Ελλάδα

Πολεμικό Ναυτικό: Ο Στόλος χρειάζεται άμεσα νέα υποβρύχια για να μην βρεθεί «με την πλάτη στον τοίχο»

Την ίδια στιγμή η Τουρκία «τρέχει» ένα πολύ σημαντικό εξοπλιστικό πρόγραμμα προμήθειας και αναβάθμισης υποβρυχίων

Το Πολεμικό Ναυτικό «αποχαιρέτησε» το υποβρύχιο S-112 «Τρίτων», το οποίο συμπλήρωσε 53 χρόνια υπηρεσίας στον ελληνικό Στόλο, γεγονός που προκαλεί έντονο προβληματισμό αφού η ανάγκη για νέα υποβρύχια γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική με την πάροδο του χρόνου.

Πλέον, το Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει πλέον 9 επιχειρησιακά υποβρύχια, ενώ τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αποσυρθούν ακόμα τρία υποβρύχια κλάσης «Ποσειδών», αλλά και το υποβρύχιο «Νηρεύς», το τελευταίο της κλάσης «Γλάυκος».

Τα υποβρύχια αυτά είναι άνω των 45 ετών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται τόσο για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται, παρά την συνεχή συντήρηση από τα Στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού, όσο κυρίως για τις εξαιρετικά περιορισμένες επιχειρησιακές τους δυνατότητες στο σύγχρονο περιβάλλον απειλών.

Κι όλα αυτά γίνονται σε μια εποχή που ο ανθυποβρυχιακός πόλεμος έχει περάσει σε άλλο επίπεδο, με τελευταίας τεχνολογίας υποβρύχια, με πλοία που διαθέτουν σύγχρονους αισθητήρες και εναέρια μέσα, εξοπλισμένα με προηγμένα σόναρ αλλά και τορπίλες υψηλής αποτελεσματικότητας.

Ο κίνδυνος να περιοριστεί το Πολεμικό Ναυτικό σε πέντε υποβρύχια είναι κάτι παραπάνω από ορατός, με δεδομένο ότι μόνο τα τέσσερα υποβρύχια κλάσης «Παπανικολής» μπορούν να προσφέρουν για αρκετές δεκαετίες ακόμη, μαζί με το εκσυγχρονισμένο «Ωκεανός», το οποίο πάντως δεν διαθέτει ανάλογη τεχνολογία.

Την ίδια ώρα, το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό έχει ήδη εντάξει στον υποβρύχιο στόλο του το «Piri Reis», ετοιμάζεται να παραλάβει το δεύτερο υποβρύχιο ίδιας κλάσης «Hizir Reis», το οποίο ολοκληρώνει τις θαλάσσιες δοκιμές, ενώ το υποβρύχιο «Murat Reis» βρίσκεται ήδη στην dry dock δεξαμενή.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ο τουρκικός Στόλος θα έχει παραλάβει και τα έξι υποβρύχια κλάσης «214» έως το 2029.

Ενδεικτικό της προόδου στο τουρκικό πρόγραμμα είναι σχετικό ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε στο δίκτυο TRT World. Πρόθεση των γειτόνων είναι να διατηρούν σταθερή «οροφή» τουλάχιστον 15 υποβρυχίων, τα οποία θα αποτελούνται από συνδυασμό καινούργιων, όπως τα «214», αναβαθμισμένων όπως τα κλάσης «Preveze», αλλά και υποβρυχίων εικοσαετίας με σημαντικές δυνατότητες όπως τα κλάσης «Gur».

Παράλληλα, ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός τους προβλέπει ναυπήγηση υποβρυχίων εγχώριας κατασκευής «Mildem». Η τουρκική αμυντική βιομηχανία ήδη έχει κατασκευάσει τορπίλες βαρέως τύπου ΑΚΥΑ, αντιπλοϊκούς πυραύλους ATMACA και πυραύλους κατά χερσαίων στόχων τύπου GEZGİN.

Οι εξελίξεις καταδεικνύουν ότι το Πολεμικό Ναυτικό τα επόμενα χρόνια καλείται σε «αγώνα δρόμου» προκειμένου να διατηρήσει την ισορροπία δυνάμεων, αλλά και το ποιοτικό πλεονέκτημα που απέκτησε με την απόκτηση των τεσσάρων υποβρυχίων κλάσης «Ππανικολής» δεκαπέντε χρόνια πριν από τους γείτονες.

Έντονη κινητικότητα παρατηρείται σχετικά με το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των «214», με τις πληροφορίες του OnAlert.gr να αναφέρουν ότι στόχος είναι να υπογραφεί η σχετική σύμβαση εντός του 2026 και μάλιστα όσο συντομότερα γίνεται προκειμένου να αρχίσουν οι εργασίες.

Οι συζητήσεις με τους κατασκευαστές Γερμανούς, οι οποίοι θα αναλάβουν τον εκσυγχρονισμό, βρίσκονται σε προχωρημένο επίπεδο και ήδη αναζητούνται τα ναυπηγεία στα οποία θα πραγματοποιηθούν οι εργασίες, με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά να έχουν σαφές πλεονέκτημα.

Ο σχεδιασμός προβλέπει τον εξοπλισμό με τελευταίας τεχνολογίας συστήματα αρχίζοντας από τα ηλεκτρονικά, ενώ θα αντικατασταθεί τόσο το περισκόπιο όσο και οι μπαταρίες με νέου τύπου, οι οποίες θα δίνουν δυνατότητα επιπλέον αθόρυβης παραμονής στο βυθό.

Όμως, ακόμα και εάν ο προγραμματισμός για τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων κλάσης «Παπανικολής» υλοποιηθεί εντός χρονοδιαγράμματος, δεν αρκεί προκειμένου να διατηρηθεί το αξιόμαχο του υποβρύχιου στόλου. Η απόκτηση τουλάχιστον τεσσάρων καινούργιων υποβρυχίων βρίσκονται εντός του Μακροπρόθεσμου Προγραμματισμού Αμυντικών Εξοπλισμών.

Ωστόσο, έως τώρα οι επαφές βρίσκονται ακόμη σε διερευνητικό επίπεδο με Γάλλους, Γερμανούς και Σουηδούς και δεν αναμένεται σύντομα να ληφθούν αποφάσεις.

Το μεγάλο χρονικό διάστημα για την κατασκευή ενός υποβρυχίου αποτελεί παράμετρο, την οποία γνωρίζει άριστα το Ναυτικό Επιτελείο. Στην εξίσωση θα πρέπει να προστεθεί και το προαπαιτούμενο για συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, ειδικά σε τέτοιου μεγέθους εξοπλιστικό πρόγραμμα.

Πηγή: OnAlert.gr / Ρεπορτάζ: Κώστας Σαρικάς

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Ελλάδα
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Newsit Blogs
Ελλάδα: Περισσότερα άρθρα
Ελλάδα και Κύπρος μαζί στην ψηφιακή εποχή – Σε ισχύ η διαλειτουργικότητα του Gov.gr Wallet και του Ψηφιακού Πολίτη
Σε πρώτη φάση μέσω του «Gov.gr Wallet» και του «Ψηφιακού Πολίτη» δίνεται η δυνατότητα αμοιβαίας αναγνώρισης και επαλήθευσης σε Ελλάδα και Κύπρο της γνησιότητας των ψηφιακών εγγράφων της Ταυτότητας και της Άδειας Οδήγησης
O Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου (δεξιά) και ο Κύπριος ομόλογός του, Νικόδημος Δαμιανού
Κλείνει για προληπτικούς λόγους το 7ο δημοτικό σχολείο στο Νέο Ηράκλειο μετά και τους σεισμούς στην Εύβοια
Λαμβάνοντας υπόψη τα αρχικά ευρήματα της πολεοδομικής αυτοψίας στο 7ο Δημοτικό Σχολείο Νέου Ηρακλείου Αττικής, ο δήμος αποφάσισε να ανασταλεί το δια ζώσης μάθημα
7ο Δημοτικό σχολείο Νέου Ηρακλείου