Τη μεγάλη διαφορά ανάμεσα σε χονδρική και λιανική όσον αφορά τη σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη φανερώνει η ετήσια έκθεση της Κομισιόν για την Ενεργειακή Ένωση, που δημοσιεύτηκε την προηγούμενη εβδομάδα.
Όπως επισημαίνεται, η Ελλάδα είχε πέρυσι την έκτη ακριβότερη χονδρική τιμή ηλεκτρισμού. Εντελώς διαφορετική εικόνα επικρατεί στη λιανική, η οποία ήταν 21% χαμηλότερη από το μέσο ευρωπαϊκό όρο. Μάλιστα, στην περίπτωση του φυσικού αερίου η λιανική ήταν 30% χαμηλότερη. Η Κομισιόν σημειώνει ότι ρόλο παίζουν οι χαμηλότεροι φόροι και τέλη δικτύου που επωμίζονται οι τελικοί καταναλωτές στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλα κράτη.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ένα ακόμη μήνυμα από την έκθεση είναι η δυσκολία που αντιμετωπίζει η χώρα μας στον εξηλεκτρισμό. Για το πρόβλημα ευθύνεται η αναλογία μεταξύ των τιμών ρεύματος και φυσικού αερίου, που δεν ευνοεί την αλλαγή εκ μέρους των μεγάλων και μικρών καταναλωτών από τη μια μορφή ενέργειας στην άλλη.
Στην περίπτωση των τιμών που πληρώνουν τα νοικοκυριά, το ηλεκτρικό ρεύμα στοιχίζει 2,4 φορές παραπάνω από το αέριο, αν λάβουμε υπόψη και τους φόρους. Πολύ χειρότερα είναι τα πράγματα για τις ελληνικές βιομηχανίες, οι οποίες πληρώνουν για το ρεύμα 4,4 φορές παραπάνω σε σχέση με το αέριο. Αυτός είναι ένας από τους υψηλότερους δείκτες στην Ευρώπη, άρα στην περίπτωσή τους το κίνητρο να εξηλεκτριστούν είναι χαμηλό.
Περνώντας στο πεδίο των υποδομών, η Ελλάδα χαρακτηρίζεται από ένα δείκτη συνδεσιμότητας 6,3% φέτος με τις γειτονικές αγορές, έναντι στόχου για 15% ως το 2030.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η Κομισιόν επισημαίνει ότι η χώρα μας έχει κάνει σημαντικές προσπάθειες για την απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο, μέσω έργων όπως ο αγωγός IGB και το τερματικό LNG της Αλεξανδρούπολης.
Τέλος, οι Βρυξέλλες καλούν την ελληνική κυβέρνηση να αναπτύξει λύσεις ευελιξίας για το ενεργειακό σύστημα, που δεν θα βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα. Τέτοιες είναι η αποθήκευση ενέργειας και η διαχείριση της ζήτησης που μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση των τιμών.
Παράλληλα, η Κομισιόν ζητά αναδιάρθρωση της φορολογίας στην ενέργεια για να ενισχυθεί ο εξηλεκτρισμός, όπως και απόσυρση των επιδοτήσεων στα ορυκτά καύσιμα, ιδίως προς τον βιομηχανικό τομέα. Στην περίπτωση του δικτύου ηλεκτρισμού, καλεί για περιορισμό των ρευματοκλοπών και ενδυνάμωση του συστήματος μεταφοράς.