Δευτέρα, 15 Απρ.
29oC Αθήνα

Γιατί αλλάζει μέσα σε λίγους μήνες το μοντέλο ανάπτυξης του σιδηροδρόμου;

Γιατί αλλάζει μέσα σε λίγους μήνες το μοντέλο ανάπτυξης του σιδηροδρόμου;

Λιγότερο από έναν χρόνο μετά την εκκίνηση του νέου οργανωτικού μοντέλου στον ελληνικό σιδηρόδρομο, με την ψήφιση νόμου από την προηγούμενη κυβέρνηση που έβγαζε την ΕΡΓΟΣΕ εκτός ομίλου ΟΣΕ, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σταϊκούρας ανακοίνωσε πως ετοιμάζεται νέο νομοσχέδιο.

Ενώ με τον προηγούμενο νόμο, με βάση και μελέτη της εταιρείας συμβούλων EY και την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η ΕΡΓΟΣΕ θα λειτουργούσε αυτόνομα, με το νέο νομοσχέδιο θα απορροφηθεί από τον ΟΣΕ. Ο τελευταίος θα απορροφήσει και τον κλάδο τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ που σήμερα ανήκει στο Υπερταμείο και θα διατηρήσει μόνο την ακίνητη περιουσία. Έτσι θα δημιουργηθεί ένας ενιαίος ισχυρός φορέας που θα αναλάβει τη συντήρηση, αναβάθμιση και επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου.

Στην αγορά μεταφορών υποστηρίζουν πως πριν το δυστύχημα στα Τέμπη και την καταστροφή τμήματος του σιδηροδρομικού άξονα Αθηνών – Θεσσαλονίκης από τις θεομηνίες είχε γίνει σαφές πως το προηγούμενο μοντέλο δεν προχωρούσε. Ο ΟΣΕ διαγκωνίζονταν με την ΕΡΓΟΣΕ για να αναλάβει κατασκευαστικό αντικείμενο χωρίς να διαθέτει πλέον το απαραίτητο εξειδικευμένο προσωπικό. Ο νόμος προέβλεπε πως η ΕΡΓΟΣΕ αναλαμβάνει την επέκταση του δικτύου, κυρίως τις συνδέσεις με τα λιμάνια, ενώ ο ΟΣΕ θα διατηρήσει την αρμοδιότητα της συντήρησης και αναβάθμισης των υφιστάμενων γραμμένων. Έτσι η προηγούμενη διοίκηση του ΟΣΕ πέτυχε να θεωρηθεί αναβάθμιση, αν και χρειάζονται εκτεταμένες εργασίες σε παμπάλαιη γραμμη, το έργο επέκτασης του προαστιακού στη Δυτική Αττική. Τώρα διαπιστώνεται πως έχει ελάχιστους, μεγάλης ηλικίας, μηχανικούς, διασπαρμένους σε ολόκληρη την Ελλάδα, για να παρακολουθήσουν σύνθετα έργα.

Ανέλαβε, επίσης, να προχωρήσει τρεις διαγωνισμούς ανάταξης και αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου σε ολόκληρη την Ελλάδα με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Οι διαγωνισμοί εντάχθηκαν πανηγυρικά στο Ταμείο Ανάκαμψης, με συνολικό προϋπολογισμό άνω του ενός δισ. ευρώ, για να αρχίσουν σιγά – σιγά να βγαίνουν αφού σχεδόν τίποτα δεν έχει προχωρήσει μέχρι σήμερα. Το δεύτερο σενάριο ήταν να προχωρήσει μόνο ο ένας από τους τρεις διαγωνισμούς, αυτός που αφορούσε το δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας.

Αλλά και οι έξι διαγωνισμοί που προκήρυξε η ΕΡΓΟΣΕ για τις συνδέσεις με τα λιμάνια άρχισαν ένας – ένας να σβήνονται από τη σειρά προτεραιότητας αφού δεν είχαν εξασφαλιστεί κεφάλαια για τη χρηματοδότηση των έργων, ύψους άνω των τεσσάρων δισ. ευρώ. Τελευταία η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε υποστηρίξει πως θα προχωρήσουν κάποια έργα, αφού βρεθούν τα κονδύλια. Κάποια άλλα, όπως η επέκταση του προαστιακού προς τη Ραφήνα, μάλλον μπαίνουν στη βαθιά κατάψυξη. Αλλά και τα υπόλοιπα, όπως η κρίσιμη σύνδεση με το νέο λιμένα Πατρών, ακόμα αναζητούν κοινοτική χρηματοδότηση, ενώ υπάρχουν και τοπικές αντιδράσεις.

Γι’ αυτό το λόγο ο Χρ. Σταϊκούρας αποφάσισε να αλλάξει το σχέδιο! Να δημιουργήσει με τη συγχώνευση των τριών φορέων έναν ενιαίο διαχειριστή υποδομής στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο που θα διαθέτει επάρκεια έμπειρου προσωπικού. Έτσι θα προσπαθήσει η κυβέρνηση να αναστήσει τον ΟΣΕ μετά από μακρά περίοδο απαξίωσης που τον μετέτρεψε σε έναν οργανισμό με γηρασμένο προσωπικό, ανυπαρξία σοβαρής τεχνολογικής υποδομής και περιορισμένες δυνατότητες ανταπόκρισης στις βλάβες και τα άλλα προβλήματα του δικτύου.

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις