Σε περίπου 20 νταλίκες θα ισοδυναμεί ο προαστιακός Δυτικής Αττικής, όταν τελικά τεθεί σε λειτουργία η υποδομή που «φιλοδοξεί» να ενώσει περιοχές και κατοίκους του Λεκανοπεδίου με την πρωτεύουσα αλλά και να αποτελέσει δίοδο για τις εμπορευματικές μεταφορές.
Υπό μία έννοια, η χρήση του έργου για μεταφορικούς – εμπορευματικούς σκοπούς (προϊόντα κ.α.) θεωρητικά μπορεί να «βγάλει» από την κυκλοφορία αυτά τα φορτηγά οχήματα. Κατά συνέπεια, είναι κρίσιμη η συχνότητα των δρομολογίων για περιβαλλοντικούς λόγους, όπως, προφανώς, και για θέματα οδικής ασφαλείας. Ουσιαστικά πρόκειται για την αναγέννηση μέρους της παλιάς γραμμής Αθήνα – Κόρινθος, στο τμήμα Άνω Λιόσια – Ελευσίνα – Μέγαρα. Το έργο υπεγράφη στις 21 Δεκεμβρίου 2023 και αποτελεί την πρώτη επέκταση του Προαστιακού εδώ και σχεδόν 15 χρόνια.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε ποσό με ΦΠΑ 132,61 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 106,95 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση πόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΤΑΑ). Επί της ουσίας, θα συνδέει τη Δυτική Αττική με την Αθήνα, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», τον Πειραιά και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Όπως αναφέρθηκε στο πλαίσιο σχετικού συνεδρίου για τις υποδομές – μεταφορές από τον επικεφαλής του ΟΣΕ, Χρ. Τερεζάκη, έχουν εκκινήσει κάποιες αρχικές διεργασίες και εργασίες (ανάδοχος είναι η ΜΕΤΚΑ, όμιλος Metlen). Από τη Διεύθυνση της κατασκευάστριας ΜΕΤΚΑ πρόσφατα μόλις τονίστηκε ότι ολοκληρώνονται οι μελέτες και έχουν ήδη παραγγελθεί τα πρώτα σιδηροδρομικά υλικά.
Ωστόσο, δεν λείπουν τα προβλήματα, ή αλλιώς «τα αγκάθια», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο επικεφαλής του ΟΣΕ. Μεταξύ αυτών, ξεχωρίζουν ζητήματα ιδιοκτησιακά από περιοχές που θα περνάει ο προαστιακός σιδηρόδρομος αλλά και με απαλλοτριώσεις. Πάντως, ήδη το 90% των προβλημάτων έχουν επιλυθεί και αναμένεται μέσα στις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες να λυθούν και τα υπόλοιπα.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Κατά συνέπεια, θα ανοίξει ο δρόμος για επιτάχυνση εργασιών καθώς, μια και το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, υπάρχει αρχικό, θεωρητικά, ορόσημο ολοκλήρωσης για το τέλος του 2025. Πλην όμως, επειδή θεωρείται εξαιρετικά πιθανό το ευρύτερο πλαίσιο – «πακέτο» να λάβει έως 6μηνη παράταση, το dead line «μπαίνει» έως τα μέσα 2026.
Αυτό που έχει επίσης ενδιαφέρον, πέραν από το γεγονός ότι η υποδομή θα επιτρέψει την αναβάθμιση της επιβατικής και εμπορευματικής σύνδεσης των περιοχών της δυτικής Αττικής, είναι, όπως και στην αρχή αναφέραμε, ότι η κυκλοφορία κάθε μέσου τρένου θα ισοδυναμεί με την κυκλοφορία στον δρόμο 15 έως 20 φορτηγών.
Ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής, αφορά στην κατασκευή νέας σύγχρονης, ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 36 χλμ. στα δυτικά της Αθήνας, από τα Άνω Λιόσια μέχρι τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Μεγάρων, εξυπηρετώντας τις κατοικημένες περιοχές Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, καθώς και Νερακίου, Νέας Περάμου και Μεγάρων.
Οι νέοι σιδηροδρομικοί σταθμοί είναι οι: ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, Ασπροπύργου, Βαμβακιάς, Ελευσίνας, ΕΛΠΕ Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, Νέας Περάμου με τελικό προορισμό τα Μέγαρα (ως προαίρεση). Θα εξυπηρετεί το εμπορευματικό έργο, τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ Ασπροπύργου και Ελευσίνας, ενώ θα υπάρχει πρόβλεψη μετεπιβίβασης επιβατών στις γραμμές του υφιστάμενου δικτύου.
Επίσης, προβλέπεται η διαμόρφωση του αστικού τοπίου στο σταθμό Ελευσίνας και κατασκευή ποδηλατοδρόμου μήκους περίπου ενός χιλιομέτρου, αλλά και η αναβάθμιση ή εκ νέου χάραξη οδικών τμημάτων που θίγονται, για τις ανάγκες, που απορρέουν από την αναβάθμιση της υφιστάμενης Σ/Γ.