Χρηστικά

Τεκμήρια αυτοκινήτων: Τι αλλάζει από το 2026 και πώς επηρεάζεται η αγορά

Η μετάβαση σε κριτήριο εκπομπών εισάγει κλιμακωτή χρέωση ανά γραμμάριο CO2, με τέσσερις ζώνες που καλύπτουν χαμηλές έως υψηλές εκπομπές

Από το 2026 αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των τεκμηρίων διαβίωσης για τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Νοεμβρίου 2010 προκαλώντας νέες τάσεις στην αγορά του αυτοκινήτου.

Το τεκμήριο δεν θα καθορίζεται πλέον από τα κυβικά του αυτοκινήτου, αλλά από τις εκπομπές CO2, σε ευθυγράμμιση με τον τρόπο που ήδη καθορίζονται τα τέλη κυκλοφορίας.

Η μετάβαση σε κριτήριο εκπομπών εισάγει κλιμακωτή χρέωση ανά γραμμάριο CO2, με τέσσερις ζώνες που καλύπτουν χαμηλές έως υψηλές εκπομπές. Όσο χαμηλότερες είναι οι εκπομπές, τόσο μικρότερο το τεκμήριο. Έτσι, νεότερα ή αποδοτικότερα μοντέλα ενδέχεται να δουν ουσιαστική μείωση στη λεγόμενη αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης του ιδιοκτήτη τους, σε σχέση με το ισχύον σύστημα που τιμωρεί εξίσου οχήματα με ίδιους κυβισμούς αλλά πολύ διαφορετικές επιδόσεις ρύπων.

Ποιους αφορά

Η ρύθμιση πιάνει κυρίως οχήματα που είναι άνω της δεκαετίας σε ηλικία, αλλά και πιο φρέσκιες ταξινομήσεις, όπου οι προδιαγραφές ρύπων είναι συνήθως χαμηλότερες. Παράλληλα, τα παλαιότερα αυτοκίνητα με υψηλές εκπομπές παραμένουν εκτεθειμένα σε μεγαλύτερες επιβαρύνσεις, ακόμη κι αν έχουν μικρό κυβισμό.

Για τα υβριδικά, η κλίμακα εκπομπών λειτουργεί ευνοϊκά λόγω της χαμηλότερης κατανάλωσης και των περιορισμένων ρύπων, γεγονός που συμπιέζει αισθητά το τεκμήριο. Στα αμιγώς ηλεκτρικά, διατηρείται μηδενικό τεκμήριο για οχήματα με τιμή έως 50.000 ευρώ, ενώ για ακριβότερα μοντέλα το τεκμήριο περιορίζεται σε σημαντικά χαμηλότερο επίπεδο σε σχέση με σήμερα. Το σχήμα αυτό κλειδώνει ένα προβάδισμα κόστους χρήσης για την ηλεκτροκίνηση, χωρίς όμως να αφήνει εκτός τις μεσαίες κατηγορίες.

Η αλλαγή επηρεάζει την ζήτηση καθώς μοντέλα με επαρκή ισχύ αλλά καλύτερη ενεργειακή απόδοση καθίστανται φορολογικά πιο ελκυστικά, ενώ ορισμένες κατηγορίες που επιβαρύνονταν από το παλιό σύστημα ενδέχεται να ανακτήσουν ξανά μερίδιο στην αγορά.

Η σύνδεση τεκμηρίων με CO2 θεωρείται πιο δίκαιη και πιο κοντά στις ευρωπαϊκές πρακτικές.

Ωστόσο, όσοι σχεδιάζουν αγορά ή αντικατάσταση οχήματος θα πρέπει να κοιτάζουν πλέον προσεκτικά τα επίσημα γραμμάρια CO2 του μοντέλου που τους ενδιαφέρει και όχι μόνο τα κυβικά. Η τρέχουσα τιμή πώλησης, η ύπαρξη υβριδικής τεχνολογίας και το αν η έκδοση εμπίπτει στο όριο για μηδενικό ή μειωμένο τεκμήριο στην ηλεκτροκίνηση, θα καθορίζουν το πραγματικό ετήσιο κόστος χρήσης πολύ περισσότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Χρηστικά
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Χρηστικά: Περισσότερα άρθρα
Αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ
Η ολοκλήρωση των έργων αυτών στοχεύει αφενός στην προστασία ανθρώπινων ζωών και περιουσιών και αφετέρου στη βελτίωση της ανθεκτικότητας των υποδομών και του περιβάλλοντος απέναντι σε ακραία καιρικά φαινόμενα
Ακίνητα
Νίκος Ταγαράς: «Εκσυγχρονίζουμε τους κανόνες αδειοδότησης και κατασκευής των κτιρίων»
Τροποποιούνται με την υπουργική απόφαση διατάξεις που αφορούν στην ταξινόμηση των κτιρίων, στην ασφάλεια, στην αντοχή, στα δομικά στοιχεία των κατασκευών καθώς και εγκαταστάσεις ύδρευσης, θέρμανσης και ηλεκτροδότησης
Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νίκος Ταγαράς
ΑΑΔΕ: Σε λειτουργία η ψηφιακή πλατφόρμα για τον έλεγχο των ιδιωτικών πρατηρίων καυσίμων
Η εφαρμογή αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά την αποτελεσματικότητα των ελέγχων και να συμβάλει στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη διαφάνεια και ασφάλεια στον κλάδο
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ