Στον «αστερισμό» της τεχνολογίας και της ψηφιοποίησης επιθυμούν να εισέλθουν οι Αστικές Συγκοινωνίες της Αθήνας, και με τη συνδρομή του ιδιωτικού τομέα, προς όφελος του επιβατικού κοινού.
Πληρωμές με κάρτα, το κινητό ή το ψηφιακό «πορτοφόλι», σε ακυρωτικό μηχάνημα/πύλη εισόδου – εξόδου, σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, «πρότυπα πεζοδρόμια», ποδηλατόδρομοι, σημεία στάθμευσης, φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα, wi-fi στα λεωφορεία, είναι κάποια από τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα που προγραμματίζουν ή φιλοδοξούν να φέρουν στην υπηρεσία χρηστών και πολιτών οι συγκοινωνιακοί φορείς τα επόμενα χρόνια.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Όλα αυτά, βέβαια, πρέπει από πιλοτικά προγράμματα και σχέδια να γίνουν πραγματικότητα, να βρεθούν χρηματοδοτήσεις και να «χτιστεί», επιτέλους, ο νέος Συγκοινωνιακός Χάρτης της Αθήνας, το νέο συγκοινωνιακό στρατηγικό σχέδιο της Αττικής που θα «κουμπώνει» όλα τα μέσα μεταφοράς και θα ανταποκρίνεται σε νέες ανάγκες και νέα δεδομένα.
Το νέο Στρατηγικό Σχέδιο
Όπως προ ημερών είπε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος, στο πλαίσιο του συνεδρίου ITC2024, η εν εξελίξει μελέτη για το νέο στρατηγικό πλάνο μεταφορών της Αττικής αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2026. Αυτό θα σημάνει την αναδρομολόγηση λεωφορείων και τρόλεϊ, λαμβάνοντας υπόψιν τις κορεσμένες γειτονιές, τις νέες αστικές πυκνώσεις, τις περιοχές όπου κινούνται περισσότερο οι εργαζόμενοι, και μελλοντικά βέβαια τη νέα Γραμμή 4 του μετρό, καθώς θα έχει ορίζοντα 20ετίας. Θα προσδιορισθεί η πραγματική ζήτηση για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, θα εκτιμηθούν οι ανάγκες για νέους προορισμούς και θα εξετασθούν οι νέες τάσεις αστικής μετακίνησης.
«Γίνονται όλες οι απαραίτητες ζυμώσεις, προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή το σχέδιο του Οργανισμού για την επόμενη ημέρα των αστικών συγκοινωνιών. Τον Οκτώβριο, σε ειδική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα παρουσιαστούν στους δήμους οι προτάσεις του Οργανισμού για το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής», αναφέρθηκε.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
«Στο ενδιάμεσο, την άνοιξη του 2025 θα έχουμε στα χέρια μας τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής», σημείωσε ο ίδιος. Μεταξύ αυτών των προτάσεων, περιλαμβάνονται και τα «πρότυπα πεζοδρόμια», ποδηλατόδρομοι, σημεία στάθμευσης, φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα, κ.ά.
Επίσης, στα τέλη του έτους, όλοι οι επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, θα μπορούν να πληρώνουν με κάρτα ή το κινητό τους ή το ψηφιακό τους «πορτοφόλι», σε ακυρωτικό μηχάνημα/πύλη εισόδου – εξόδου, σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ. Αυτή τη στιγμή, το σχετικό πρόγραμμα τρέχει πιλοτικά εδώ και λίγους μήνες στις λεωφορειακές γραμμές του αεροδρομίου και θα επεκταθεί από τα Χριστούγεννα και έπειτα σε όλα τα μέσα, χωρίς αυτό να σημαίνει πως το απλό «χάρτινο» εισιτήριο δεν θα είναι διαθέσιμο προς χρήση.
«Το σύστημα στην επόμενη φάση του έχει τη δυνατότητα του account based ticketing, όπου κάθε επιβάτης μπορεί να δημιουργήσει έναν λογαριασμό και μέσω αυτού να κάνει αγορές καρτών και εισιτηρίων, ενώ θα προστεθούν και υπηρεσίες Mobility-as-a-Service», είπε ο επικεφαλής του ΟΑΣΑ.
Wi-fi στα Λεωφορεία
Ειδικά για τα λεωφορεία, σύμφωνα με τα σχέδια της διοίκησης της Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ), στις αρχές του 2025, θα προκηρυχθεί, από την Κοινωνία της Πληροφορίας, ο διαγωνισμός για wi-fi εντός των οχημάτων. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου, εκτίμησε ότι ως το τέλος του 2026 αυτή η δυνατότητα θα έχει ενεργοποιηθεί.
Κρίσιμη η αναβάθμιση Μετρό και Ηλεκτρικού
Βέβαια, πέραν αυτών, κρίνεται παραπάνω από επιτακτική η ανάγκη αναβάθμισης και ενίσχυσης του μεταφορικού έργου στα μέσα σταθερής τροχιάς, όπως Μετρό και Ηλεκτρικός. (Γραμμής 2&3, Γραμμή 1 αντίστοιχα), σε μια συγκυρία, μάλιστα που καταγράφεται αύξηση του αριθμού των χρηστών στο πρώτο οκτάμηνο του 2024 να προσεγγίζει το 10%, όπως είπε ο Αθανάσιος Κοτταράς, Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ.
«Με δεδομένο ότι σε 4 μήνες το μετρό θα κλείσει 25 χρόνια λειτουργίας και προκειμένου να διατηρήσουμε τις προσφερόμενες υπηρεσίες με αξιοπιστία και ασφάλεια, χρειάζεται μία σημαντική επένδυση αναβάθμισης του μετρό», υπογράμμισε ο κ. Κοτταράς.
Ειδικότερα, είναι αναγκαία η αναβάθμιση των συστημάτων σηματοδότησης και πυρανίχνευσης, η αναβάθμιση του τροχαίου υλικού και η προμήθεια νέων συρμών, καθώς και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών, καθώς είναι πολλά τα προβλήματα σε ανελκυστήρες και κυλιόμενες κλίμακες, όπως και στον κλιματισμό.
Για την εγκατάσταση κλιματισμού στους 24 συρμούς του μετρό εκκρεμεί η εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης. Το κόστος του έργου έχει υπολογιστεί στα 39 εκατ. ευρώ και η διάρκεια σε ένα περίπου έτος. Επίσης, έχει υπολογιστεί πως θα χρειαστούν περί τα 20 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση ανελκυστήρων και κλιμάκων και άλλες παρεμβάσεις.
«Στη γραμμή 3 και ειδικά στο κομμάτι που συνδέει το Αεροδρόμιο με το κέντρο της πόλης είναι αναγκαία η προμήθεια νέων διερευματικών συρμών, όπως και η εγκατάσταση κλιματισμού σε 24 συρμούς της σειράς 1, που δεν είχαν, όταν τους προμηθευτήκαμε πριν από 25 χρόνια. Βρήκαμε την τεχνική λύση και την έχουμε καταθέσει στο υπουργείο», είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ.
Απαραίτητη είναι και η ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, με τον κ. Κοτταρά να προαναγγέλλει την πρόσληψη 142 ατόμων το επόμενο δίμηνο, καθώς και η περαιτέρω ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό το 2025. Μέσα στο επόμενο έτος αναμένεται να κυκλοφορήσουν τμηματικά και οι 14 ανακαινισμένοι συρμοί στη γραμμή 1 του μετρό (ο γνωστός ηλεκτρικός).