Κόσμος

Τwix, Dior, Benetton και άλλες διαφημίσεις που ξεπέρασαν τα όρια και κόπηκαν

Διαφήμιση Benetton

Η διαφήμιση είναι μια μορφή τέχνης. Μπορεί να είναι χιουμοριστική, συγκινητική, προκλητική ή ακόμα και σοκαριστική προκειμένου να τραβήξει και κυρίως να διατηρήσει την προσοχή του κοινού. Ωστόσο, το αδιάκοπο αυτό «κυνήγι εντυπώσεων» συχνά οδηγεί σε υπερβολές.

Δεν είναι λίγες οι φορές που οι δημιουργοί των διαφημίσεων περνούν τη γραμμή του επιτρεπτού – και τότε έρχεται η ώρα των ρυθμιστικών αρχών να αναλάβουν δράση.

Διαφημίσεις που ξεπέρασαν τα όρια της δεοντολογίας ή του καλού γούστου και κατέληξαν να απαγορευτούν, ακριβώς επειδή απλά… το παράκαναν.

Με αφορμή την πρόσφατη απαγόρευση της διαφήμισης της σοκολάτας Twix στη Βρετανία, ας δούμε μερικές από τις πιο γνωστές – και αμφιλεγόμενες – περιπτώσεις διαφημίσεων που τελικά… κόπηκαν.

Twix

Το διαφημιστικό, που προβαλλόταν στη τηλεόραση του Ηνωμένου Βασιλείου, παρουσίαζε έναν άνδρα με μακριά μαλλιά και μουστάκι να συμμετέχει σε μια θεαματική καταδίωξη, η οποία καταλήγει σε σύγκρουση δύο ίδιων, καραμελοχρώμων αυτοκινήτων που «στοιβάζονται» το ένα πάνω στο άλλο – σαν τις δύο μπάρες της σοκολάτας Twix.

Η διαφήμιση έκλεινε με μια μπάρα Twix να πέφτει μέσα από τις ηλιοροφές των δύο αυτοκινήτων, ενώ αυτά απομακρύνονται «ενωμένα», συνοδευόμενα από το σύνθημα «two is more than one» («δύο είναι καλύτερα από ένα»).

Η Αρχή Προτύπων Διαφημίσεων του Ηνωμένου Βασιλείου (ASA) την έκρινε ως προβολή επικίνδυνης και επιθετικής οδήγησης – και διέταξε την απόσυρσή της από την τηλεόραση.

Προηγουμένως, έλαβε πέντε επίσημες καταγγελίες από τηλεθεατές που θεώρησαν ότι η σκηνή ενθαρρύνει επικίνδυνη οδήγηση. Η εταιρεία Mars-Wrigley, ιδιοκτήτρια της Twix, υπερασπίστηκε τη διαφήμιση λέγοντας ότι πρόκειται για μια «κινηματογραφική σκηνή» σε ένα «φανταστικό, μη ρεαλιστικό περιβάλλον», ενώ και ο φορέας Clearcast – που ελέγχει τις τηλεοπτικές διαφημίσεις πριν από τη μετάδοσή τους – είχε εγκρίνει το περιεχόμενο.

«Η διαφήμιση δεν πρέπει να ξαναπροβληθεί με την παρούσα μορφή», δήλωσε η ASA, τονίζοντας ότι δεν επιτρέπεται να προβάλλονται σκηνές που ενδέχεται να παραβιάζουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ή να παροτρύνουν σε απερίσκεπτη συμπεριφορά στον δρόμο.

Από την πλευρά της η Mars-Wrigley, υποστήριξε ότι όλα τα γυρίσματα έγιναν με νόμιμες ταχύτητες και με έμφαση στην ασφάλεια, ενώ υπενθύμισε ότι το brand Twix έχει εδώ και χρόνια συνδέσει την ταυτότητά του με το «παράλογο χιούμορ».

Protein World

Η αφίσα με το μοντέλο να φοράει μπικίνι και το ερώτημα «Είσαι έτοιμος/η για σώμα παραλίας;» προκάλεσε κύμα αντιδράσεων για body shaming πίσω στο 2015.


Περισσότερες από 300 καταγγελίες ανάγκασαν την ASA να επέμβει, χαρακτηρίζοντας τη διαφήμιση προσβλητική και παραπλανητική ως προς τα υποτιθέμενα αποτελέσματα του προϊόντος αδυνατίσματος.

«Εξετάσαμε τον ισχυρισμό… ότι το μήνυμα παρακινούσε τους αναγνώστες να σκεφτούν αν βρίσκονται στη φυσική κατάσταση που επιθυμούν για το καλοκαίρι, και δεν θεωρήσαμε ότι η συνοδευτική εικόνα υπονοούσε πως οποιοδήποτε διαφορετικό σωματότυπο από αυτόν που απεικονιζόταν ήταν ανεπαρκής ή κατώτερος».

Η φιλανθρωπική οργάνωση για τις διατροφικές διαταραχές Beat χαρακτήρισε την απόφαση «εξαιρετικά απογοητευτική».

Η εκπρόσωπος Ρεμπέκα Φιλντ δήλωσε: «Αν και αναγνωρίζουμε ότι η διαφήμιση και τα μέσα ενημέρωσης δεν προκαλούν άμεσα διατροφικές διαταραχές… γνωρίζουμε πόσο τοξικές μπορούν να γίνουν ορισμένες εικόνες για το άτομο».

Dior 

Η διαφήμιση με τη Νάταλι Πόρτμαν να διαφημίζει μάσκαρα της Dior κρίθηκε παραπλανητική, επειδή οι βλεφαρίδες της είχαν ενισχυθεί ψηφιακά – κάτι που οι θεατές δεν μπορούσαν να διακρίνουν.

Η διαφήμιση αποσύρθηκε τελικά για υπερβολή και ψευδή παρουσίαση του αποτελέσματος.

Είχε προηγηθεί και το παράπονο του ανταγωνιστή L’Oreal, ότι η Dior παραπλανεί τους καταναλωτές για τις δυνατότητες του προϊόντος.

Η Dior παραδέχτηκε ότι η φωτογραφία «πειράχτηκε» ώστε να «διαχωρίσει – μεγαλώσει το μήκος και την καμπύλη των βλεφαρίδων και για να αντικαταστήσει / συμπληρώσει έναν αριθμό κατεστραμμένων βλεφαρίδων για ένα πιο άρτιο στιλιστικό αποτέλεσμα».

Το buzzfeed ρώτησε τη γνώμη ενός ειδικού φωτομοντάζ και το άτομο αυτό εξήγησε ότι οι διαφημίσεις για μάσκαρα, ανεξαρτήτως εταιρείας, είναι όλες πειραγμένες και κάτι τέτοιο είναι εύκολα αντιληπτό.

Xbox

Μια ιδιοφυώς σκοτεινή διαφήμιση… Ένα μωρό γεννιέται, εκτοξεύεται στον αέρα, γερνάει σε δευτερόλεπτα για να καταλήξει σε τάφο, περνώντας το μήνυμα: «Η ζωή είναι σύντομη. Παίξε περισσότερο».

Αν και καλλιτεχνικά εντυπωσιακή, κρίθηκε μακάβρια και αποσύρθηκε μετά από χιλιάδες αντιδράσεις.

Benetton

Η φωτό ήταν πέρα για πέρα αληθινή, όταν σε κάποιο επίσημο ταξίδι ο Πάπας Βενέδικτος φιλήθηκε στο στόμα με τον Μουσουλμάνο ιμάμη Αχμέντ ελ Τάγεμπ.

Αμέσως επικράτησε ο κακός χαμός στο Βατικανό που δήλωσε ότι το brand – που επίσης έκανε και καμπάνια κατά του φόβου για το AIDS – μπέρδεψε την αδελφική αγάπη με σεξουαλικά υπονοούμενα. 

Το αποτέλεσμα δεν χρειάζεται να το γράψουμε, αποσύρθηκε σε χρόνο dt. 

Διαφήμιση Benetton
Πολίτες περνούν μπροστά από μια νέα διαφημιστική αφίσα της Benetton, στις 16 Νοεμβρίου 2011 στο Μιλάνο. Οι αφίσες αποτελούν μέρος της νέας καμπάνιας των United Colors of Benetton με τίτλο «UNHATE», η οποία δημιουργήθηκε από το νεοσύστατο ίδρυμα UNHATE και παρουσιάστηκε παγκοσμίως στο Παρίσι/ Photo by Pier Marco Tacca / Getty Images

Miu Miu, Saint Laurent, Gucci

Ο οίκος Miu Miu προκάλεσε σάλο όταν σε διαφημιστική του καμπάνια πρωταγωνίστησε η 14χρονη τότε ηθοποιός Hailee Steinfeld. Το κορίτσι εμφανίζεται να κάθεται και να κλαίει, όχι γιατί την αγνοούν οι φίλες της, αλλά μάλλον επειδή… αργεί το τρένο;

Όλα αυτά ενώ είναι καθισμένη πάνω στις γραμμές του τρένου. Η καμπάνια απαγορεύτηκε αυστηρά στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς κρίθηκε ότι «απεικονίζει ένα παιδί σε άκρως επικίνδυνη κατάσταση».


Το 2015, ο οίκος Saint Laurent δέχθηκε σφοδρή κριτική όταν το 18χρονο μοντέλο Kiki Willems εμφανίστηκε σε διαφήμιση με υπερβολικά αδύνατη σιλουέτα. Οι Αρχές του Ηνωμένου Βασιλείου έκριναν ότι η εικόνα «προωθεί λανθασμένα και εξαιρετικά ανεύθυνα πρότυπα για τις νέες γυναίκες».

Η απαγόρευση ήρθε μόλις λίγες ημέρες μετά την ψήφιση νομοσχεδίου στη Γαλλική Εθνοσυνέλευση που αποθαρρύνει τη χρήση εξαιρετικά αδύνατων μοντέλων σε πασαρέλες και διαφημίσεις - γερό πλήγμα για τον οίκο.

Παρόμοια μοίρα είχε και ο Gucci το 2016, όταν καμπάνια του με εξίσου αδύνατο μοντέλο αποκλείστηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ο οίκος αντέδρασε έντονα, υποστηρίζοντας ότι «δεν φαίνονται σχεδόν καθόλου κόκαλα», όμως η Αρχή Διαφημιστικών Προτύπων (Advertising Standards Authority) δεν έκανε πίσω ούτε στο ελάχιστο.

Οι απαγορευμένες διαφημίσεις δείχνουν την εύθραυστη ισορροπία μεταξύ δημιουργικότητας, ελευθερίας έκφρασης και κοινωνικής ευθύνης.

Κάθε διαφήμιση που φτάνει στην οθόνη μας αξιολογείται - και, αν χρειαστεί, λογοκρίνεται.

Για το κοινό, μπορεί να είναι απλώς ακόμα μία διαφήμιση που «κόπηκε» αλλά για τους διαφημιστές, είναι συχνά ένα καλό μάθημα για το πού αρχίζει και πού τελειώνει η φαντασία.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Κόσμος
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Newsit Blogs
Κόσμος: Περισσότερα άρθρα
«Το Ιράν θα υπερασπιστεί τον εαυτό του, τώρα δεν είναι ώρα για διπλωματία» λέει ο ΥΠΕΞ και μεταβαίνει το απόγευμα στη Μόσχα
«Πώς μπορεί το Ιράν να επιστρέψει σε κάτι που δεν εγκατέλειψε ποτέ, πόσο μάλλον να καταστρέψει;» υποστήριξε ο Αμπάς Αραγτσί, ο οποίος τις επόμενες ώρες θα συναντηθεί με τον Βλαντίμιρ Πούτιν
Ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν Αμπάς Αραγτσί
Παγκόσμιο σοκ από το χτύπημα των ΗΠΑ στο Ιράν: Βίντεο με αμερικανική υπερβόμβα να χτυπά πυρηνική εγκατάσταση – Ισχυρές εκρήξεις και μανιτάρια φωτιάς
Δορυφορικές εικόνες δείχνουν ζημιές στις εισόδους της υπόγειας πυρηνικής εγκατάστασης στο Φορντό - Σε συντονισμό με το Ισραήλ η επίθεση - Πώς οι αμερικανικές προκάλεσαν πύρινο όλεθρο
Δορυφορική φωτογραφία από το Planet Labs PBC δείχνει τις πυρηνικές εγκαταστάσεις Φορντό μετά την αεροπορική επιδρομή των ΗΠΑ 9
Το Ισραήλ ευχαριστεί τον Τραμπ για το χτύπημα στις πυρηνικές εγκαταστάσεις στο Ιράν: «Thank you, Mr. President» γράφουν πινακίδες στο Τελ Αβίβ
«Σας υποσχέθηκα πως οι πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν θα καταστρέφονταν, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο» ανέφερε νωρίτερα ο πρωθυπουργός του Ισραήλ
Οι αφίσες σε δρόμο του Τελ Αβίβ
5