Οικονομία

Οι όροι για τα επιπλέον 300 δισ. οδήγησαν σε ναυάγιο – Το παρασκήνιο του Eurogroup

Οι Βόρειοι, οι Νότιοι και τα 500 δισ. που έκριναν το Eurogroup. Η μόνη συμφωνία ήταν για τη διακοπή μετά τον μαραθώνιο των 16 ωρών. Γερμανοί και Ολλανδοί απαιτούν «καθαρούς» όρους, οι Νότιοι προτιμούν πιο… χαλαρή διατύπωση και «παράθυρο» για ευρωομόλογο.

Χωρίς αποτέλεσμα το χθεσινό Eurogroup. Μετά από σχεδόν 16 ώρες τηλεδιάσκεψης οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης δεν μπόρεσαν να έρθουν σε συμφωνία και ανανέωσαν το ραντεβού τους για αύριο Πέμπτη σε νέα τηλεδιάσκεψη σε μία απέλπιδα προσπάθεια να βρουν κοινό τόπο. 

«Μετά από 16 ώρες συζητήσεων, πλησιάσαμε σε μια συμφωνία, αλλά δεν είμαστε ακόμα εκεί», αναφέρει σε ανάρτησή του στο twitter ο πρόεδρος του Eurogroup, Μάριο Σεντένο.

Click4more Διακοπή στο Eurogroup μετά από θρίλερ 16 ωρών!

Όπως αποδείχθηκε χθες οι διαφωνίες είναι πολύ μεγάλες και η προσπάθεια να γεφυρωθούν μόνο εύκολη δεν είναι. Αν και δεν υπήρξαν επίσημες δηλώσεις υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία ότι τελικά θα αποφευχθεί το ναυάγιο. Και αυτό γιατί υπάρχει μεν μια κατ’ αρχήν συμφωνία για τα 500 δισ. από τον ESM, αλλά τα πράγματα “στράβωσαν” στα επιπλέον 300 δισ.

Πέρα από το ποσό των 500 δισ. του ESM, υπάρχει μεν συμφωνία για ακόμη ένα κονδύλι ύψους 300 δισ. ευρώ, στο οποίο ναι μεν συμφωνούν όλοι να δοθεί, αλλά Βόρειοι και Νότιοι θα “χαλάνε” στους όρους με τους οποίους θα δοθούν τα χρήματα. Γερμανία και Ολλανδία απαιτούν και για τα 300 εκατ. να μπουν όροι (το λεγόμενο conditionality), ενώ οι χώρες του Νότου θέλουν η διατύπωση να είναι πιο “χαλαρή”, ώστε να αφήνει ένα παράθυρο και για ευρωομόλογο. 

Δύσκολο βράδυ

Το κλίμα στον συνεδρίαση ήταν πάρα πολύ έντονο με την Ιταλία να επιμένει στην έκδοση ευρωομολόγου, αλλά και στην δανειοδότηση από τον ESM χωρίς να υπάρξουν ισχυρές δεσμεύσεις από την πλευρά των χωρών – μελών της Ευρωζώνης. Στο τραπέζι έπεσαν διάφορες προτάσεις χωρίς ωστόσο κάποια εξ αυτών να συγκεντρώσει  ισχυρή αποδοχή.

Το χθεσινό Eurogroup  ξεκίνησε λίγο μετά τις 5 το απόγευμα. Από την μία πλευρά ο γερμανικός άξονας που συμμετέχουν εκτός από την Γερμανία, η Ολλανδία, η Αυστρία και η Φινλανδία και από την άλλη οι έντεκα στους οποίους συμμετέχει και η Ελλάδα.

Η λύση που θα γεφύρωνε το χάσμα μεταξύ των δύο πλευρών, συνιστώντας μέσα από έναν συμβιβασμό, αλλά και μία επαρκή απάντηση στο έλλειμμα χρηματοδότησης που υπάρχει στα κράτη – και στην Ελλάδα – ούτως ώστε να αντιμετωπίζουν την υγειονομική κρίση που μετατρέπεται πλέον σε οικονομική κρίση,  δεν βρέθηκε.

Click4more Σταϊκούρας: Μέχρι αύριο θα καλυφθούν οι διαφορές στο Eurogroup

Τα στρατόπεδα του Eurogroup

Στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων βρίσκεται το πακέτο Σεντένο, ύψους 500 δισ. Ένα πακέτο που το απαρτίζουν 240 δισ. ευρώ από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM), ένα δίχτυ ασφαλείας 100 δισ. ευρώ για την προστασία της απασχόλησης (πρόγραμμα Sure) και η πρόταση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για ένα πανευρωπαϊκό ταμείο εγγυήσεων με αύξηση της δυνατότητάς του κατά 200 δισ. ευρώ για τις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα τις μικρές και μεσαίες.

Γερμανοί και Ολλανδοί επιμένουν ότι η εκταμίευση των χρημάτων από τον ESM πρέπει να συνοδεύεται από όρους και προϋποθέσεις, με τις οποίες διαφωνούν οι χώρες του Νότου.

Εκτός όμως από το πρόγραμμα των 500 δισ. ευρώ για την άμεση στήριξη των οικονομιών, ο Νότος ζητά οι αποφάσεις να συνοδεύονται από μεγάλο Ταμείο Ανάκαμψης (Recovery Fund) για την επόμενη ημέρα, το οποίο θα δανείζει κεφάλαια προκειμένου να στηριχθούν οι χώρες που έχουν πληγεί περισσότερο.

Το μπλοκ του Βορρά αποδέχεται επί της αρχής την σύσταση του Ταμείου, ωστόσο διαφωνεί στον τρόπο με τον οποίο αυτό θα χρηματοδοτηθεί, καθώς αυτός παραπέμπει σε αμοιβαιοποίηση κινδύνου, λειτουργώντας στην ουσία ως ένα ευρωομόλογο. Και αυτό καθώς το Ταμείο θα στηρίζεται σε δανεισμό της ΕΕ προς τα κράτη-μέλη, γεγονός που σημαίνει ότι όταν κάποιο αδυνατεί να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του, τότε θα καλύπτουν τα υπόλοιπα το μερίδιό του.

Το μπλοκ του Βορρά, δηλαδή Γερμανοί, Ολλανδοί, Αυστριακοί, Φινλανδοί, δεν θέλουν να ακούνε για κάτι τέτοιο, με αποτέλεσμα κάθε χώρα να επιμένει στις δικές της θέσεις, χωρίς να διαφαίνεται ενδεχόμενο συμβιβασμού.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Οικονομία
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Οικονομία: Περισσότερα άρθρα
Πιερρακάκης: Η Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων κεντρική προτεραιότητα για την Ευρώπη
Όπως είπε χαρακτηριστικά ο ΥΠΟΙΚ «η μη υλοποίησή της αποτελεί τη μεγαλύτερη χαμένη ευκαιρία της εποχής μας. Είναι στην πραγματικότητα το βασικό στοιχείο πολιτικής στο οποίο πρέπει να επικεντρωθούμε»
Πιερρακάκης: Η Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων κεντρική προτεραιότητα για την Ευρώπη
Παπασταύρου: Τον Απρίλιο η επόμενη συνεδρίαση υπουργών Ενέργειας Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και ΗΠΑ
Η συνάντηση του Απριλίου αναμένεται να επικεντρωθεί στην περαιτέρω ανάπτυξη έργων υποδομής και στη διευκόλυνση της μεταφοράς φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας προς την Ευρώπη
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου
Αύξηση τιμών φυσικού αερίου στη Γερμανία αντανακλά ανησυχίες για τα αποθέματα
Τα γερμανικά συμβόλαια μήνα παράδοσης (front-month), γνωστά ως THE, σημείωσαν μικρότερες απώλειες αυτή την εβδομάδα σε σύγκριση με τα πιο ρευστά ολλανδικά συμβόλαια, με το χάσμα μεταξύ τους να διευρύνεται στα 1,7 ευρώ ανά μεγαβατώρα
Σωλήνες φυσικού αερίου
G7 και ΕΕ διαπραγματεύονται για την κατάργηση του πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο – Τι αναφέρει το Reuters
Το πλαφόν είχε επιβληθεί στο πλαίσιο των κυρώσεων κατά της Μόσχας μετά την εισβολή στην Ουκρανία, με στόχο τον περιορισμό των ρωσικών εσόδων από τις πετρελαϊκές εξαγωγές
Ρωσικό διυλιστήριο πετρελαίου
Η Γαλλία πιέζει την ΕΕ για ενίσχυση της ευρωπαϊκής παραγωγής στο πακέτο στήριξης της αυτοκινητοβιομηχανίας
H κυβέρνηση του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν θέλει τα ηλεκτρικά οχήματα που πωλούνται στην ΕΕ το 75% ανταλλακτικών τους να είναι τοπικής προέλευσης, σύμφωνα με τα τρέχοντα επίπεδα περιεκτικότητας για οχήματα που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης
A lot of cars in a rows. Used car sales.