Μπορεί χθες (16.11.25) να δόθηκε ώθηση -με τη συμφωνίες ΗΠΑ, Ελλάδας και Ουκρανίας- για την μεταφορά αμερικανικού LNG στην Ουκρανία και έτσι την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης στην οποία βυθίζεται με ραγδαίους ρυθμούς η Ουκρανία, αλλά για την ώρα δεν έχουν βρεθεί τα χρήματα -και συγκεκριμένα τα … ευρώ! – για να πληρωθεί η εισαγωγή του συγκεκριμένου προϊόντος από τους Ουκρανούς.
Και αυτό γιατί, η Ουκρανία δεν έχει ακόμα επουδενί διασφαλίσει τους αναγκαίους χρηματοδοτικούς πόρους για την κάλυψη των αναγκών του προϋπολογισμού της -μαζί φυσικά και της άμυνας της, αλλά και της ενέργειας της- για το 2026. Πρώτα – πρώτα οι ΗΠΑ -οι οποίες συμφώνησαν χθες να πουλήσουν το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) τους στους Ουκρανούς – δεν τους δίνουν ούτε… σεντς. Οι δε Ευρωπαίοι δυσκολεύονται να κατάσχουν τα παγωμένα ρωσικά assets, καθώς έχει στενέψει εξαιρετικά το περιθώριο τους να βάλουν το χέρι στη δική τους τσέπη για να στηρίξουν οικονομικά το Κίεβο.
Πάντως αν τα καταφέρουν οι Ευρωπαίοι να βρουν τρόπο να συνεχίσουν τη χρηματοδότηση προς την Ουκρανία (παράλληλα με τα ολοένα αυξανόμενα βάρη του επανεξοπλισμού τους στα πλαίσια του ReArm EU 2030), ένα σημαντικό μέρος αυτής της χρηματοδότησης θα πάει για την αγορά αμερικανικού LNG, το οποίο θα ρέει, βάσει των χθεσινών συμφωνιών, από την Αλεξανδρούπολη στην Οδησσό, αν φυσικά το επιτρέψει αυτό η εξέλιξη του πολέμου τον ερχόμενο χειμώνα…
Τι προβλέπει η συμφωνία ΗΠΑ, Ελλάδας και Ουκρανίας
Η χθεσινή υπογραφή δύο συμφωνιών Ελλάδας – Ουκρανίας στην Αθήνα αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού των ΗΠΑ και της ΕΕ για τη οικονομική και στρατιωτική διάσωση της Ουκρανίας καθώς αυτή εισέρχεται στον 4ο και πιθανότατα πιο κρίσιμο χειμώνα της μετά την έναρξη του πολέμου με τη Ρωσία.
Υπενθυμίζεται πως χθες (16.11.25), με βάση τις συμφωνίες μεταξύ του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη και του Ουκρανού προέδρου, Βολοντιμίρ Ζελένσκι η Ελλάδα καθίσταται, κατά δήλωση του κου Μητσοτάκη, «κόμβος τροφοδοσίας της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης (σ.σ. μαζί και της Ουκρανίας) με αμερικανικό LNG».
Βασικοί μοχλοί για αυτό ήταν αφενός η συμφωνία ΔΕΠΑ Εμπορίας – Naftogaz και αφετέρου η συμφωνία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Ukranidο Energy.
Ο κάθετος Διάδρομος και η δέσμευση αγορών 700 δισ. ευρώ από τις ΗΠΑ
Ανεξάρτητα από τα εταιρικά κέρδη τα οποία θα αποκομίσουν οι δύο συγκεκριμένες ελληνικές επιχειρήσεις και την αύξηση του γεω – οικονομικού ειδικού βάρος της Ελλάδας (χωρίς αυτό να μεταφράζεται σε κάποιο ευρύτερο διακριτικό όφελος για την ελληνική οικονομία ως όλο) στο ραγδαία, όσο και αβέβαια εξελισσόμενο χάρτη της ΝΑ Ευρώπης και της ΝΑ Μεσογείου, οι παραπάνω συμφωνίες στόχο έχουν προπαντός την ενεργειακή στήριξη της χειμαζόμενης οικονομικά (και ενεργειακά) Ουκρανίας, ου μην αλλά την απεξάρτηση συνολικά της Ευρώπης από το Ρωσικό φυσικό αέριο (και την εξάρτηση της από το αμερικανικό φυσικό αέριο), στη βάση και της πρόσφατης συμφωνίας του ευρωπαϊκού συμβουλίου των υπουργών Ενέργειας.
Υπενθυμίζεται πως η εμπορική συμφωνία Τραμπ – Φον Ντερ Λάιεν τον Ιούλιο του 2025 εκτός από τους αμερικανικούς δασμούς 15% στην ΕΕ προέβλεπε και την υποχρέωση των Ευρωπαίων (σ.σ. δεν αποσαφηνίζεται αν αυτή αφορά και την Ουκρανία, καθώς αυτή δεν είναι προς το παρόν μέλος της ΕΕ) να αγοράσουν αμερικανική ενέργεια 700 δισ. ευρώ έως το 2028, αν και αυτό το νούμερο από πλευράς αναγκών μόνο της ΕΕ (χωρίς την Ουκρανία ή και άλλες νέες χώρες – μέλη πχ στα δυτικά Βαλκάνια όπου οι Βρυξέλλες τρέχουν να ενσωματώσουν), θεωρείται από όλους τους αναλυτές, «άπιαστο».
Στο στόχαστρο των Ρώσων οι ουκρανικές ενεργειακές υποδομές
Γυρνώντας στην Ουκρανία, η οποία βρίσκεται σε κάθε περίπτωση στην αιχμή της σύγκρουσης ΗΠΑ – ΕΕ από τη μια μεριά με τη Ρωσία και την Κίνα από την άλλη, σημειώνεται πως δυο μέρες πριν (14.11.25) την υπογραφή των εν λόγω ελληνο – ουκρανικών ενεργειακών συμφωνιών, έγινε στο Βερολίνο η συνάντηση των Υπουργών Αμύνας της πρωτοβουλίας των «5».
Όπως ανέφερε η ανακοίνωση του γερμανικού Υπουργείου Αμύνης «τώρα πλησιάζει ο τέταρτος χειμώνας του πολέμου – και η Ρωσία επιτίθεται σκόπιμα, μαζικά και με αυξανόμενη ακρίβεια στις πολιτικές ενεργειακές υποδομές της Ουκρανίας».
Eξάλλου, και ο Ζελένσκι χθες από την Αθήνα ανάφερε πως:
- «κάθε βράδυ οι Ρώσοι χτυπούν τις κρίσιμες υποδομές. Οι περισσότεροι θερμοηλεκτρικοί σταθμοί, οι πηγές του αερίου έχουν γίνει στόχοι για τους βαλλιστικούς πυραύλους».
- «Η συνεργασία μας είναι ένα σημαντικό μέρος του ενεργειακού πακέτου».
- «Είναι πολύ σημαντικό ότι στο πρώτο τρίμηνο (σ.σ. Του 2026) θα εφαρμοστεί το σχέδιο».
Το επαπειλούμενο Ουκρανικό χρεοστάσιο και τα σενάρια αποφυγής του
Γιατί «καίγεται» ο Ζελένσκι για την εφαρμογή του σχεδίου ενεργειακής στήριξης της χώρας στο α’ τρίμηνο του 2026;
Γιατί αν αυτό δεν συμβεί έως τότε, η χώρα του θα καταρρεύσει όχι μόνο ενεργειακά, αλλά και οικονομικά, οδηγώντας στην ανεξέλεγκτη κατάρρευση του στρατιωτικού μετώπου…
Μιλώντας την περασμένη Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2025 (δηλαδή τρεις μέρες πριν την επίσκεψη του στην Αθήνα), μιλώντας στο Bloomberg TV, ο πρόεδρος της Ουκρανίας, Ζελένσκι κάλεσε τους συμμάχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ξεπεράσουν τις διαφωνίες τους σχετικά με τη χρήση παγωμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων, λέγοντας ότι η νέα χρηματοδότηση είναι κρίσιμη για την οικονομία του που έχει πληγεί από τον πόλεμο, ώστε να παραμείνει στον αγώνα κατά της Μόσχας.
Διαφορετικά, δήλωσε ο Ζελένσκι, «θα πρέπει να βρούμε μια εναλλακτική λύση, είναι θέμα επιβίωσής μας. Γι’ αυτό την χρειαζόμαστε πάρα πολύ. Και βασίζομαι σε εταίρους».
Υπενθυμίζεται πως η ΕΕ, κατά τη σύνοδο κορυφής του Οκτωβρίου 2025, ανέβαλε μέχρι τον Δεκέμβριο του 2025 την απόφαση για την αξιοποίηση των ρωσικών κρατικών περιουσιακών στοιχείων για την παροχή δανείων 140 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Ουκρανία, η οποία χρειάζεται νέα χρηματοδότηση μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους.
Ωστόσο, η πρόεδρος της Κομισιόν, Φον ντερ Λάιεν, την περασμένη εβδομάδα, χαρακτήρισε ως μονόδρομο την κατάσχεση των παγωμένων ρωσικών assets για την οικονομική στήριξη, αποκλειώντας
Με τη διακοπή της χρηματοδότησης από τις ΗΠΑ, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν δεσμευτεί να εντείνουν την παροχή βοήθειας για να αποκρούσουν μια νέα απειλή από το Κρεμλίνο.
Η ΕΕ τον περασμένο μήνα δεν κατάφερε να ξεπεράσει τις αντιρρήσεις του Βελγίου, το οποίο κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο των ρωσικών κεφαλαίων και θέλει μεγαλύτερες διαβεβαιώσεις ότι δεν θα φέρει ευθύνη για πιθανούς νομικούς κινδύνους.
Ο πρωθυπουργός της Σλοβακίας Ρόμπερτ Φίτσο δήλωσε επίσης το Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2025 ότι δεν θα υποστηρίξει κανένα σχέδιο κατάσχεσης των περιουσιακών στοιχείων του Κρεμλίνου «εάν αυτά τα κεφάλαια δαπανηθούν για στρατιωτικές δαπάνες στην Ουκρανία». Αρνητικός φυσικά είναι και Όρμπαν της Ουκρανίας, ενώ καθόλου δεδομένα θετική δεν μπορεί θεωρείται η στάση του νέου ηγέτη της Τσεχίας, Μπάμπις.
Ο Επίτροπος Οικονομίας της ΕΕ Βάλντις Ντομπρόβσκις, σε αντίθετο κλίμα, προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα ότι πρέπει να προσφέρει μια «αξιόπιστη» δέσμευση χρηματοδότησης στην Ουκρανία για να ξεκλειδώσει νέα στήριξη από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για το Κίεβο. Μ΄άλλα λόγια, αν η ΕΕ δεν βρει τρόπο χρηματοδότησης της Ουκρανίας, το ΔΝΤ δεν θα μπορεί να δώσει επιπλέον δάνειο στην Ουκρανία.
Υπενθυμίζεται ΔΝΤ έχει ξεκινήσει συνομιλίες με την Ουκρανία για ένα πακέτο βοήθειας που θα μπορούσε να ανέλθει σε 8 δισεκατομμύρια δολάρια.
Γιατί ενδεχόμενη κατάσχεση των παγωμένων ρωσικών assets θα οδηγήσει σε κλιμάκωση της σύγκρουσης
Aκόμα, όμως, και αν κατασχεθούν τα ρωσικά assets από τους Ευρωπαίους και βρει η Ουκρανία την αναγκαία ρευστότητα για το 2026, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο, τουλάχιστον με βάση τις σχετικές απειλές που έχουν εκτοξεύσει Ρώσοι αξιωματούχοι, πως θα υπάρξει σκληρή ανταπάντηση από πλευράς Μόσχας, τόσο σε οικονομικό, όσο στρατιωτικό επίπεδο.
Εντύπωση προκάλεσε η τοποθέτηση του κοινοτικού επιτρόπου άμυνας, Άντριους Κουμπίλιους, την περασμένη Τετάρτη (14.11.25) στο Συνέδριο για το Ευρωπαϊκό Μέλλον της Ουκρανίας, σύμφωνα με την οποία ο ρωσικός στρατός είναι «τώρα πολύ ισχυρότερος από ο,τι ήταν τον Φεβρουάριο του 2022»…
