Κόσμος

Συμφωνία Ρωσίας και Ουκρανίας για τα σιτηρά: Αυτά είναι τα «καυτά» ερωτήματα

Τρία λιμάνια στην περιοχή της Οδησσού θα ξεμπλοκαριστούν μετά τη συμφωνία που υπέγραψαν σήμερα (22.7.2022) στην Κωνσταντινούπολη η Ρωσία και η Ουκρανία για να ξεκινήσουν και πάλι οι εξαγωγές περίπου 20 εκατ. τόνων ουκρανικών σιτηρών.

Επικρατεί παγκόσμια ικανοποίηση για τη συμφωνία μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, αφού είναι «ένα πρώτο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση», σύμφωνα με την ΕΕ και θα «αποτρέψει την επισιτιστική κρίση και τον πληθωρισμό παγκοσμίως», σύμφωνα με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Ωστόσο, είναι μια συμφωνία που αλλάζει τα δεδομένα που επικρατούσαν λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, από την οποία προκύπτουν πολλά ερωτήματα, αφού θα χρειαστεί να βρεθούν κατάλληλα πλοία και πληρώματα –και φυσικά να ασφαλιστούν– κάτι που εκτιμάται ότι θα κοστίσει ακριβά.

Τι προβλέπει η συμφωνία

Από ασφαλείς διαδρόμους θα μπορούν να μετακινούνται τα εμπορικά πλοία στη Μαύρη Θάλασσα και οι δύο πλευρές (Ρωσία και Ουκρανία) δεσμεύονται «να μην επιτεθούν», σύμφωνα με έναν αξιωματούχο των Ηνωμένων Εθνών.

Ο στόχος είναι να βγουν από την Ουκρανία 20-25 εκατομμύρια τόνοι σιτηρών που βρίσκονται σε σιλό στα λιμάνια, την ώρα που πλησιάζει η νέα συγκομιδή.

Στο κέντρο συντονισμού και ελέγχου της επιχείρησης, που θα εδρεύει στην Κωνσταντινούπολη, θα βρίσκονται εκπρόσωποι και των τεσσάρων πλευρών (Ουκρανία, Ρωσία, Τουρκία, ΟΗΕ). Το κέντρο αυτό θα ορίζει το χρονοδιάγραμμα των δρομολογίων των πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.

Από ποια λιμάνια;

Η Ουκρανία θεωρεί ότι οι εξαγωγές μπορούν να ξαναρχίσουν από την Οδησσό και από τα «δορυφορικά» λιμάνια της, το Πιβντένι και το Τσορνομόρσκ. «Μιλάμε για ουκρανικό σιτάρι από τα ουκρανικά λιμάνια που ελέγχονται από την Ουκρανία», είπε ο Πολ Τουρέ, ο διευθυντής του Ανωτάτου Ινστιτούτου Ναυτιλιακής Οικονομίας (Isemar), υπογραμμίζοντας ότι η Μαριούπολη εξαιρείται, αφού ελέγχεται από τους Ρώσους.

«Για τον λόγο αυτόν δεν μιλάμε για θαλάσσιο εμπόριο αλλά για μια διεθνή λύση στην επισιτιστική κρίση», πρόσθεσε.

Τι θα συμβεί με τις νάρκες;

Οι διαπραγματευτές εγκατέλειψαν την προσπάθεια εκκαθάρισης της Μαύρης Θάλασσας από τις νάρκες που τοποθέτησαν κυρίως οι Ουκρανοί για να προστατεύσουν τα παράλιά τους. «Η αποναρκοθέτηση θα έπαιρνε πάρα πολύ χρόνο», εξήγησε ο ΟΗΕ, διευκρινίζοντας ότι ουκρανικά πλοία-πιλότοι θα ανοίγουν τον δρόμο στα φορτηγά στα χωρικά ύδατα της χώρας, ώστε να αποφεύγουν τις νάρκες.

Η Τουρκία πάντως δήλωσε «έτοιμη» να βοηθήσει στην αποναρκοθέτηση. «Σε περίπτωση ανάγκης, προβλέπεται (από τη συμφωνία) ότι η αποναρκοθέτηση μπορεί να γίνει από τρίτη χώρα. Η Τουρκία είναι έτοιμη να προσφέρει τη βοήθειά της», είπε ο Ιμπραχίμ Καλίν, ο εκπρόσωπος της τουρκικής προεδρίας, μιλώντας στο ιδιωτικό κανάλι NTV.

Με ποια πλοία;

Σύμφωνα με τον Τουρέ, θα πλοία που θα χρησιμοποιηθούν θα είναι κατά κύριο λόγο τουρκικά ή ελληνικά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου αφού η Ελλάδα, όπως υπενθύμισε, διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο. Τα πλοία αυτά μπορούν να μεταφέρουν 20-70.000 τόνους το καθένα.

Θα μπορούσαν επίσης να τεθούν στη διάθεση των Ουκρανών και μεγάλα, ευρωπαϊκά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, για τα προϊόντα των οποίων έχει ήδη γίνει η επεξεργασία σε ουκρανικά εργοστάσια (άλευρα ή ζυμαρικά).

Τα πλοία αυτά θα επιθεωρούνται στην Κωνσταντινούπολη προτού αναχωρήσουν για την Ουκρανία, από τους εκπροσώπους των τεσσάρων μερών, για να διασφαλιστεί ότι δεν θα μεταφέρουν όπλα.

Θα ασφαλίζονται τα δρομολόγια;

Ένα μεγάλο μέρος της Μαύρης Θάλασσας και της Αζοφικής δεν καλύπτεται πλέον από τις εταιρείες ασφάλισης ποντοπόρων πλοίων και εμπορευμάτων, από την αρχή του πολέμου. Τα πλοία θα χρειαστούν επομένως «πρόσθετη κάλυψη, η οποία μένει να συζητηθεί», εξήγησε ο Σιλβέν Γκοντέν, της εταιρείας αντασφάλισης Scor.

«Θα τεθεί το ερώτημα πώς οι ασφαλιστές θα υπολογίσουν τον κίνδυνο και πώς θα τον αναλάβουν. Θα χρειαστεί να γίνει μια συζήτηση για το πώς θα οργανωθεί αυτός ο (θαλάσσιος) διάδρομος, οι αντισυμβαλλόμενοι να κατανοήσουν καλά ποια είναι τα μέτρα ασφαλείας, τα στρατιωτικά μέσα που διατίθενται για να εξασφαλιστεί ότι τα πλοία θα περνούν με ασφάλεια», εξήγησε.

Πόσο θα κοστίσει;

Τα έξτρα ασφάλιστρα για τη Μαύρη Θάλασσα ανέρχονταν στο παρελθόν στο 5-7% της ασφαλιζόμενης αξίας του πλοίου, είπε ο Γκοντέν, για να δώσει μια τάξη μεγέθους. Συνήθως, η ασφάλιση του φορτίου στοιχίζει μεταξύ 0,2-0,5% της αξίας του, φτάνοντας μέχρι και το 1% για τα γερασμένα πλοία. «Είναι τεράστιο ποσό!», σημείωσε.

«Όταν μιλάμε για εμπόλεμες ζώνες, η κοστολόγηση γίνεται κατά περίπτωση και το κόστος μπορεί πολύ γρήγορα να εκτιναχθεί στα ύψη», είπε ο Ματιέ Μπερουριέ, ο γενικός διευθυντής της ναυλομεσίτριας εταιρείας Eyssautier Verlingue.

Και το πλήρωμα;

«Είναι κρίσιμης σημασίας να εγγυηθούμε την ασφάλεια των πληρωμάτων, αν θέλουμε να εφαρμοστεί γρήγορα αυτή η συμφωνία», σχολίασε το Διεθνές Επιμελητήριο Εμπορικής Ναυτιλίας (ICS). «Τίθεται το ερώτημα (…) με ποιον τρόπο μπορούμε να εκπαιδεύσουμε αποτελεσματικά τα πληρώματα των πλοίων στην περιοχή ώστε να τηρηθούν οι προθεσμίες», πρόσθεσε.

Πόσο χρόνο θα διαρκέσει η επιχείρηση;

«Απομένει ακόμη να γίνει πολλή δουλειά», επέμεινε το ICS.

Σύμφωνα με ειδικούς που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις, χρειάζονται ακόμη τρεις-τέσσερις εβδομάδες για να οριστικοποιηθούν οι λεπτομέρειες και να καταστεί λειτουργική η συμφωνία. Ο υπουργός Άμυνας της Ρωσίας πάντως θεώρησε ότι είναι εφικτό να ξεκινήσει η διαδικασία «εντός των επόμενων ημερών».

Η συμφωνία ισχύει για τέσσερις μήνες, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να εξάγονται 8 εκατομμύρια τόνοι κάθε μήνα για να αδειάσουν τα ουκρανικά σιλό.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Κόσμος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Κόσμος: Περισσότερα άρθρα
Bloomberg: Η Ευρωπαϊκή Ένωση σε κρίσιμο σταυροδρόμι μπροστά στο κύμα λαϊκισμού και εθνικισμού
Μετά την κρίση του ευρώ, το Brexit και την πανδημία, η ΕΕ κλονίζεται εκ νέου από μια σειρά κρίσεων, την ώρα που οι εθνικιστικές και λαϊκιστικές δυνάμεις ενισχύονται σε πολλά κράτη-μέλη
Η αστυνομία χρησιμοποιεί δακρυγόνα κατά τη διάρκεια διαδήλωσης στη Γαλλία
Καυστικός ο Τζον Στιούαρτ κατά του Τραμπ μετά την απομάκρυνση του Τζίμι Κίμελ: «Καλησπέρα από τον πατριωτικά υπάκουο οικοδεσπότη σας»
Επιστρέφοντας στο Comedy Central, ο παρουσιαστής σατίρισε τον Ντόναλντ Τραμπ και τη λογοκρισία γύρω από την υπόθεση του Τζίμι Κίμελ, σε ένα σόου γεμάτο ειρωνεία και πολιτική κριτική
Ο Τζον Στιούαρτ στο The Daily Show
1
Το Ισραήλ κλείνει βασικό πέρασμα με την Ιορδανία μετά από αιματηρή επίθεση
Δύο Ισραηλινοί στρατιώτες σκοτώθηκαν από οδηγό που μετέφερε ανθρωπιστική βοήθεια από την Ιορδανία – Σε αντίποινα, οι ισραηλινές αρχές έκλεισαν το βασικό πέρασμα μεταξύ Δυτικής Όχθης και Ιορδανίας
Ισραηλινές δυνάμεις ασφαλείας κοντά στα σύνορα με την Ιορδανία
1
Τζίμι Κίμελ: Οι σταρ των late-night στηρίζουν τον παρουσιαστή – Ο Ντόναλντ Τραμπ απειλεί και άλλους επικριτές του
Η αναστολή της εκπομπής του Τζίμι Κίμελ από το ABC συνεχίζει να προκαλεί σοκ – Την ώρα που παρουσιαστές καταγγέλλουν επίθεση στην ελευθερία του λόγοτ, ο Ντόναλντ Τραμπ απειλεί άλλους επικριτές του
Ο Τζίμι Κίμελ
Μαχητικό αεροσκάφος FCAS: Γερμανία και Ισπανία θέλουν λύση έως τα τέλη του 2025
Το Βερολίνο και η Μαδρίτη δηλώνουν αποφασισμένες να επιταχύνουν το ευρωπαϊκό πρόγραμμα του μαχητικού αεροσκάφους του μέλλοντος, το οποίο παραμένει βαλτωμένο εδώ και χρόνια λόγω βιομηχανικών διαφωνιών
Ένα μοντέλο του FCAS