Κυριακή, 28 Απρ.
21oC Αθήνα

Τι φέρνει το 2024 για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα

Τι φέρνει το 2024 για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα
Φωτογραφία-Eurokinissi

Οι εξελίξεις στην ηλεκτροκίνηση υπήρξαν έντονες το 2023 και αναμένεται να ενταθούν το επόμενο έτος.

Καταρχάς, η τεχνολογία συνεχίζει να εξελίσσεται: Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το 2011 η μέση αυτονομία ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος ήταν μόλις 117 χμ και πλέον έχει φτάσει σχεδόν τα 400 χμ. Αντίστοιχες είναι οι βελτιώσεις στο χρόνο φόρτισης, το λογισμικό και φυσικά τα δίκτυα φόρτισης που διεθνώς έχουν επεκταθεί σημαντικά στα χρόνια που προηγήθηκαν.

Μέχρι πρόσφατα ο στόχος των αυτοκινητοβιομηχανιών ήταν να ανεβάσουν την αυτονομία ώστε να μειώσουν το άγχος των οδηγών. Πλέον, τη θέση του παίρνει ένα νέο στοίχημα: Να προσφέρουν μοντέλα οικονομικά με τιμή στα 20 – 25.000 ευρώ δίχως τις επιδοτήσεις ώστε να ανταγωνιστούν ευθέως τα συμβατικά.

Μέσα στο 2023 έκαναν ήδη την εμφάνισή τους τα πρώτα φθηνά ηλεκτρικά μοντέλα, κυρίως από κινεζικούς κατασκευαστές που έκαναν γερή «απόβαση» στην Ευρώπη. Στις αρχές του 2024 πρόκειται να ακολουθήσουν οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες, με μοντέλα μικρομεσαίου μεγέθους που θα τιμολογούνται στα παραπάνω επίπεδα.

Πρόκειται για αυτοκίνητα με αυτονομίες κοντά στα 400χμ που θα επιτρέψουν στους οδηγούς να κινηθούν ηλεκτρικά εντός και εκτός της πόλης εκμεταλλευόμενοι το ολοένα και αυξανόμενο δημόσιο δίκτυο φόρτισης. Το χαμηλό κόστος απόκτησης αποτελεί σημαντικό δέλεαρ αν αναλογιστεί κανείς τη μεγάλη διαφορά ανάμεσα στην τιμή των καυσίμων και την αντίστοιχη του ρεύματος που χρειάζεται για να φορτίσει ένα ηλεκτρικό όχημα.

Συγκεκριμένα στην Ελλάδα, το 2024 αναμένεται να ξεκινήσει σταδιακά η εφαρμογή των δημοτικών σχεδίων φόρτισης (ΣΦΗΟ), ώστε να έχει ο κάθε οδηγός τις λύσεις που χρειάζεται, όχι μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα αλλά και στην περιφέρεια.

Επίσης, σημαντική εξέλιξη για τη χώρα μας είναι η απαίτηση από την 1η Ιανουαρίου 2024 το ένα τέταρτο τουλάχιστον των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται ανά εταιρεία σωρευτικά να είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή plug-in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα.

Την ίδια στιγμή, συνεχίζεται το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά 2”, οι πληρωμές του οποίου έφτασαν τα 5,4 εκατ. ευρώ μόνο το Δεκέμβριο. Συνολικά το 2023 το πρόγραμμα πλήρωσε για 5.823 αιτήσεις που αφορούν 6.021 οχήματα με τη συνολική δαπάνη στα 14 εκατ. ευρώ.

Αξιοσημείωτο είναι ότι η διείσδυση των ηλεκτρικών (BEV) και επαναφορτιζόμενων (PHEV) έφτασε το Νοέμβριο στη χώρα μας το 13,7% όλων των νέων ταξινομήσεων, έχοντας πραγματοποιήσει άλμα 4,5% μέσα σε ένα έτος.

Κατ’ επέκταση, αντιλαμβάνεται κανείς που μπορεί να φτάσει το ποσοστό τους στο εξής με το στόχο του 2030 για ένα στα τρία νέα οχήματα να είναι ηλεκτρικό να μην φαντάζει πλέον άπιαστος, αλλά αρκετά επιτεύξιμος.

Οι παραπάνω εξελίξεις συνθέτουν μια νέα και συναρπαστική εικόνα στην αγορά της ηλεκτροκίνησης τόσο για τη χώρα μας, όσο και διεθνώς.

Κώστας Ανδριοσόπουλος (καθηγητής ενεργειακών οικονομικών στο Audencia Business School)

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις