Δευτέρα, 6 Μαΐ
19oC Αθήνα

Χρηματοδότηση ψάχνουν τα νέα πλωτά τερματικά φυσικού αερίου

Χρηματοδότηση ψάχνουν τα νέα πλωτά τερματικά φυσικού αερίου

Η έναρξη της μη δεσμευτικής φάσης δοκιμής αγοράς (market test) για τον πλωτό τερματικό σταθμό αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στην Θεσσαλονίκη από την Elpedison, έφερε στο προσκήνιο τα αντίστοιχα σχέδια και άλλων ενεργειακών ομίλων.

Το «Thessaloniki FSRU», που προωθεί η κοινή εταιρεία της Helleniq Energy και της ιταλικής Edison, θα αποτελείται από δύο πλοία, συνδυασμένης αποθηκευτικής ικανότητας μεταξύ 250.000 και 280.000 κυβικών μέτρων.

Όπως και τα υπόλοιπα υπό σχεδιασμό πλωτό τερματικό σταθμό αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στοχεύει κυρίως την αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης καθώς η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα προβλέπεται πως θα μειωθεί τα επόμενα χρόνια.

Η υλοποίηση των νέων τερματικών δε συνδέεται μόνο με τα αποτελέσματα των market tests, μέσω των οποίων διερευνάται το ενδιαφέρον της αγοράς για μια τέτοια επένδυση. Συνδέεται κυρίως με την εξασφάλιση χρηματοδότησης όπως συμβαίνει στην περίπτωση του τερματικού που προωθεί η Διώρυγα Gas του ομίλου Motor Oil στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων Κορινθίας.

Πριν από λίγους μήνες ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil Πέτρος Τζαννετάκης είχε υποστηρίξει πως η τύχη της επένδυσης θα εξαρτηθεί από την έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ώστε να λάβει κρατική χρηματοδότηση. Ο κ. Τζαννετάκης είχε δηλώσει τότε πως η λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (Final Investment Decision -–FID) θα εξαρτηθεί από το ύψος της στήριξης που θα λάβει η επένδυση. Το FSRU του ομίλου θα είναι χωρητικότητας έως και 210.000 κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Αντίστοιχο σχέδιο, για FSRU χωρητικότητας μεταξύ 150.000 έως 180.000 κυβικών μέτρων, θέλει να υλοποιήσει η Mediterranean Gas στα ανοικτά του Βόλου. Το σχέδιο προς το παρόν βρίσκεται αντιμέτωπο με τοπικές αντιδράσεις, ενώ απαιτήθηκε η «μετακόμισή» του σε γειτονική θαλάσσια περιοχή.

Το σίγουρο είναι πως στις αρχές του 2024 θα τεθεί σε λειτουργία ο νέος σταθμός FSRU της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη, ο οποίος βρίσκεται υπό κατασκευή. Τόσο η Gastrade, που έχει καταθέσει αίτημα για δεύτερο FSRU στην Αλεξανδρούπολη, όσο και οι Motor Oil, Helleniq Energy και Mediterranean Gas, κοιτάζουν προς τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, αλλά και μακρύτερα προς την Ουκρανία. Πρόκειται για αγορές που βασίζονται ακόμα και σήμερα στο ρωσικό αέριο από το οποίο η Ευρώπη επιδιώκει να απεξαρτηθεί.

Στο πρόσφατο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, γίνεται αναφορά μόνο στα σχέδια των Gastrade και Motor Oil. Αναφέρεται πως «πρόσθετοι πλωτοί σταθμοί LNG έχουν προταθεί, καθώς και άλλες ενισχύσεις του Συστήματος Μεταφοράς. Αυτά θα εξετασθούν στο πλαίσιο της αναγκαιότητάς τους για την εξυπηρέτηση ενδεχόμενων πρόσθετων αναγκών διαμετακόμισης όπως αυτές θα εξελιχθούν δεδομένου ότι, σύμφωνα με τις προβλέψεις αγοράς φυσικού αερίου, για την Ελλάδα μόνο, δεν θα απαιτηθούν πρόσθετες υποδομές εισαγωγής φυσικού αερίου».

Η κυβέρνηση, κάτι που αποτυπώνεται και στο ΕΣΕΚ, επενδύει «στην περαιτέρω ανάδειξη της Ελλάδας σε κρίσιμο διαμετακομιστικό κόμβο φυσικού αερίου για τη μεταφορά μη-ρωσικού αερίου μέσω μη-ρωσικά ελεγχόμενων οδεύσεων και υποδομών τόσο κατά μήκος του άξονα Ανατολής Δύσης κάτι που επιτυγχάνεται θα επιτευχθεί μέσω της υλοποιούμενης περαιτέρω αναβάθμισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και της σχεδιαζόμενης αναβάθμισης του αγωγού ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline, που μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν) όσο και κατά μήκος του άξονα Νότου-Βορά κάτι που επιτυγχάνεται και θα αυξηθεί μέσα από τη λειτουργία και σχεδιαζόμενη υλοποιούμενη αναβάθμιση του διασυνδετήριου αγωγού IGB με τη Βουλγαρία (IGB), του υπό κατασκευή διασυνδετήριου αγωγού IGNM με τη Βόρεια Μακεδονία (IGNM) και του FSRU της Αλεξανδρούπολης.

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις