τους και να αποφεύγουν την πολύ κοντινή επαφή ή το μοίρασμα της τροφής, ιδίως αν οι ίδιοι έχουν ύποπτα συμπτώματα.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Κτηνιατρικής Έρευνας Χαρμπίν της Κινεζικής Ακαδημίας Γεωπονικών Επιστημών βρήκαν ότι οι γάτες είναι ευάλωτες στον κορονοϊό και μεταδίδουν τον ιό σε άλλες γάτες, πιθανώς μέσω σταγονιδίων από το στόμα τους.

Ένα άλλο είδος ζώου που βρέθηκε να κολλάει ακόμη πιο εύκολα τον κορονοϊό και να μολύνει άλλα ζώα, είναι η εξημερωμένη νυφίτσα, που χρησιμοποιείται ως ζωικό μοντέλο και στις μελέτες για τη γρίπη.

Από την άλλη, σκύλοι, κοτόπουλα, πάπιες και χοίροι είναι πολύ λιγότερο πιθανό να κολλήσουν το νέο κορονοϊό και να τον μεταδώσουν σε άλλα ζώα.

Οι Κινέζοι γιατροί, με επικεφαλής τον ιολόγο Μπου Ζιγκάο, που έκαναν τη σχετική επιστημονική ανακοίνωση στο bioRxiv (δεν υπάρχει ακόμη κανονική δημοσίευση σε επιστημονικό περιοδικό), σύμφωνα με το «Nature» και τη «Γκάρντιαν», έδωσαν σε πέντε γάτες μεγάλη δόση του ιού. Όταν έγινε ευθανασία σε δύο από τα πειραματόζωα μετά από έξι ημέρες, βρέθηκε γενετικό υλικό (RNA) του κορονοϊού στο σώμα τους, καθώς επίσης λοιμογόνα σωματίδια του ιού στο ανώτερο αναπνευστικό σύστημά τους.

Πως κατέληξαν ότι γάτα κολλάει γάτα

Οι άλλες τρεις μολυσμένες γάτες τοποθετήθηκαν σε κλουβιά δίπλα σε υγιείς γάτες, από τις οποίες τελικά η μία κόλλησε τον ιό. Όλες οι μολυσμένες γάτες βρέθηκαν να έχουν αντισώματα έναντι του ιού, ενώ καμία δεν είχε ορατά συμπτώματα. Επίσης, δεν βρέθηκαν ενδείξεις ότι μία μολυσμένη γάτα μπορεί να μεταδώσει τον ιό σε ανθρώπους.

Είχε προηγηθεί η περίπτωση μίας κατοικίδιας γάτας στο Βέλγιο, η οποία, μία εβδομάδα μετά την εμφάνιση συμπτωμάτων Covid-19 στον ιδιοκτήτη της, άρχισε και η ίδια να έχει δύσπνοια, διάρροια και εμετούς. Τα τεστ από κτηνιάτρους στο Πανεπιστήμιο της Λιέγης επιβεβαίωσαν ότι είχε μολυνθεί από τον κορονοϊό. Ακόμη, έχει αναφερθεί η περίπτωση δύο σκύλων στο Χονγκ Κονγκ που βρέθηκαν να είναι φορείς του ιού.

Παρόμοιες παρατηρήσεις, οι οποίες είχαν δείξει τη δυνατότητα λοίμωξης και μετάδοσης του ιού ανάμεσα στις γάτες, είχαν γίνει στην περίπτωση του γενετικά συγγενικού κορονοϊού που προκάλεσε τη νόσο SARS. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τους επιστήμονες, οι γάτες δεν φαίνεται να είναι σημαντικός φορέας εξάπλωσης της νέας νόσου Covid-19. Όμως, επισήμαναν ότι πρέπει να γίνουν και άλλα πειράματα σε περισσότερες γάτες, με διαφορετικές δόσεις του ιού.

πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ