Κινητήριος μοχλός για την ελληνική οικονομία παραμένει ο τομέας του τουρισμού και των ξενοδοχείων, προσφέροντας, όχι μόνο ευκαιρίες ανάπτυξης και καινοτομίας, αλλά και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας. Η δυναμική του κλάδου αντανακλάται στις συνεχείς προσπάθειες των επιχειρήσεων να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς, διατηρώντας την ανταγωνιστικότητά τους μέσω καινοτομιών και στρατηγικών προσεγγίσεων, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Στο πλαίσιο αυτό, η Randstad, ενσωμάτωσε τον τομέα του τουρισμού και των ξενοδοχείων στην ευρύτερη έρευνα HR Trends, που δημοσιεύει κάθε χρόνο. Η φετινή έκθεση – η οποία δημοσιεύεται για δεύτερη συνεχή χρονιά – φωτίζει τις τάσεις, τις προκλήσεις και τις στρατηγικές που καθοδηγούν τον κλάδο, παρέχοντας μια ολοκληρωμένη εικόνα για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης, την προσέλκυση ταλέντων και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρήσεις.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η έρευνα HR Trends διεξήχθη από τον Οκτώβριο 2023 έως τον Μάιο 2024 και αναλύει δεδομένα που προέρχονται από 105 στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων. Στο webinar με τίτλο «τάσεις στο HR: ξενοδοχεία & τουρισμός», που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου στις 11.00 π.μ. με τον Αλέξανδρο Μπάτσα, Business Area Manager, Hospitality & Tourism, Multilingual Specialties, και τον Χάρη Χαϊδεμενάκη, Branch Manager, Crete, Randstad Ελλάδος, θα παρουσιαστούν αναλυτικά οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις κατά την εύρεση του κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού, καθώς και τα οφέλη και οι προκλήσεις που επιφέρει η εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης (AI) στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων.
Εμπόδια στη στρατηγική προσλήψεων των επιχειρήσεων
Με βάση τα ευρήματα της έρευνας HR Trends για το 2024, οι υποψήφιοι εργαζόμενοι έχουν αυξημένες απαιτήσεις, αναζητώντας καλύτερες οικονομικές απολαβές, ευνοϊκότερες συνθήκες εργασίας και υψηλότερη ποιότητα ζωής.
Για τις επιχειρήσεις, η περιορισμένη εργασιακή εμπειρία και οι εξειδικευμένες δεξιότητες αποτελούν σημαντικές προκλήσεις στη διαδικασία στελέχωσης, – με το 82% των επιχειρήσεων στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων να αναφέρει κυρίως τις μη ρεαλιστικές μισθολογικές προσδοκίες ως κυρίαρχο εμπόδιο και το 67% την έλλειψη κλαδικής εργασιακής εμπειρίας.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η διατήρηση της δέσμευσης των εργαζομένων: η κορυφαία πρόκληση για τις επιχειρήσεις
Είναι αξιοσημείωτο ότι, και φέτος, η μεγαλύτερη πρόκληση για τις ελληνικές επιχειρήσεις στον τομέα του τουρισμού και των ξενοδοχείων παραμένει η διατήρηση της δέσμευσης και αφοσίωσης των εργαζομένων (65%), ενώ ακολουθεί η προσέλκυση ταλέντων (62%) και η εύρεση κατάλληλων ταλέντων από την εγχώρια αγορά εργασίας (57%).
Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, οι επιχειρήσεις εστιάζουν στη βελτίωση των μισθών (81%) – σε μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με πέρυσι- την προσφορά προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης (63%), καθώς και την αναζήτηση ταλέντων από τη διεθνή αγορά εργασίας (34%), παρέχοντας παράλληλα εξατομικευμένα πακέτα παροχών (34%).
Πρόθεση προσλήψεων
Οι επιχειρήσεις στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων καταγράφουν θετική αναπτυξιακή πορεία, όπως αποδεικνύεται από τα πλάνα προσλήψεων για το 2024, με το 21% των ερωτηθέντων να προσβλέπουν σε αύξηση του αριθμού εργαζομένων. Το 77% των επιχειρήσεων πρόκειται να προχωρήσει σε προσλήψεις λόγω της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, το 73% λόγω της επιχειρηματικής ανάπτυξης, ενώ το 32% επενδύει στην ενίσχυση του εργατικού δυναμικού για την κάλυψη αναγκών σε σύγχρονες δεξιότητες. Όσον αφορά τα μελλοντικά σχέδια των επιχειρήσεων, το 71% προβλέπει σταθερότητα στον αριθμό των εργαζομένων, ενώ μόνο το 3% εξετάζει ενδεχόμενες μειώσεις.
Προθυμία αύξησης μισθών για το 76% των επιχειρήσεων
Είναι ενθαρρυντικό ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις, από όλους τους κλάδους εξειδίκευσης, επιδεικνύουν σαφή προθυμία να προσφέρουν πιο ελκυστικές οικονομικές αποδοχές, με το 72% να προτίθεται να αυξήσει τους μισθούς των εργαζομένων του εντός του έτους.
Συγκεκριμένα, στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων, το 76% σχεδιάζει να αυξήσει τα μισθολογικά επίπεδα των εργαζομένων του, το 20% θα διατηρήσει τους μισθούς στα ίδια επίπεδα, ενώ καμία από τις ερωτηθείσες εταιρείες δεν σχεδιάζει μείωση μισθών.
Ελκυστικότητα των επιχειρήσεων
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι εταιρείες που προσφέρουν ανταγωνιστικά πακέτα αποδοχών και παροχών, ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον, καθώς και ευκαιρίες επαγγελματικής ανέλιξης θεωρούνται ιδιαίτερα ελκυστικές από τους υποψήφιους εργαζομένους, με σχεδόν διπλάσια σημασία σε σύγκριση με άλλες παραμέτρους, ακόμη και σε σχέση με τα περσινά δεδομένα.
Στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν και να προσελκύσουν ταλέντα, οι εταιρείες στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων εστιάζουν στα εκπαιδευτικά προγράμματα (78%), τις επιπρόσθετες του μισθού παροχές (37%) και τη γονική άδεια με αποδοχές (30%). Αναφορικά με τις οικονομικές παροχές, οι επιχειρήσεις προσφέρουν, ανάμεσα σε πολλές άλλες, κατά κύριο λόγο κινητό τηλέφωνο, μπόνους απόδοσης, καθώς και επισιτιστικά κουπόνια.
Αιτίες αποχώρησης εργαζομένων
Το 59% των εργαζομένων εγκαταλείπει την τρέχουσα θέση εργασίας του με σκοπό να λάβει υψηλότερες οικονομικές αποδοχές ή πιο ευνοϊκές συνθήκες εργασίας, ενώ καθοριστικό ρόλο παίζει και ο αυξημένος φόρτος εργασίας (52%) αλλά και η επιθυμία αλλαγής επαγγελματικής πορείας (42%).
Επιπλέον, η έλλειψη ταύτισης με την κουλτούρα της εταιρείας (39%) και η αναζήτηση μεγαλύτερης ευελιξίας στο ωράριο (30%) συμβάλλουν στην απόφαση των εργαζομένων να αποχωρήσουν από την τρέχουσα θέση εργασίας τους, αναδεικνύοντας την ανάγκη για βελτίωση της εργασιακής εμπειρίας και της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.
Τεχνητή νοημοσύνη: οφέλη και προκλήσεις
Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) αναδεικνύεται ως σημαντικός παράγοντας στην ανάπτυξη για τον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων, επηρεάζοντας καίρια τις λειτουργίες των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με την έρευνα, το 12% εταιρειών υποστηρίζει τη χρήση του ΑΙ και σχεδιάζει να την επεκτείνει, στοχεύοντας είτε στην αυτοματοποίηση επαναλαμβανόμενων εργασιών είτε στη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών. Το 36% είναι «ανοιχτό» στη χρήση του, το 48% δεν έχει σχηματίσει γνώμη, ενώ μόνο το 4% δεν προβλέπει τη χρήση της στο μέλλον.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 67% των επιχειρήσεων στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων την τεχνητή νοημοσύνη στην εξυπηρέτηση πελατών, το 59% στη διαφήμιση και το μάρκετινγκ, ενώ το 45% στη διοικητική υποστήριξη, ενισχύοντας την αποδοτικότητα και την παραγωγικότητά τους.
Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη καθιερώνεται ως βασικό εργαλείο στον τομέα του τουρισμού και των ξενοδοχείων, είναι σημαντικό να αξιολογηθούν, όχι μόνο τα άμεσα οφέλη, αλλά και οι προκλήσεις που προκύπτουν από την εφαρμογή της.
Παρόλο που η υιοθέτηση της τεχνολογίας υπόσχεται ταχύτερη επεξεργασία δεδομένων, αυτοματοποίηση επαναλαμβανόμενων εργασιών και βελτιωμένη εξυπηρέτηση και ικανοποίηση πελατών, η επιτυχημένη ενσωμάτωσή της απαιτεί επενδύσεις σε τομείς, όπως η προστασία δεδομένων, η αναγνώριση των πλεονεκτημάτων του AI και η εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού.