Τρίτη, 19 Μαρ.
13oC Αθήνα

Χανιά: Στα «άδυτα» του Βαθμολογικού Κέντρου – Εδώ οι καθηγητές βαθμολογούν τα γραπτά των Πανελληνίων (pics)

Χανιά: Στα «άδυτα» του Βαθμολογικού Κέντρου – Εδώ οι καθηγητές βαθμολογούν τα γραπτά των Πανελληνίων (pics)

Έχουν έρθει στο σχολείο από το πρωί. Κάθονται στα θρανία και μπροστά τους έχουν τα γραπτά. Στην αίθουσα στο σχολείο των Χανίων επικρατεί απόλυτη ησυχία. Δεν είναι όμως μαθητές που δίνουν πανελλήνιες, αλλά οι άνθρωποι που τους κρίνουν.

Πρόκειται για τους εκπαιδευτικούς που βαθμολογούν τα γραπτά, στο βαθμολογικό κέντρο που βρίσκεται στο 5ο Γυμνάσιο Χανίων και παραλαμβάνει τα γνωστά σε όλους μας τετράδια, από ολόκληρη την Ελλάδα.

Το κέντρο ξεκίνησε να ετοιμάζεται στις 3 Ιουνίου και είναι μια από τις μόλις δύο δομές τέτοιου είδους στην Κρήτη, καθώς υπάρχει άλλο ένα κέντρο στο Ηράκλειο. Τα πρώτα γραπτά έφτασαν στα Χανιά στις 16 Ιουνίου και η διαδικασία της βαθμολόγησης βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, λέει στο zarpanews.gr ο πρόεδρος του κέντρου, Μίλτος Παπαγρηγοράκης.

“Όλα τα γραπτά έρχονται με κούριερ από άλλες πόλεις της Ελλάδας σε σάκους και τοποθετούνται σε μια μεγάλη αίθουσα. Ανακατεύονται και μπαίνουν σε φακέλους των 30 τετραδίων, με τα στοιχεία των μαθητών καλυμμένα. Ένας βαθμολογητής παίρνει τυχαία έναν τέτοιο φάκελο και πάει σε μια αίθουσα να τα διορθώσει. Δεν χρειάζεται να τελειώσει την ίδια μέρα, μπορεί να κάνει όσα προλάβει και να αφήσει τον φάκελο για να συνεχίσει και την επομένη. Όταν ολοκληρώσει, ο βαθμός που έχει βάλει, καλύπτεται. Μετά, τον φάκελο παίρνει τυχαία δεύτερος βαθμολογητής. Κάνει την ίδια διαδικασία κι έπειτα οι δύο βαθμοί αποκαλύπτονται από την επιτροπή που ελέγχει αν η βαθμολόγηση έγινε σωστά. Έτσι, ένα γραπτό μπορεί να ξεκινήσει να βαθμολογείται σήμερα και να φτάσει στον τελικό βαθμό του μετά από 3-4 μέρες ή και μια εβδομάδα ακόμα.”

Το κέντρο βαθμολογεί μόνο γραπτά μαθητών Γενικού Λυκείου. Για τα ΕΠΑΛ δεν υπάρχει αντίστοιχη δομή στα Χανιά. Βαθμολογητές είναι όλοι όσοι έχουν διδάξει στη Γ’ Λυκείου, κατά προτεραιότητα τα τρία τελευταία χρόνια, τους οποίους καλούν οι συντονιστές των μαθημάτων να προσέλθουν για διόρθωση. Μάλιστα, έρχονται και εκπαιδευτικοί από το Ρέθυμνο για να διορθώσουν γραπτά, με τη διαφορά ότι από το Ρέθυμνο καλούνται μόνο όσοι έχουν δηλώσει πως το επιθυμούν.

“Περιμένουμε συνολικά 6.500 γραπτά που θα βαθμολογηθούν δύο φορές, δηλαδή 13.000 βαθμολογήσεις, από 200 περίπου βαθμολογητές“, αναφέρει ο κ. Παπαγρηγοράκης. “Έχουμε ρυθμίσει τη διαδικασία έτσι, ώστε ο κάθε βαθμολογητής να αναλαμβάνει τουλάχιστον 60 γραπτά, δηλαδή δύο φακέλους. Με τον ρυθμό που πηγαίνουμε, υπολογίζω ότι μέχρι τις αρχές Ιουλίου, περίπου στις 3 του μήνα θα έχουμε τελειώσει.”

Θα περίμενε κανείς ότι η βαθμολόγηση γίνεται αποκλειστικά με κριτήρια που αποστέλλει το υπουργείο στα κέντρα. Η πραγματικότητα είναι πιο σύνθετη. Οι καθηγητές που διορθώνουν τα γραπτά, πριν ξεκινήσουν, δημιουργούν από κοινού ένα φυλλάδιο στο οποίο βασίζονται για τη μοριοδότηση των γραπτών. Η φιλόλογος και συντονίστρια στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών, Αριάδνη Παπιδάκη, εξηγεί:

“Έχοντας υπόψη τις ενδεικτικές απαντήσεις που έχει στείλει το υπουργείο, φτιάχνουμε ένα φυλλάδιο που χρειάζεται για να δημιουργηθεί μια συνολική αντίληψη για το τί είναι σωστό και τί λάθος, ώστε να βαθμολογούμε όλοι ομοιόμορφα. Δεν επιβάλουμε τίποτα σε κανέναν συνάδελφο, γι’ αυτό ένα βράδυ πριν τη διόρθωση γίνεται η λεγόμενη πειραματική βαθμολόγηση, για να ακούσουμε όλες τις γνώμες. Και ναι, ο κάθε συνάδελφος μπορεί να βλέπει διαφορετικά κάποιες λεπτομέρειες, σε βασικά όμως θέματα έχουμε την ίδια αντίληψη, την οποία συνδιαμορφώνουμε. Ευτυχώς, στα Αρχαία τις τελευταίες δύο χρονιές έχουν μπει σωστά διατυπωμένα θέματα, έχουν μειωθεί οι ασάφειες και ο κατακερματισμός των μορίων είναι αρκετά αντικειμενικός.”

Μετά τους ελέγχους, αναλαμβάνει η ομάδα καταχώρησης, η οποία παίρνει τα αποκόμματα των τετραδίων και στο εργαστήριο πληροφορικής καταχωρεί τους βαθμούς σε ειδικό σύστημα του ΥΠΑΙΘ. Εκτυπώνεται και μια συνολική κατάσταση των βαθμών απ’ το σύστημα και γίνεται σύγκριση με τα τετράδια. Aπόκομμα από το κάθε τετράδιο αποστέλλεται και στο αντίστοιχο σχολείο, ώστε να μπορούν να συγκρίνουν και εκεί, αν ο βαθμός που μπήκε στο σύστημα είναι ο σωστός. Όσο για τα τετράδια, παραμένουν στο κέντρο για ένα χρόνο και λίγο πριν ξεκινήσουν οι επόμενες Πανελλήνιες, καταστρέφονται.

Το μάθημα που προκαλεί τις περισσότερες αντιδράσεις των μαθητών όταν βλέπουν τον βαθμό τους, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα. Η Λίζα Παΐζη, φιλόλογος και συντονίστρια στο μάθημα αυτό, εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο βαθμολογείται:

“Έχει αλλάξει η μορφή του μαθήματος τα τελευταία χρόνια. Δεν καλείται ο μαθητής να πει τη γνώμη του για κάτι σε μια έκθεση κι εμείς να τη βαθμολογήσουμε, αλλά υπάρχει μια τυπολογία ασκήσεων όπως η περίληψη, η κατανόηση κειμένου, η ερμηνεία. Σε αυτά αξιολογείται. Παρόλα αυτά παραμένει δύσκολη η αξιολόγηση και γι’αυτό δουλεύουμε πολύ στην προετοιμασία των κριτηρίων που θα βαθμολογήσουμε. Φέτος, ας πούμε, υπάρχει ένα μικρό θέμα με κάποια ερωτήματα που δίνουν πολλά μόρια και είναι πιθανό να υπάρξει απόκλιση μιας-δυο μονάδων ανάμεσα στους βαθμολογητές.”

Ένα γραπτό σπάνια διορθώνεται σε λιγότερο από μισή ώρα. Δηλαδή, ένας φάκελος των 30 γραπτών χρειάζεται πάνω από 15 ώρες καθαρού χρόνου. Όμως, οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι δεν πρόκειται για ταλαιπωρία, αλλά για μια διαδικασία που κάνει και τους ίδιους, καλύτερους στη δουλειά τους:

“Οι συνάδελφοι είναι πάρα πολύ φιλότιμοι, εις βάρος και των οικογενειών τους ακόμα“, λέει η κα Παπιδάκη. “Με πολύ πάθος και αίσθηση δικαίου προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο για τα παιδιά του κόσμου. Και πρέπει να είσαι ακριβοδίκαιος, γιατί κρίνονται θέσεις στα πανεπιστήμια. Είναι όμως ένα μεγάλο σχολείο και για μας τους ίδιους. Νομίζω πως όσοι εμπλέκονται ενεργά στη βαθμολόγηση, γίνονται και καλύτεροι καθηγητές στην τάξη τους.”

“Το βασικό είναι να έχεις καλούς συνεργάτες, ανθρώπους που θα δουλέψουν έξω από όρια. Εδώ δεν λες ότι δουλεύεις οκτάωρο“, τονίζει ο κ. Παπαγρηγοράκης. “Είναι εκπληκτικό να βλέπεις ανθρώπους να δουλεύουν και 20 ώρες τη μέρα, χωρίς να λογαριάζουν τίποτα. Δίνουν την ψυχή τους όλοι, από τη διευθύντρια του σχολείου μέχρι και όλους τους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν. Δεν βγαίνει αλλιώς αυτή η διαδικασία.”

Οι βαθμολογίες των μαθητών ΓΕΛ αναμένεται να ανακοινωθούν το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου.

Τοπικά Νέα Τελευταίες ειδήσεις