Ο Βασιλιάς Κάρολος καταργεί το βασιλικό τρένο ως μέτρο εξοικονόμησης κόστους από το Παλάτι του Μπάκιγχαμ. Η ιδέα μίας βασιλικής αμαξοστοιχίας ξεκίνησε το 1869, όταν η Βασίλισσα Βικτώρια παρήγγειλε ειδικά βαγόνια.
Το βασιλικό τρένο που χρησιμοποιεί για τις μετακινήσεις του ο Βασιλιάς Κάρολος, πρόκειται να αποσυρθεί από την κυκλοφορία έως το 2027, στο πλαίσιο μέτρων εξοικονόμησης που ανακοίνωσε το Μπάκιγχαμ.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Από την εποχή της Βασίλισσας Βικτωρίας, υπήρχαν ειδικά τρένα για τους μονάρχες, αλλά πλέον, ως μέρος μίας «προσπάθειας να εξασφαλιστεί ότι προσφέρουμε αξία για τα χρήματα του πολίτη», αποφασίστηκε η απόσυρση του ιστορικού συρμού.
Hello King Charles! Nice to see the Royal Train in use, right place & right time for me this morning. pic.twitter.com/3gSH0saYxp
— Underground Eric (@erixtar1992) February 25, 2025
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η ανακοίνωση έγινε παράλληλα με τη δημοσίευση των ετήσιων οικονομικών στοιχείων της βασιλικής οικογένειας, που αποκάλυψαν ότι ένα ταξίδι με τη βασιλική αμαξοστοιχία, από το Γκλούστερσαϊρ στο Στάφορντσιρ και στη συνέχεια στο Λονδίνο, τον Φεβρουάριο, κόστισε πάνω από 44.000 λίρες.
Μετά την απόσυρση του βασιλικού τρένου, η βασιλική οικογένεια θα συνεχίσει να ταξιδεύει με κανονικές αμαξοστοιχίες, ενώ η ετήσια έκθεση αποκάλυψε ότι πραγματοποιήθηκαν 141 πτήσεις με ελικόπτερο πέρυσι, συνολικού κόστους 475.000 λιρών.
«Ένας συγκινητικός αποχαιρετισμός»
Ο Τζέιμς Τσάλμερς, υπεύθυνος για τα βασιλικά οικονομικά, δήλωσε ότι η απόφαση να σταματήσει η λειτουργία της βασιλικής αμαξοστοιχίας σηματοδοτεί «έναν συγκινητικό αποχαιρετισμό», αλλά «προχωρώντας μπροστά, δεν πρέπει να δεσμευόμαστε από το παρελθόν».
Η ιδέα ενός βασιλικού τρένου ξεκίνησε το 1869, όταν η Βασίλισσα Βικτώρια παρήγγειλε ειδικά βαγόνια, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για μετακινήσεις της βασιλικής οικογένειας ανά τη χώρα.
«Το βασιλικό τρένο υπήρξε κομμάτι της εθνικής ζωής για δεκαετίες και έχει τύχει φροντίδας και αγάπης από όλους όσους εμπλέκονται», δήλωσε ο Τσάλμερς.
Χρησιμοποιήθηκε εκτενώς κατά τις χρυσές και διαμαντένιες ιωβηλαίες της Βασίλισσας Ελισάβετ, με την τελευταία ανακαίνιση να πραγματοποιείται τη δεκαετία του 1980.
The royals are downsizing. King Charles has committed to giving up the exclusive royal train as costs soar and his family choose other ways of travelling. https://t.co/VZ3A1cGXPF @hughwhitfeld #7NEWS pic.twitter.com/Akzgxyjl7i
— 7NEWS Queensland (@7NewsBrisbane) July 1, 2025
Ωστόσο, οι πιο πρόσφατοι οικονομικοί απολογισμοί (2024 – 2025) δείχνουν ότι χρησιμοποιήθηκε μόνο δύο φορές, δημιουργώντας ερωτήματα για το κόστος συντήρησης και αποθήκευσης.
Ακριβές οι μετακινήσεις της βασιλικής οικογένειας
Εκτός από το βασιλικό τρένο, καταγράφηκαν και 55 ιδιωτικές πτήσεις με κόστος σχεδόν 600.000 λιρών, καθώς και τακτικές πτήσεις ύψους 126.000 λιρών. Το συνολικό κόστος βασιλικών μετακινήσεων ανήλθε σε 4,7 εκατ. λίρες, αυξημένο κατά 500.000 λίρες σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το ακριβότερο μεμονωμένο ταξίδι ήταν η επίσκεψη του Βασιλιά και της Βασίλισσας στην Αυστραλία και τη Σαμόα, με κόστος 400.000 λίρες.
Η οργάνωση Republic, που τάσσεται κατά της μοναρχίας, κατέκρινε τα επίπεδα βασιλικής χρηματοδότησης σε μία περίοδο που υπάρχουν συζητήσεις για περικοπές στην κοινωνική πρόνοια των ατόμων με αναπηρία. Ο επικεφαλής της, Γκράχαμ Σμιθ, χαρακτήρισε τη χρηματοδότηση της μοναρχίας ως «σκανδαλώδη κατάχρηση δημόσιου χρήματος», σημειώνοντας ότι οι δημοσιευμένοι αριθμοί δεν περιλαμβάνουν το κόστος ασφάλειας.
Πριν την απόσυρσή του, το βασιλικό τρένο – που αποτελείται από εννέα βαγόνια, με διαφορετικούς συρμούς που τα έλκουν – θα μεταφερθεί σε διάφορα σημεία του Ηνωμένου Βασιλείου, και ενδέχεται στη συνέχεια να εκτεθεί δημόσια.