Για διεκδίκηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων, που πρόκειται να αξιοποιηθούν από το Υπερταμείο, έκανε χθες (13.11.2025) λόγο ο Διευθυντής Εμπορικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της ελληνικής θυγατρικής της Fraport, Γιώργος Βήλος, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των δημοσιογράφων για το πώς εξελίσσεται μέχρι στιγμής η επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία διαχειρίζεται η εταιρεία από το 2017.
«Για ό,τι σχετίζεται με νέα αεροδρόμια, η Fraport δηλώνει παρούσα», δήλωσε ο κ. Βήλος, προσθέτοντας: «Όταν δημοσιευθεί το τεύχος δημοπράτησης και έχουμε πλήρη εικόνα των όρων, θα το εξετάσουμε προσεκτικά και θα αποφασίσουμε».
Παράλληλα, ο Διευθυντής Εμπορικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Fraport, Alexander Zinnel, αναφέρθηκαν στην πορεία του 2025, το οποίο εξελίσσεται σε χρονιά-ρεκόρ τόσο για τον ελληνικό τουρισμό όσο και για την επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια υπό τη διαχείριση της εταιρείας. Κατά το πρώτο δεκάμηνο του έτους, η συνολική επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 2,7%, φθάνοντας τους 35,2 εκατ. επιβάτες -σχεδόν ένα εκατομμύριο περισσότερους σε σχέση με πέρυσι. Από τους 14 προορισμούς, οι 12 κατέγραψαν θετικό πρόσημο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, με μοναδικές εξαιρέσεις τη Σαντορίνη και τη Μύκονο.
Τα δύο δημοφιλή νησιά παρουσίασαν μείωση της κινητικότητας, ως αποτέλεσμα της σεισμικής δραστηριότητας που σημειώθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο. Εκείνον τον μήνα, η επιβατική κίνηση στη Σαντορίνη είχε υποχωρήσει κατά περίπου 40%, όμως με την πάροδο των μηνών η τάση αυτή διορθώθηκε σημαντικά. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας, μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να διαμορφωθεί γύρω στο 15%, ποσοστό που μεταφράζεται σε 450.000-500.000 λιγότερους επιβάτες.
Αντίστοιχη εικόνα παρουσιάζει και η Μύκονος, η οποία εμφανίζει μικρή κάμψη για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, με τη μείωση να κυμαίνεται κάθε φορά γύρω στο 2%. Συνολικά την τριετία, η πτώση φτάνει το 6,5%. Παρ’ όλα αυτά, αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2019 έως το 2023, το νησί είχε καταγράψει ιλιγγιώδη αύξηση της τάξεως του 45%. Επομένως, οι πρόσφατες μειώσεις ενδέχεται να έχουν περισσότερο διορθωτικό χαρακτήρα.
Η διεθνής κίνηση αποτελεί κύριο μοχλό ανάπτυξης
Η αύξηση 2,7% που σημειώθηκε φέτος στα αεροδρόμια της Fraport οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην ενίσχυση της διεθνούς επιβατικής κίνησης, η οποία αυξήθηκε κατά περίπου 3,5%, ενώ η κίνηση εσωτερικού παρέμενε στάσιμη λόγω της Σαντορίνης.
Η διεθνής κίνηση αποτελεί και το βασικό ζητούμενο για την εταιρεία, καθώς μέσα από αυτήν ενισχύεται η διασυνδεσιμότητα των προορισμών που εξυπηρετεί. Άλλωστε, το 81% της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια της ελληνικής θυγατρικής της Fraport αφορά πτήσεις εξωτερικού.
Για το 2025, η Fraport εκτιμά ότι θα κλείσει τη χρονιά με περίπου 37 εκατ. επιβάτες, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2%-2,5% σε σχέση με το 2024. Αν δεν είχε μεσολαβήσει η σεισμική δραστηριότητα στη Σαντορίνη, ο συνολικός αριθμός θα μπορούσε να φτάσει τους 37,5 εκατ. επιβάτες, με αύξηση της τάξεως του 4% σε ετήσια βάση.
Σε σύγκριση με το 2016, την τελευταία χρονιά πριν η Fraport αναλάβει τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, η επιβατική κίνηση έχει αυξηθεί κατά περίπου 45%, από 25,3 εκατ. σε 37 εκατ. επιβάτες. Η εντυπωσιακή αυτή άνοδος, όπως εξήγησε ο κ. Βήλος, συμβαδίζει με τη διεύρυνση της χωρητικότητας των αεροδρομίων μέσα από το μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα των πρώτων τεσσάρων ετών. Την περίοδο εκείνη, η συνολική επιφάνεια των τερματικών σταθμών αυξήθηκε από 200.000 τ.μ. σε 310.000-320.000 τ.μ., χάρη σε στοχευμένες επενδύσεις στις υποδομές που επέτρεψαν στην εταιρεία να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση. «Αν δεν είχαμε επεκτείνει τα αεροδρόμια, δεν θα μπορούσαμε να υποδεχθούμε τα επιπλέον αεροσκάφη που ήρθαν όλα αυτά τα χρόνια», τόνισε χαρακτηριστικά.
Οι διεθνείς αγορές και η απουσία της Αμερικής
Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου παραμένει η μεγαλύτερη και πιο σημαντική για τη Fraport, ακολουθούμενη από τη Γερμανία και τις Σκανδιναβικές Χώρες.
Αν και οι ΗΠΑ δεν εμφανίζονται ακόμη στις απευθείας αεροπορικές συνδέσεις των αεροδρομίων της Fraport, η επιρροή τους είναι αξιοσημείωτη. Το 84% των συνολικών επιβατών που εξυπηρετούνται στα αεροδρόμια της εταιρείας προέρχεται από το εξωτερικό, με την αγορά των ΗΠΑ να καταλαμβάνει την όγδοη θέση στις πηγές επισκεπτών, μία θέση που διατηρεί σταθερά τα τελευταία τρία χρόνια.
Η Fraport διαπιστώνει ότι η αμερικανική αγορά “χτίζει” διαρκώς παρουσία στους προορισμούς της, καθώς μόνο φέτος τα Χανιά κατέγραψαν εντυπωσιακή αύξηση 85% στους τουρίστες από τις ΗΠΑ που επισκέφθηκαν την πόλη μέσω του αεροδρομίου της εταιρείας.
Το 15ο αεροδρόμιο υπό τη διαχείριση της Fraport
Το αεροδρόμιο Καλαμάτας “Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος”, που προστίθεται ως 15ο στη λίστα των αεροδρομίων υπό τη διαχείριση της Fraport, κατέγραψε φέτος αύξηση 8,6% στην επιβατική κίνηση, με συνολικό αριθμό που εκτιμάται να αγγίξει τους 480.000 επιβάτες έως το τέλος της χρονιάς.
Σημειώνεται ότι η κοινοπραξία της Fraport, σε συνεργασία με εταιρείες των ομίλων Κοπελούζου και Κωνσταντακόπουλου, έχει αναλάβει για 40 χρόνια την παραχώρηση και διαχείριση του αεροδρομίου Καλαμάτας. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, η παραχώρηση αναμένεται να ξεκινήσει εντός του Ιανουαρίου, με τις διαδικασίες να προχωρούν ταχύτατα και βάσει χρονοδιαγράμματος.
Πρόθεση των επενδυτών είναι να τριπλασιαστεί η έκταση του επιβατικού σταθμού, φτάνοντας τα 9.000 τ.μ., με στόχο η ολοκλήρωση του έργου να γίνει εντός του 2028.
Το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας
Μέχρι το τέλος της δεκαετίας, προγραμματίζονται επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω αναβάθμιση των αεροδρομίων σε Κέρκυρα, Κω και Ζάκυνθο, καθώς οι τρεις αυτοί προορισμοί αναπτύσσονται με ρυθμούς που ξεπέρασαν κάθε προσδοκία.
Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη επενδυτικό πρόγραμμα 125 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού στα αεροδρόμια, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων έργα που ενισχύουν την ασφάλεια των αεροδιαδρόμων.
Η διασυνδεσιμότητα των αεροδρομίων αυξάνεται συνεχώς
Η Fraport καταγράφει σταθερή ενίσχυση του δικτύου συνδέσεων στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται. Σήμερα συνεργάζεται με 89 αεροπορικές εταιρείες, συνδέοντας την Ελλάδα με 40 χώρες και 886 προορισμούς σε όλο τον κόσμο.
Οι πρώτες αεροπορικές εταιρείες από άποψη μεριδίου, σε αυτά τα αεροδρόμια, είναι η Ryanair (17%) και η Aegean (16%), με την Easyjet (9%), την TUI (8%) και την Jet2 (6%) να ακολουθούν.
Κάθε χρόνο προστίθενται νέες γραμμές. Μόνο το 2025 προστέθηκαν 48 νέα δρομολόγια, ενισχύοντας περαιτέρω τη διεθνή παρουσία των ελληνικών αεροδρομίων.
