Μακρο-οικονομία

Προϋπολογισμός 2025: Ο «άγνωστος Χ» που μπορεί να ανατρέψει το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ

Το προσχέδιο Προϋπολογισμού 2025 κατατέθηκε και επίσημα στην ελληνική Βουλή από τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ), και παίρνει τον δρόμο της επεξεργασίας από την αρμόδια επιτροπή, την ίδια στιγμή που εξωγενείς παράγοντες θα μπορούσαν να αποτελέσουν απειλή για τη βιωσιμότητα κάθε σχεδιασμού.

Σκοπός του ΥΠΟΙΚ είναι η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη Νοεμβρίου η απαραίτητη διαδικασία, καταλήγοντας στην διαμόρφωση του τελικού σχεδίου Προϋπολογισμού για το 2025.

Ωστόσο, καθώς η ιστορική περίοδος που διανύουμε είναι αρκετά «ρευστή», με αλλεπάλληλους κινδύνους να αναδύονται σε καθημερινή βάση, δεν λείπουν οι παράγοντες που ναρκοθετούν το δημοσιονομικό πλάνο της κυβέρνησης, οι οποίοι εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να προβλεφθούν με σαφήνεια, και ιδιαίτερα στο νέο πλαίσιο κανόνων της ΕΕ όπου η ευελιξία είναι όρος προς εξαφάνιση.

O πιο σημαντικός εξ’ αυτών των παραγόντων είναι η συνεχής απειλή ενός νέου γύρου ενεργειακής κρίσης, η οποία, μάλιστα, μετά την τελευταία κλιμάκωση στη Μέση Ανατολή μεταξύ Χεζμπολάχ και Ισραήλ, κάθε άλλο παρά… «μακρινό» ενδεχόμενο είναι.

Ήδη την προηγούμενη εβδομάδα το πετρέλαιο πραγματοποίησε το μεγαλύτερο «άλμα» τιμών από τον Ιανουάριο του 2023, και παρά το γεγονός ότι έκτοτε σημειώνονται αλλεπάλληλες αυξομειώσεις, οι αναλυτές επιμένουν στην πρόβλεψη πως η τιμή ανά βαρέλι θα μπορούσε να ξεπεράσει ακόμα και τα 90 ή και 100 δολάρια το βαρέλι.

Το πρόβλημα στη συγκεκριμένη περίπτωση έγκειται στο γεγονός πως και οι προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Σχεδίου 2025 – 2029 και αυτές του προσχεδίου Προϋπολογισμού γίνονται στη βάση ενός σεναρίου πως το βαρέλι θα κυμαίνεται στα 80 δολάρια, χωρίς την πρόβλεψη ενός πιο δυσμενούς σεναρίου και παρά το γεγονός πως αναγνωρίζεται η «αβεβαιότητα που προκαλείται από εξωτερικούς και εσωτερικούς κινδύνους».

Μία νέα φάση της ενεργειακής κρίσης δεν ενέχει μόνο τον κίνδυνο ανατροπής των βασικών οικονομικών στόχων που προβλέπονται στο προσχέδιο (πρωτογενές πλεόνασμα 2,5% το 2025, αύξηση ΑΕΠ 2,3%, ανεργία 9,7%, πληθωρισμός 2,1%, χρέος 149,1%), λόγω μιας πιθανής νέας επιτάχυνσης του πληθωρισμού και πλήγματος στην αναπτυξιακή πορεία της οικονομίας.

Ακόμα παραπέρα, η κατάσταση περιπλέκεται χειρότερα από το γεγονός πως η χώρα σε μία τέτοια περίπτωση δεν θα είχε την δυνατότητα να παρέμβει υποστηρικτικά στην κοινωνία, όπως έκανε δηλαδή στις προηγούμενες φάσεις της ενεργειακής κρίσης, κάτι που με την σειρά του θα ήταν μία έξτρα επιβάρυνση στην δυναμική της οικονομίας.

Και αυτό διότι πλέον έχουν τεθεί σε εφαρμογή οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες που ορίζουν με σαφήνεια τα περιθώρια αύξησης των ετήσιων δαπανών, όπως μάλιστα αυτά καταγράφονται στο Μεσοπρόθεσμο Διαρθρωτικό Σχέδιο το οποίο κατέθεσε το οικονομικό επιτελείο στην Κομισιόν μαζί με το προσχέδιο.

Έτσι, όπως έχει κάνει ήδη γνωστό το ΥΠΟΙΚ, από τα 3,7 δισ. ευρώ που είναι και το «ταβάνι» αύξησης των κρατικών δαπανών για το 2025, περισσεύουν μόνο 100 εκατ. ευρώ, λαμβάνοντας υπόψη τα μέτρα τα οποία έχουν ήδη εξαγγελθεί και προϋπολογιστεί.

Αξίζει να σημειωθεί πως όταν ξέσπασε η κρίση του 2022 λόγω της έναρξης του πολέμου στην Ουκρανία, η ανάγκη για κρατική παρέμβαση μέσω επιδοτήσεων στο ρεύμα των νοικοκυριών, οδήγησε σε εκτίναξη των δαπανών κατά… 12,5 δισ. ευρώ, ενώ η κυβέρνηση οδηγήθηκε σε ψήφιση συμπληρωματικού προϋπολογισμού για να συμπεριλάβει αυτό το επιπλέον γιγάντιο κόστος.

Όπως έχει γίνει σαφές αυτού του είδους τα δημοσιονομικά περιθώρια δεν υπάρχουν πλέον, καθώς τότε η ευρωπαϊκή οικονομία τελούσε στον «αστερισμό» της ρήτρας διαφυγής που εφαρμόστηκε κατά τη περίοδο της πανδημίας και η οποία απενεργοποίησε προσωρινά τους αυστηρούς δημοσιονομικούς περιορισμούς. Τώρα, οι εν λόγω κανόνες έχουν επανέλθει αναβαθμισμένοι μαζί με ένα αυστηρό όριο ετήσιας αύξησης δαπανών.

Τι θα σήμαινε αν είχαμε μία αναθέρμανση της ενεργειακής κρίσης και παρουσιαζόντουσαν εκ νέου οι ανάγκες στήριξης της κοινωνίας;

Θα σήμαινε πως το οικονομικό επιτελείο και η κυβέρνηση θα είχαν μόνο δύο επιλογές στη διάθεσή τους:

Ή να εξασφαλίσουν πρόσθετους πόρους, όπως για παράδειγμα μέσω της επισκόπησης δαπανών, περικόπτοντας «περιττά» έξοδα από Δήμους, φαρμακευτική δαπάνη, επιδόματα κλπ και διαμορφώνοντας έτσι πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο για έξτρα παροχές προς τους πολίτες,

Ή να υπερβούν το συμφωνημένο όριο δαπανών για να ανακοπούν οι επιπτώσεις της νέας φάσης της ενεργειακής κρίσης, εξέλιξη όμως που θα είχε δυσμενείς συνέπειες, καθώς θα έβαζε τη χώρα σε δημοσιονομικές περιπέτειες και στη λεγόμενη Διαδικασία Υπερβολικού Ελλείμματος (που ισχύει για το πρώτο έτος εφαρμογής των νέων δημοσιονομικών κανόνων), η οποία θα έστελνε… λάθος μηνύματα στις αγορές, υπονομεύοντας τη πιστοληπτική πρόοδο που έχει σημειωθεί.

Σε οποιαδήποτε άλλη χρονιά μετά του 2025, υπάρχει η δυνατότητα μεταφοράς τους στο επόμενο έτος, με αντίστοιχη περικοπή των προγραμματισμένων για τότε δαπανών.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Μακρο-οικονομία
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Μακρο-οικονομία: Περισσότερα άρθρα
Διευρυμένα όρια για ανακαινίσεις, «φρένο» στη βραχυχρόνια μίσθωση, ιδιωτικές επενδύσεις για προσιτές κατοικίες – Τα 6 επιπλέον μέτρα κατά της στεγαστικής κρίσης
Το Στεγαστικό είναι από τις κύριες προτεραιότητες του Προϋπολογισμού, όχι μόνο ως πρόβλημα των νέων αλλά και ως τομέας που απορροφά μεγάλο μέρος του εισοδήματος των νοικοκυριών
Πολυκατοικίες
Χατζηδάκης: Επιστροφή ΕΦΚ αγροτικού πετρελαίου στην αντλία, φθηνότερο ρεύμα, επιπλέον πόροι σε κτηνοτρόφους και αγρότες
Ανυπόστατες χαρακτήρισε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, τις εκτιμήσεις της αντιπολίτευσης τόσο για την εξωτερική πολιτική όσο και για την οικονομία, μιλώντας σήμερα στη Βουλή στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό 2026
Ο Κωστής Χατζηδάκης 19
Πιερρακάκης για Προϋπολογισμό 2026: Συνεκτικό δίχτυ προστασίας για την οικογένεια, τον εργαζόμενο και τον συνταξιούχο
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι ο Προϋπολογισμός του 2026 συμβάλλει ουσιαστικά στην ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης της πλειονότητας των εργαζομένων
Κυριάκος Πιερρακάκης
Πιτσιλής: Συνάντηση με τον επικεφαλής της Υπηρεσίας Τελωνείων και Προστασίας Συνόρων των ΗΠΑ
Η συνάντηση εντάσσεται στις κοινές προσπάθειες για την περαιτέρω σύσφιγξη των διμερών σχέσεων και την ανταλλαγή τεχνογνωσίας σε θέματα τελωνειακών ελέγχων και ασφάλειας
Ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής, με τον Διευθυντή Επιχειρήσεων  της Υπηρεσίας Τελωνείων και Προστασίας Συνόρων των ΗΠΑ, Francis J. Russo
Παπαθανάσης: Νέες φοιτητικές εστίες 750 κλινών σε πανεπιστημιουπόλεις της Δυτικής Μακεδονίας, μέσω ΣΔΙΤ
Η υλοποίηση του εν λόγω έργου ΣΔΙΤ αναμένεται να συμβάλει ουσιαστικά στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαιδευτικής εμπειρίας των φοιτητών, ενισχύοντας το εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Ο Νίκος Παπαθανάσης
Χατζηδάκης: Έρχονται νέοι σημαντικοί ευρωπαϊκοί πόροι για την Ελλάδα
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε λίγες ημέρες πριν από την πρώτη συζήτηση του θέματος στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, η οποία αναμένεται να αποτελέσει την αφετηρία εντατικότερων διαπραγματεύσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης